Remi Trygve Pedersen,- det bringer opp en annen problemstilling som kanskje relevant her: Hva anbefales brukt som fødselssted?
De fleste er jo født ett annet sted enn hjemme, dvs på en fødestue ett helt annet sted eller på ett sykehus i en storby.
Skal man være pirkete å oppgi det, eller skal man oppgi hjemstedet?
I så fall kan vel Mandal være riktig.
Nå var det nok mest vanlig på denne tiden, spesielt på landsbygda, at fødsler foregikk hjemme med jordmor tilstede. Fødestuer er et moderne fenomen, og det var langt og det tok lang tid for folk på landsbygda å komme seg til nærmeste sykehus, som i Martha Marie sitt tilfelle trolig ville bli Kristiansand, selv om Helløy i Høvåg lå i Nedenes amt, mens Kristiansand lå i Lister og Mandals amt.
På generelt grunnlag vil jeg si at sykehusfødsler ikke ble vanlig for de som bodde på landsbygda, før langt inn på 1900-tallet. Vi her i huset har slektninger født på 1920-tallet som er født hjemme.
Ang. etternavnet hennes i barndommen, så er som regel det beste beviset å finne konfirmasjonen hennes, og den er her, nr. 8: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3403&idx_id=3...
Som alle da ser så er navnet hennes Martha Marie Emanuelsdatter. Ellers så ser vi at presten synes hun var en flink jente.
Jeg er ikke født på Åse, det ble bygget tidlig på 1970-tallet, men jeg er født på Klipra, som var stedet sukehuset i Ålesund var da jeg ble født.
Standarden er nok at vi skrives bostedet til foreldrene som barnets fødested. I de aller fleste tilfellene kommer vi aldri til å få vite hvor en person er født, nøyaktig, før de ble født på sykehus/fødestuer. Men det kan godt være at det finnes bevarte jordmorprotokoller fra første halvdel av 1800-tallet. Jordmødrene fikk plikt til å skrive slike protokoller fra 1902.