Lars Finnes slekt, etternavn og patronymikon

Started by Ørjan Sandland on Tuesday, May 31, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts
5/31/2011 at 3:57 AM

Hei alle,

I forsøket på å slå sammen Magni Sæters trær med eksisterende, så har det dukket opp en del spørsmål.
Jeg håper ikke jeg har rotet for mye til i prosessen så langt.

1. Mange etternavn er satt til samme gårdsnavn som fødestedet. I ættesoga fra Kviteseid er etternavn satt til den siste gården de bodde på. Er det ikke mest korrekt å oppdatere Geni-profilene til å stemme med ættesoga?
2. Patronymikon er ofte lagt inn sammen med fornavnet. Her burde vi strengt tatt følge standarden og legge det i mellomnavn?
3. Noen profiler har pikenavn satt til oldefar, tippoldefar osv. Dette er vel ikke nødvendig, og strengt tatt ikke korrekt heller?

Håper på tilbakemelding fra de som er administratorer på relevante profiler.

mvh,
Ørjan

Private User
6/2/2011 at 10:59 AM

Hei.
Eg er med på dette, berre som ein liten hobby. Har ikkje tenkt på om eg har skrive navn korrekt. Har skrive det eg har finne ut. Det at eg har Lars Finne i same slektstre, er fordi eg har to greiner til han der. Beklager, men trur ikkje eg skal bruke så mykje tid på dette. Mvh.Magni

Private User
6/2/2011 at 12:56 PM

Eg var inne på treet mitt istad og kikka. Kjente det nesten ikkje att. Trur nok ikkje eg heilt har skjønt det, når eg sa ja til sammenslåing. Vil gjerne vere med på å forske, men trur ikkje eg klarar å finne ut meir. Dykk må berre ta meg ut av samarbeidet.

Private User
6/2/2011 at 2:58 PM

Neida ikke bli skremt, hele Geni går ut på å samarbeide og ta en diskusjon hvis man er uenig, eller ganske enlelt be om hjelp videre..

Vi har laget dette prosjektet som alle med norske aner burde følge: http://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-com-norsk

Her nevnes endel om blant annet navneregler der det er ting som selv jeg er uenig i med med begrunnelse i at man ikke skal bruke regler til å dikte opp ting det ikke er dekning for i kilder, men som likevel er en grei veiledning.

6/3/2011 at 3:47 AM

Registrering av navn kan fort skape litt problemer for alle og enhver:-).

Jeg har drevet med slektsforskning i ca. 10 år. Som en hovedregel i alle fall i Norge, så er det vel slik at vi registrerer den kvinnelige parten med deres pikenavn som etternavn.

Et lite sitat fra Embla Familie og Slekt: . "Det vil være helt unaturlig hvis en forfedretavle viser alle kvinner med deres manns etternavn. Det vil ta bort deres egen identitet og vil gjøre søking videre bakover i tid meget vanskelig. Det vil også gjøre det vanskelig å sammenligne informasjon med andre slektsgranskere.
Husk at det for kvinner skal registreres deres pikenavn."

Jeg må personlig si at det er enklere å holde oversikt (iallefall en periode av deres liv), i mitt slektstre. Men det er meg:-). Så da jeg startet med Geni.com, ble jeg og er fremdeles noe "forvirret", når det kommer til innføring av etternavn.

Fant en artikkel publisert av DIS-Hordaland som jeg synes er verdt å dele, ikke minst fordi den forklarer ganske bra hvordan navn tidligere ble "registrert" og brukt:

Hvordan folk flest fikk etternavn i Norge. (pdf Fil)

http://folk.uib.no/hnoiu/navn/publ/pdf/Etternavn_DIS_Hordaland_Juni...

Her er også linken til hurtigvisningen:

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:RG2MZYrrIiUJ:folk.uib...

Kanskje dere som har kontakten med utviklerne av Geni.com, bør starte en diskusjon angående registrering av navn, på tvers av landene.
En hjelpefil for alle (ikke minst nybegynnere) som forklarer de grunnlegende måtene å registerer på, burde ligge mye mer synlig på siden til Geni.com. Og da helst på deres eget språk.

Private User
6/3/2011 at 5:47 AM

Heilt i orden, det var ei fin melding. Tenkte i utgangspunktet berre å lage mitt slektstre og fylle ut. Men så fekk eg nokre forespørslar og tenkte at det var greit å sjå kva det var. Skjønnar litt meir av det nå. Det er veldig moro å finne ut kven som er slektningar langt uti og kvar i landet dei bur, og sjølve historia til dei gamle. Skal lese veiledninga. Tusen takk.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion