Knive Kusse?

Started by Rune Nedrud on Monday, August 8, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts
8/8/2011 at 11:51 PM

Kan noen forklare meg hvordan dette har fremkommet?

Så vidt jeg vet har det aldri befunnet seg en person i Ringsaker ved navn Knive Kusse, ei heller i hele landet for den sakens skyld.

mvh Rune Nedrud

Private User
8/9/2011 at 10:13 AM
8/9/2011 at 11:47 PM

Flott med denne gamle artikkelen fra Historisk Tidsskrift. Jeg kjenner til Eliesons artikler fra tidligere, men den gir ingen opplysninger om at det i slekten Kusse (som er velkjent nok) finnes en mann med det merkelige navne Knive.

Private User
8/10/2011 at 12:31 AM

Jeg sjekket bare nærliggende profiler etter kildelinker, og det er flere der.

En kjapp Google finner mange treff og du kan jo prøve å finne hva deres kilde er. Min mini-PC som jeg bruker nå egner seg ikke til nærmere graving fra min side nå.

http://www.google.no/search?q=%22Knive+kusse%22

Uten å ha sjekket nærmere ser det ut som at det er datteren som er kjent som en Knivesdatter og da gir det seg selv hva fornavnet på faren er.

8/10/2011 at 1:46 AM

Denne datteren er ikke i det hele tatt kjent fra kilder, og heller ikke en eventuell Knive Kusse.

Alle sidene på nettet viser til en Knut Handeland som har lagt ut en anerekke på Gencircles som heller ikke er kildebelagt, og som etter bare to minutters titt viser seg å inneholde mange feil.

Men det er klart, at hvis man ikke er ute etter kildebelagte aner, men bare er ute etter å koble seg på oppdiktede personer for å komme lengst mulig tilbake i tid så kan jo dette fungere.

Følelsen av at det på Geni opprettes flere og flere eventyr-trær er frustrerende :-)

Private User
8/10/2011 at 2:47 AM

Hva med den oppførte broren, Hamar-biskopen Hallvard?

Han bør det da finnes kilder på, og hvis du finner en bekreftelse på hans patronym så kan du ta det som en bekreftelse på at det var noen som het Knive.

Prinsipielt bør man imidlertid unngå å bruke ett patronym som "kilde" på ett navn.

8/10/2011 at 10:37 AM

Det er ingen som har skrevet noe om Biskop Halvards patronym. Eliesons artikkel som viser oversikt over Kusse-familien forteller at det er Sira Brynjulfs mannlige forfedre som kalles Kusse, og det betyr i det minste at spinnesiden ikke er av samme familie.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion