Jeg har tidligere prøvd å få til en klarlegging av hvilke stedsnavn man bør bruke uten at det har blitt fastslått en klar anbefaling. Følgende er dilemmaet:
Nordfold kommune opphørte i 1963 sammen med en masse andre kommuner i landet. Skal jeg da føre opp Nordfold kommune som fødested for en person født i Nordfold kommune i 1960 eller Steigen kommune som det nå heter? Jeg har forsøkt å skrive Nordfold kommune (senere Steigen kommune), men i ettertid synes jeg dette ser rart ut og har valgt å føre opp nåværende navn.
I tillegg er det slik at de fleste steder i Norge har skiftet navn eller skrivemåte mange ganger opp gjennom historien - eks: I boken “Norske Gaardsnavne” bind XVI av O. Rygh utgitt i 1905 fremkommer det på side 188 gnr 63. Skjelvik. Udtales Sjælvikja. Navnet ble skrevet Seluickenn i NRJ. III 206. I 1567 Schelsuig, i 1610 Scheluigen, i 1614 Skiellsuigen, i 1661 Sckieluighen og i 1723 Schielvig. Det var altså en L i 1905 men i dag skriver man navnet med to LL’er. Dessuten kan man se i kirkebøker og andre skriv at navnet er skrevet på enda flere måter enn det som fremkommer her, noe som trolig også må tillegges at de som har skrevet det, har slitt litt med Sj, Skj, Sk uten j, varianter med c i stedet for k osv. Navnet kommer imidlertid naturlig nok av at stedet ligger i en vik hvor det har vært mye skjell – Skjellvika.
Hvis alle som har registrert personer født i Skjellvik med fødested Skjellvik så ville jeg trolig kunne brukt en søkemotor for å finne alle profilene som burde vært med i et prosjekt knyttet til det stedsnavnet. Slik er det ikke i dag.
Kort og godt er mitt spørsmål - bør vi konsekvent bruke dagens stedsnavn og skrivemåte når vi registrerer noen i geni.com?