Mens Kåre Hansen er ganske sikker i sin biografi om at Petter Dass er født på Tjøtta i Alstahaug, så mener Petter Dass-museet at han er født på Nord-Herøy. Jeg har vært i kontakt med dem, og dette er svaret jeg har fått:
"
Vi har ikke noe annen opplysning enn at Petter Dass var født på Nord-Herøy, og det er liten grunn til å tvile på det. Maren Falch var selv født i fogdgården på Nord-Herøy (1629). I 1647 var hennes eldre søster Margrethe bosatt der. Hun var gift med fogden Jesper Hansen. I 1647 er begge søstrene gravide. Margrethe fikk 9. november 1647 en sønn, Peter Jespersen, som senere ble kongelig konfessionarius i København. Når på året Petter Dass er født, vet vi ikke. Maren Falch var i 1647 18 år gammel, hennes søster sannsynligvis et par år eldre. I et mannsdominert samfunn der mannen i liten grad deltok rundt slike begivenheter, er det naturlig å tenke seg at den unge Maren søkte selskap med sin søster som var i samme situasjon.En kan vel også tenke seg at moren, Anne Joensdatter, som da var enke, også oppholdt seg på Nord-Herøy for å se til sine døtre som var i lykkelige omstendigheter. Vi kan dessuten forestille oss at både Maren og Margrethe som altså begge var født på Nord-Herøy, kjente til en dyktig barselskone der.
Dette blir kun hypoteser for å forsøke å underbygge det oppgitte fødestedet, men jeg finner liten grunn til å skulle betvile at det ikke er riktig.
Kåre Hansen hevder dessuten at PDs fødselsår må være 1646. Hans argummentasjon for det betrakter jeg kun som spekulasjon."
At Petter Dass skal være født på Tjøtta slik Kåre Hansen hevder, eller på Nord-Herøy slik Petter Dass-museet mener, blir jo begge bare hypoteser så lenge ingen av dem legger fram sikre kilder som bekrefter dette. Men jeg må legge til at Petter Dass-museets argumentasjon om hans fødested virker som den mest sansynlige.
Jeg spurte om hvor opplysningen kom fra:
"Hei igjen.
Opplysnngen om PDs fødested har vi fra Albert Dass i forordet til Nordlands Trompet, København 1763.
Personalet ved Petter Dass-museet har forøvig i dag i strålende vær besøkt Nord- Herøy. :)"
Jeg skal skanne sidene fra Kåre Hansens bok, for der kommenterer han Albert Dass' tekst.
Her: http://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000012556795224
Det står også litt om Petter Dass' foreldre