GOUDEN EEUW oproep

Started by George J. Homs on Monday, August 22, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 7 posts
8/22/2011 at 10:43 AM

Hoy allen,
-jMu- heeft net een nieuw project opgestart onder de naam 'Dutch Documentation Department'. Hier de link... http://www.geni.com/projects/%E2%92%B9utch-%E2%97%A6-%E2%92%B9ocume...
Voor de meesten onder ons die met hun eigen 'bomen' bezig zijn eindigt het vaak zo rond 1600 - en, met wat 'geluk', sluiten we dan aan bij de historische profielen in de Middeleeuwen.
Er is echter nog een pak uitermate interessant werk te verrichten dichter bij ons in de buurt. Het bleek dat onze Gouden Eeuwen in Vlaanderen en Nederland eigenlijk nog niet goed in kaart waren gebracht. Dat zijn echter heel boeiende periodes op politiek, wetenschappelijk en cultureel vlak. Vermoedelijk zitten daar nog een pak familiebanden die we niet hadden.
Meteen is die periode ook de spil tussen onszelf en de mensen 'overzee' - richting Nieuw Nederland of Nieuw België, Nieuw Holland, Zuid-Afrika, Indonesië...
In de voorbije dagen hebben -jMu- (ofte, Jeannette) en ik hard gezwoegd om honderden nieuwe profielen in te brengen op Geni. We hebben ons daar geconcentreerd op de grote families van Amsterdam - en dat gaf meteen ook connecties naar bekende schilders, wetenschappers, ontdekkingsreizigers...
Met het DDD (Dutch Documentation Department), willen we een voorbeeld stellen over hoe wij in de Lage Landen kunnen samenwerken en zorgen voor een kwalitatief hoogstaand kader van informatie.
DE OPROEP IS... DOE MEE ! :-)
We kunnen nou via Amsterdam in heel wat richtingen werken. Ik zou ook met Vlamingen een intensieve oefening willen doen op Antwerpen (1550-1650).
Het idee is eenvoudig. Geef jou idee over wat je interesseert en waar je op wil werken. Hier alvast een voorstel: we brengen enkele grote familie-geslachten in kaart, en we nemen elk van ons een aantal van die geslachten voor onze rekening. En we pluizen ze elk stelselmatig uit op alle familieleden en vertakkingen.
Op de DDD pagina geven we een voorzetje van enkele families. kies er enkele uit, en ga ervoor.
Fred en ik, als curatoren, kunnen makkelijk dingen oplossen indien je met connecties strop raakt. Indien we nog niet 'collaboreren', zeg het dan, want dat werkt dan stukken makkelijker (voor jullie, om die nieuwe connecties te leggen).
Sorry voor het lange bericht :-)
Ik wou gewoon even de discussie op gang brengen!

Private User
8/22/2011 at 11:08 AM

en dat doet-ie mede namens mij! Want we hebben ECHT heel hard gewerkt om na te denken over een kader waarbinnen we de kwaliteit van geni voor wat betreft het Nederlandse 'erfgoed' een 'boast' kunnen geven en we denken dat dat schuilt in zowel goede koppelingen en zorgvuldig familie-onderzoek alswel -wat mij als uitgever betreft ook zeer na aan het hart ligt- het betrouwbaar documenteren van alle profielen en er mooie portretten van onze 'Hollandsche meesters uit de Gouden Eeuw' bij te zoeken. We hebben wat grondvesten gestort -een bouwvakkers-klus is er niks bij- en hopen met een leuke klup een leuke klus te gaan doen. Want samenwerken en direct resultaat van je werk zien is toch wel het leukste op geni, daar kan geen enkele andere -duffe?- genealogie-site tegenop ....! Waar we wel eerlijk over moeten zijn: als Pro-lid is het een stuk praktischer werken.

8/22/2011 at 11:47 AM

ik heb net een lijst van ruim 40 Amsterdamse families in de projectpagina gestopt. In de komende dagen koppelen we daaraan ook de profielen van de oudste bekende naamdragers.
Graag feedback en, YES, neem er enkele voor je rekening! Elk van de vermelde families heeft intussen al minstens enkele (soms véél meer) verwanten op Geni. Indien dat niet onmiddellijk te zien is, dan is dat omdat Geni effen wat tijd nodig heeft om de banden te verversen in de zoekmotor.
Maar, de nieuwe profielen zijn er intussen... P.C. Hooft, de eigenaren van de Verenigde Oostindische Compagnie, Anne de Haze (Amsterdam's rijkste vrouw in de 17de eeuw), de Trips en de Tulps en de Pauws - allemaal figuren die Amsterdam maakten wat het vandaag is.

8/29/2011 at 8:00 AM

STAND VAN ZAKEN:
- 166 namen/families uit de Nederlandse gouden eeuw geïdentificeerd
- 51 burgemeesters van Amsterdam
- 52 bewindvoerders van de VOC en de WIC

Plus, nieuw projectje: http://www.geni.com/projects/Amsterdam-Where-did-they-live.
In dit laatste identificeren we waar de notabelen in de Amsterdamse gouden eeuw woonden, met huisnummer en foto. Inmiddels al 36 bewoners van Herengracht en Keizersgracht in kaart gebracht!

Binnen een ruimer perspectief... Nieuwe projecten opgestart om de familie-migraties tussen de gouden eeuwen van Brugge, Antwerpen en Amsterdam in kaart te brengen.

Wie doet mee?

8/29/2011 at 8:53 AM

Ik zou trouwens de Zeeuwen en Brabanders niet willen vergeten... we hebben vandaag eindelijk Michiel Adriaensz de Ruyter in de boom kunnen plakken.
Michiel de Ruyter, admiraal

1/27/2015 at 5:03 AM

Vandaag heb ik vernomen dat mijn vrouw Willie Huijer Hakker verwant is met de beruchte:Admiraal Michiel de Ruyter.

Zij is met hem gerelateerd,Groetjes :Roy Huijer .

1/27/2015 at 11:59 AM

Ook ik Die de naam Huijer,draagt vol lof voor curators Geni.

Zeer geinteresseerd succes!

Roy Huijer.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion