• Join - It's Free

Johannes Roaldsen Kvassheim (Friestad) - Johannes Roaldsen Kvassheim og Maren Gunnarsdatter Mossige?

Started by Harald Tveit Alvestrand on Wednesday, April 23, 2025
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts

Hei,

rask forespørsel:
Jeg fant dokumentasjon (bygdebøker) som sa at Johannes var gift med Karen Davidsdatter Vagle, men fant ikke noe om at han også var gift med Maren Gunnarsdatter Mossige.

Treet har f.t. 3 barn med henne, så hadde vært greit å vite at dette er et riktig ekteskap.

Hei,
Her finner du dåpen til Johannes sin datter Elisabeth med Marie Gundersdatter Friestad i 1802:
https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070418650561.jpg (venstre side, nr 2 ovenfra)
Siden Johannes er «ungkarl og matros» da han blir viet med Karen Davidsdatter i 1806, kan vi nok konkludere at han og Marie aldri ble gift og dermed er «ex-partner».

Takker!
Jeg pleier å bruke "partner" når forholdet ikke har noen definert start eller slutt, men "ex-partner" går nok like bra.

En ex-partner blir skjult på profilene og bruker det sjeldent.
Enig med Harald at ex-partner kun brukes når det er et lengre forhold med dokumentert start og slutt. Partner bruker jeg i formen seksual-partner, - dvs når det har resultert i etterkommere uten at de var gift.

Fører aldri opp kjærester såfremt personen ikke hadde en betydelig dokumenterbar del av livet til vedkommende.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion