Opplysninger om Randi

Started by Private User on Wednesday, June 1, 2011
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 2 posts
Private User
6/1/2011 at 1:33 AM

Jeg har kommet over følgende notater:

"Rangdid Vebrandsdr., Årstad, var g.1.m. Svein (Herleikson) Årstad. - Hun var ant. g.2.m. Bjørn Jonson, n. 1432. -- Fra 1. ektesk. hadde hun datteren Ingeborg Sveinsdr, g.m. Bergulf Ormson, n. 1438. -- Så har jeg notert at Rangdid i sitt andre ektesk. ant. hadde en dr., som blev g.m. Torger Bergson, n. 1438 og som blev foreldre til Berg Eikenstein"

Dette kan virke sannsynlig da jeg også har sett at Randi hadde en sønn som het Svein. Navneskikken på denne tiden var at man kalte opp sin førstefødte sønn med en ny ektemann etter sin forrige avdøde ektemann. Selvfølgelig kan Randi hatt denne sønnen med sin første ektemann også. Ingeting er bevist.

Svein Bjørnson skulle han navn da være.

Opplysningene ovenfor virker også sannsynlige siden det er kilder fra 1563 og fremover som nevner både Bjørn og Berg på Årstad.

Jeg har laget en linje fra Randi og Bjørn Jonson Bjerkreim til Berg og Bjørn på Årstad på 1500 og 1600 tallet. Et par av leddene er det ikke bevis for men jeg mener at linja kan være sannynlig:

Torger Bergson - nn Bjørnsdatter
Sønn:
Bjørn Torgerson Årstad (har ingen kilder på denne)
Sønn:
Berge Bjørnson Årstad (nevnt. 1563)
Sønn:
Bjørn Bergeson Årstad (n. 1606 - 1643 i skattemanntall)
Sønn:
Torger Bjørnsen
Sønn:
Jødel Torgersen

Her er det store antagelser på gang og ingen relevante navn, utenom Orm, nevnes i skattelistene i 1519-1522

Synspunkter?

Private User
6/1/2011 at 4:13 AM

Her er ref:

Notater : Roald Undheims notater s.58. Egersund/Helleland, Strømstad 837. Ætt & Heim 1963, s.32.
"Gift" 1) med herr Svein Herleikson til Oddernes. Gift 2) med Bjørn Jonsson Bjerkreim. Hun er nevnt i brev av 1438 og 1442.

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion