• Join - It's Free

Nikkanen. Nikkinen.

Started by Marja-Lena Nikkinen on Wednesday, May 13, 2020
Showing all 6 posts

Hej!
Lena Nikkinen från Mölndal, Sverige undrar vilka familjer det var som flyttade till Ingermanland. När och varför vore kul att få veta.
Sen undrar jag om någon vet något om familjen Nikkinen som på 1800-1900 talet bodde i Luumitza i Ingermanland

Jag har förgäves letat efter denna person i de finska böckerna men kan inte finna ut vem det kan vara. Kanske vet du något?

Paul Gustav S Nikkinen

Sverige vann bland annat Ingermanland från Rysland på 1600-talet och många finnar flyttade dit.

Många av familjerna i byn Luumitsa i Kupanitsa församling tros ha kommit från samma område i Savolax, Finland under andra halvan av 1600-talet. Efter Sveriges övertagande av Ingermanland hade stora delar av den ortodoxa befolkningen flytt och Luumitsa (Glumitz) var helt öde. Trakten bestod av bördig jordbruksmark. Svenska kungen erbjöd bl a savolaxare och karelare att flytta dit mot löfte om ett visst antal års skattefrihet och att inte behöva göra krigstjänst.
Finska befolkningsregister/kyrkböcker från 1600-talet saknar register över in- och utflyttade från församlingarna. Det är därför svårt att hitta vilka som migrerade till Ingermanland. Genom DNA-matchning (Y-DNA) kan man kanske få koppling till sina anfäder i Finland. Jag har direkt koppling till en familj Halttunen i Kangasniemi, Savolax med äldsta anfader född år 1470.

Ja det verkar komma från Uusikirko, Kannaljärvi. Jag får i vilket fall träff med dessa släkten på autosomalt DNA. Det verkar vara väldigt stora familjer.
Den senaste jag hittat är Hans Nickan 1700.
Sedan såg jag att någon annan hänvisat Juho Nuttinpoika Nikkanen 1747 till Pobeda, Leningrad. Tyvärr inge källa. Mycket spännande detta.
Jag träffar snart gubbarna Nikkinen och kan berätta för dem hur det i dagsläget ser ut.

Namnet var alltid Nikkanen (Nickan, Nickain) i Uusikirkko men Nikkinen (Nickin) i några anra kommuner. De har väl avlägsna gemensamma rötter.

Uusikirkko är nu Pobeda i Leningrad distrikt, samma kommun.

Allla Nikkanen på Uusikirkko torde härstamma från:
Hannu Nikkanen

Som Harry skriver är nog Uusikirkko-spåret inte det raka Nikkinen-spåret. Vi som härstammar från Luumitsa får väldigt många träffar p g a begränsad genpol. Det säkraste sättet är att låta en manlig representant, gärna äldre, göra Y37 på Family Tree DNA. Se vad det ger och senare utöka så långt ekonomi tillåter.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion