• Join - It's Free

har fået uønsket gren ind - hvordan slette

Started by Inger Margrethe Hagen Sørensen, Poulsen on Tuesday, December 12, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 1-30 of 54 posts

Jeg ved ikke om jeg selv har lavet problemet, men da jeg efter et stykke tids fravær fra geni, ser mit stamtræ er der kommet en hel gren med, som jeg slet ikke ønsker. Hvordan sletter jeg det uden at slette fra andre.
Jeg har forsøgt at læse om det på engelsk, men det er for kompliceret eller jeg forstår det nok ikke rigtigt.
Håber nogen kan hjælpe.

Mange tak Inger

Kan du fortelle hvilken gren det er, og hvorfor du tror den ikke skal være der?

Vanligvis er det best å kutte en forbindelse - trykk "edit" på profilen som er barn eller ektefelle og ikke skal være der, gå til "relationships" fanen, klikk på boksen til høyre for den relasjonen som skal slettes, og trykk "remove".

Det å slette profiler bør en bare gjøre dersom en er sikker på at personen aldri har eksistert.

Dersom problemet kommer av at noen har slått sammen profiler som ikke skulle vært slått sammen kan du be en kurator om å hjelpe deg å reversere sammenslåingen.

Hej Inger Margrethe
Jeg ved ikke helt om dette vil hjælpe, men sådan som jeg forstår det kan dette være et problem.
Da Geni's hoved opgave (objective) er at lave et verdensomspændende stamtræ, hvori at en profil kun existere én gang - er dette jo en konflikt for dem som kun vil have deres egen stamtræ på geni - og dermed ikke deltage i dette. Så det kommer jo an på hvad du selv ville.
Hvis du ved at denne gren, som du ikke ønsker er helt forkert, så slet endelig forbindelsen, hvor den er forkert - ved at slette familie forholdet under det, hvor det er forkert. Så vil du ikke længere havde denne gren derpå og de er ikke slette for os andre. Snak ellers med profil managerne om det så I kan sammenligne informationer så det bliver gjort rigtigt.
Ellers kunne du også gøre dit træ private for alle de profilere som du vil, så vi andre ikke kan se dem, men hvis familie forholdet er rigtigt så kan vi andre i det midste se det, men ikke mere.
Det kunne være at en anden havde fundet en familie forhold som de havde sammenflettet og i stedet for at lave double profil over den samme, så er formålet jo at flette dem sammen.
Sidder selv og sammenfletter profiler, men er også sommetider fortvivlet over de mange dobbletgænger som er blevet lavet (fundet 4 identiske profiler over den samme mand m kone -oprettet af kun en person, som ikke sammenfletter dem!) og sammenflettet forkert - så det kan være noget rod at rette op i.
Så tænk først på om forholdet er rigtigt eller ej og diskutere det med de andre profil manager.
Håber at det hjalp lidt?
MVH
Gitte

Tak for svar. Hvor og hvordan beder jeg kurator om at fjerne profiler, der er tilføjet ?

Mvh Inger

Du har allerede fått svar fra en kurator (du ser det på den fiolette [c] bak navnet), men uansett så må du komme med detaljer på hva som og hvor der er feil (URL til profilen), som en oppfølger her eller på den generelle diskusonsgruppen https://www.geni.com/discussions/172007

Har også invitert deg til en dansk brukergruppe på Geni hvor det er et eget diskusjonsfora der du kan be om hjelp.

Det er hele Ahlefeldtgrenen, som jeg ikke ønsker i mit træ.

Håber det kan hjælpe og tak

Undskyld - Ahrenkiel ikke Ahlefeldt

Du må nok være litt mere presis - når jeg ser på treet ditt ser jeg ingen Ahrenkiel i din nærmeste familie - hvilken forbindelse er det du mener er feil?

(Treet er jo stort - det sier at du er min "17th cousin twice removed" - så vi er i hverandres trær, men langt ute)

Det er en inngiftet Ahrenkiel med Ahrenkiel etterkommere.
Hvis Inger mener den er feil bør hun si det, men hvis hun med "ikke ønsker i mit træ" bare mener at det er en slekt hun ikke har interesse i vil det være feil å kutte. Det ødelegger jo treet til denne slekta og etterkommerne.

Jeg vil gerne slippe for min oldemor Mette Marie krogs søskende og deraf følgende familier. Jeg ønsker et overskueligt slægtstræ.

Mvh

Det er nok dessverre umulig. Å ta bort hennes søsken fra treet ville være å forfalske historien, og ødelegge treet for disse etterkommerne.

Men det kan ryddes - jeg tror din tippoldefar Hans Jacob har fått sin kone Inger Sophie to ganger i treet. Å slå disse sammen vil nok forenkle noget.

Tak for hjælpen- Jeg tror jeg genopretter mit ønskede slægtstrætræ i en anden slægtstræsbygger, hvor jeg kun får de ønskede med og så bruger GENI til søgninger osv.

Nettstedet Geni er for bygging av verdenstreet, noe du kan lese om her: https://www.geni.com/worldfamilytree/learn-more

Geni er IKKE en kilde, men de fleste prøver å følge kilder, men et greit utgangspunkt for å finne kilder.

Men det Geni burde have, er en måde hvor man på et slægtsled kan angive at "dette interesserer mig ikke", og dermed slippe for at se/få matches og varsler herfra.

Det er bare å slå av varsler i dine konto-settinger som du som for alle nettsteder med en login finner ved å klikke på ditt eget navn øverst.

Har du i tillegg spesifikt bedt om egne varsler ved å følge brukere og/eller profiler er det også noe du kan slutte med. Alt er dine egne valg.

Hvis du klikker på træ-visningsikonet nederst til højre i billedet, vender du træstrukturen og får kun vist probandens direkte forfædre!

Nja, det er nu ikke så enkelt, Bjørn. Jeg vil da meget gerne have varsler og matcher vedrørende min egen slægt, men måske ikke min ekskones! Som det er nu er det alt eller intet!

Jeg ved ikke, om dette er det rigtige sted at indrapportere, men jeg har oplevet samme problem. Min tip2oldemor Johanne Jepsdatter (1773-1848) var blevet flettet med en kvinde af samme navn - dog stavet Johanne Jeppesdatter. Jeg forsøgte at flette den rigtige (ifølge kirkebog, folketællinger og flere skifter) ind og ville slette den forkerte, men nu står de 2 kvinder som partnere, og relationen kan ikke slettes med begrundelsen, at det vil ødelægge træet.

Rigmor
Det er jo ikke helt nemt mht stavemåder! Navne var tit stavet på mange måder, alt afhængigt efter hvem der skrev det ned. Jepsdatter, Jeppesdatter er derfor rigtigt tit den samme person. Måske er denne endda den samme. Men kontakt endelig en Curator, som Bjørn ovenfor, da han burde kunne uderede dit problem - men tag der i agt for at står så fast på stavemåden på dem fra den tid af hvor de blev opkaldt på den måde. Jeg har selv mange der er stavet på flere måder - ligeledes Kr istedetfor Chr - udover Jepsdatter og Jeppesdatter i familie - hvordan skal vi bestemme os til hvad der er rigtigt, især når vi kan være flere om disse profiler.

Gitte, det var jo ikke stavemåden, der var problemet, men at 2 forskellige kvinder var smeltet sammen til en person, så den yngste (min tip2oldemor) skulle være gift med 2 mænd på samme tid. Jeg rettede bare stavemåden for at holde styr på, hvem der var den rigtige, når jeg forsøgte at få de 2 familier adskilt, hvilket jeg ikke måtte, fordi det ville ødelægge træet!!

Nogen må jo have accepteret fletningen, men jeg har da før kunnet rulle forkerte fletninger tilbage! Tag fat i en curator, de hjælper gerne.

Ja kan godt forstå det. Anbefale at spørge en Curator ad til hjælp, hvis du angiver hvad er rigtigt og hvad der er forkert.
Jeg ville mener at det er ok at "ødelægge træet" da man jo kun ændre det forkerte i det - men man skal virkelig passe på at få de rette børn med til de rigtige profiler og holde dem tilbage som skal holdes tilbage. Nogle sammenfletter sikkert lidt for hurtigt, hvis der ikke er nok informationer med, således som fødebyer og andre familie forhold, sådan at det er lidt for svært at se om man har den rigtige person.
Held og lykke til

Det, der skaber de mange fejl, er at man ikke kun fletter 2 profiler, men også alle deres aners profiler, som man ikke har mulighed for at undersøge, før man har flettet.

Rigmor, du har da mulighed for at undersøge anernes profiler inden du fletter! Om ikke andet, så kan man jo åbne dem i et nyt vindue, mens man tjekker oplysningerne. Jeg har da indtil flere uafsluttede fletninger stående, hvor jeg ikke ud fra de oplysninger, der er opgivet, har kunnet afgøre om personerne er identiske, og administratorerne ikke kan eller vil svare.

Personerne kan jo godt være identiske, men anerne 3-4 led bagud forkerte. Jeg har kun flettet en gang, da jeg lige var startet, og det skulle jeg aldrig have gjort. Nu har en anden flettet hele min indtastning igen, og det meste af min indtastning er fuldstændig forkludret. Kan man fortryde en fletning?

Ja, kuratorer kan reversere en sammenfletning. Du må fortelle hvilken profil det gjelder, og hvilken sammenfletning det gjelder.

Når de to er samme person er det ingen vits, de kommer bare til å bli flettet igjen - da er det bedre å rette opp anene slik at det blir riktig - og legge inn kilder i profilen så andre kan se hva som er riktig!

Kan det passe, at det kun er det først indførte, der står tilbage efter en fletning? Jeg har ikke selv udført fletningen og undrer mig over, at det netop er de indførelser med fejl, der har overlevet fletningen, og administratoren er pludselig ham, der har indtastet navnene først. Det er jeg ked af, for han svarer ikke på henvendelser.

Rigmor, der det er konflikter etter en fletting må disse løses - bruk "resolve conflicts" under "actions" på profilen.
Det som vises fram før du gjør dette er vanligvis det som kommer fra den best utfylte profil - og det er ikke alltid de mest nøyaktige data.
Alle med skriverettigheter kan gjøre dette, og du ser datakonflikter som trenger å løses i ditt "merge center" (4. fane).

I "Om meg" blir alle de forskjellige "om meg" lagt etter hverandre med "----" mellom hver del.

Alle administratorer som var på alle profiler blir administratorer etter flettingen.

Flettinger er en normal ting i Geni, og så å si alle profiler vil få dem før eller siden. Det er derfor det er viktig å alltid oppgi kilder - slik at når profiler slås sammen kan vi vite hvor opplysningene kommer fra!

Det er ikke de bedst udfyldte filer, der kommer frem her. Flere steder mangler der oplysninger, som jeg har indtastet. Derimod fremkommer der mange uønskede og direkte forkerte forbindelser til et utroligt vidtrækkende familietræ, op til 25 generationer, hvor der er fejl og opdigtede forbindelser allerede i 7. led. Jeg har gjort administratoren opmærksom på fejlene, men hun/han ønsker ikke at ændre på det, for "verdenstræet behøver ikke være sandhed", som hun skriver. Her er det, jeg står af og ønsker mine egne indtastninger tilbage til start. Hvordan gør jeg det?

Showing 1-30 of 54 posts

Create a free account or login to participate in this discussion