Berit Torkelsdatter Haga

Started by Linda Baerheim Ottoey on Thursday, June 2, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts
6/2/2011 at 2:24 PM

Jeg tror det er blitt merget to forskjellige Berit Haga profiler. I følge Høyland Gards- og ættesoga (Haga 19, 20, 22) så finnes det en Berit Tollaksdtr som er gift med Laurits Torkellson Hommersåk (og senere Kristoffer Olson Tjelta), og som er mor til alle barna. Denne Berit er ikke datter av samme foreldre som Laurits Torkellson har.

Det finnes en annen Torkell Ellingson Haga, som hadde en Berit som datter (f 1656, d 6.3.1695 ingen barn). Hun var gift med Torkel Gauteson.

Denne Berit Torkelsdatter Haga har datoer for den andre Berit (som gjør at hun er født etter sin første sønn ble født..), og sammer foreldre som mannen sin.

Foreslår å lage en ny Berit Torkelsdatter Haga, som er datter av Torkell Ellingson Haga, og å omdøpe denne profilen til å være Berit Tollaksdatter f 1616. Foreldre ikke nevnt i Høyland g & æ.

Private User
6/2/2011 at 8:34 PM

Jeg har også Høylandsboka, og ser at du har aldeles rett! Dette må rettes opp.

6/3/2011 at 4:16 AM

Har gjort det jeg kan for å bedre dette; laget ny Berit som er datter av Torkel Ellingson Haga, og jeg fjernet at Torkell Hommersåk og Herborg Olsdtr Åsland er foreldrene til denne Berit. Fikset på datoene så de er riktige til rett person.

Men jeg klarte ikke fjerne Torkel Ellingson Haga som far for denne Berit'en (Tollaksdtr) - fikk feilmelding at treet ville bli splittet da. (Siden den andre Berit (Torkelsdtr) ikke hadde noen barn, og det står ikke så mye mer om broren hennes Elling heller, så stopper det der.)

Så det ligger fortsatt litt feil inne på Berit Tollaksdtr.

Private User
6/3/2011 at 7:12 AM

Da må vi kaskje be en curator om hjelp?

6/3/2011 at 8:32 AM

Jeg fjernet Torkel Ellingson Haga som far til Berit Tollaksdatter.
Stememr det at Berit hadde to ektemenn, Kristoffer og Laurits, eller er det mer som skal kuttes?

Harald - Curator

6/3/2011 at 8:35 AM

Ser at det var svar på mitt spørsmål tidligere i diskusjonen. Klippet inn referansen til Høyland G&Æ i profilens "om meg" felt.

Private User
6/3/2011 at 4:18 PM

Takk til deg, Linda, som fant feilen og også til deg, Harald, som ordnet opp til slutt.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion