Petter Dass' fødested

Started by Private User on Thursday, May 5, 2011
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 6 posts
Private User
5/5/2011 at 8:31 AM

Mens Kåre Hansen er ganske sikker i sin biografi om at Petter Dass er født på Tjøtta i Alstahaug, så mener Petter Dass-museet at han er født på Nord-Herøy. Jeg har vært i kontakt med dem, og dette er svaret jeg har fått:

"
Vi har ikke noe annen opplysning enn at Petter Dass var født på Nord-Herøy, og det er liten grunn til å tvile på det. Maren Falch var selv født i fogdgården på Nord-Herøy (1629). I 1647 var hennes eldre søster Margrethe bosatt der. Hun var gift med fogden Jesper Hansen. I 1647 er begge søstrene gravide. Margrethe fikk 9. november 1647 en sønn, Peter Jespersen, som senere ble kongelig konfessionarius i København. Når på året Petter Dass er født, vet vi ikke. Maren Falch var i 1647 18 år gammel, hennes søster sannsynligvis et par år eldre. I et mannsdominert samfunn der mannen i liten grad deltok rundt slike begivenheter, er det naturlig å tenke seg at den unge Maren søkte selskap med sin søster som var i samme situasjon.En kan vel også tenke seg at moren, Anne Joensdatter, som da var enke, også oppholdt seg på Nord-Herøy for å se til sine døtre som var i lykkelige omstendigheter. Vi kan dessuten forestille oss at både Maren og Margrethe som altså begge var født på Nord-Herøy, kjente til en dyktig barselskone der.
Dette blir kun hypoteser for å forsøke å underbygge det oppgitte fødestedet, men jeg finner liten grunn til å skulle betvile at det ikke er riktig.

Kåre Hansen hevder dessuten at PDs fødselsår må være 1646. Hans argummentasjon for det betrakter jeg kun som spekulasjon."

5/5/2011 at 12:05 PM

Høres jo logisk ut.

Kåre Hansen spekulerer jo i veldig mye i boka si. Er litt usikker på om vi kan ta alt der som like seriøse kilder.

5/6/2011 at 5:13 AM

Hvilken kilde er det Petter Dass-museet henviser til når de sier at de har en "opplysning.. at Petter Dass var født på Nord-Herøy"?

Jeg blir alltid nervøs når jeg hører "det er oppgitt" uten "det er oppgitt i...".

5/7/2011 at 2:45 AM

At Petter Dass skal være født på Tjøtta slik Kåre Hansen hevder, eller på Nord-Herøy slik Petter Dass-museet mener, blir jo begge bare hypoteser så lenge ingen av dem legger fram sikre kilder som bekrefter dette. Men jeg må legge til at Petter Dass-museets argumentasjon om hans fødested virker som den mest sansynlige.

Private User
5/9/2011 at 10:07 AM

Jeg spurte om hvor opplysningen kom fra:

"Hei igjen.

Opplysnngen om PDs fødested har vi fra Albert Dass i forordet til Nordlands Trompet, København 1763.
Personalet ved Petter Dass-museet har forøvig i dag i strålende vær besøkt Nord- Herøy. :)"

Jeg skal skanne sidene fra Kåre Hansens bok, for der kommenterer han Albert Dass' tekst.

Private User
5/9/2011 at 10:45 AM

Her: http://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000012556795224

Det står også litt om Petter Dass' foreldre

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion