Om lange teksten te voorkomen gebruik ik graag symbolen die ook toepasbaar zijn in WIKI-pagina's. Maar daar kun je ook je vingers aan branden, want een kruis gebruiken om een joods overlijden te markeren, lijkt me niet proper. Ook de sterren voor geboorten hebben soms een onverwachte betekenis, want gebruikt men die ook bij moslims of hindoe-borelingen? Kortom, deze discussie wil ik starten om af en toe een vraag hierover hetzij te stellen, hetzij te beantwoorden als ik het toevallig wel weet.
Ik begin met de meest gangbare die ik zelf ook nog wel kan bedenken. U kunt ze hier eventueel knippen en plakken als u ze nodig heeft in een projectpagina.
♀ ♂
✡ met zes punten de davids-ster, met vijf punten voor Marokko?
♈ ♉ ♊ ♋ ♌ ♍ ♎ ♏ ♐ ♑ ♒ ♓
Maar nu wordt het al moeilijker, want welke gebruiken Protestanten, Lutherianen, Katholieken en/of Gregorianen, etc. en welke passen bij Niet-Christenen?
geboorte: ★ ☆ ✦ ✧ ✩ ✪ ✫ ✬ ✭ ✮ ✯ ✰
overlijden: ♰ ♱ ✙ ✚ ✛ ✜ ✝ ✞ ✟ ✠
en met welke kan ik DOOP, BELIJDENIS, -heilige- COMMUNIE, BEGRAFENIS of CREMATIE markeren? En welke zijn ook voor andere godsdiensten van toepassing?
Kortom, hier valt vast nog wel wat over uit te wisselen. Ben benieuwd, misschien zijn er ook wel internet-pagina's die uitkomst bieden. Meld die dan snel, dan zetten we die onder de documenten op de Portaalpagina. En vinden we heeeel veeeel symbolen, dan maakt iemand met die hobby er wel 'n projectje van...