Sylling Kirke

Started by Private User on Tuesday, May 3, 2011
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 14 posts
Private User
5/3/2011 at 2:01 PM

Kirken ble bygget i 1852, og hadde 150-årsjubileum i 2002. Av den grunn var det store oppussingsarbeider et par år. Det har vært kirke på det samme stedet siden middelalderen, og da arbeidet med kirken pågikk i 2001, ble det funnet forskjellige interessante gjenstander under kirkegulvet. Det ble funnet noen gamle gravstener med inskripsjoner, noen knokler etter tidligere Sylling-folk, og enkelte andre gjenstander. Riksantikvaren måtte inn i bildet, og restaureringen av kirken tok derfor lenger tid enn man hadde håpet på. Kirken ble åpnet for normal bruk igjen i desember 2001.

Er disse gravstenene etter Tordenstjerne?

5/3/2011 at 2:08 PM

finnes disse gravsteinene i kirken,eller har riksantikvaren hajet disse ?
hvert interisangt,å sett hva som sto der.

gamle kirke gulv,er altid spennende.
bare så synd,at man ikke får sett under de.
er alt mulig under slike.

Private User
5/3/2011 at 2:21 PM

Sender av en email i morgen til Riksantikvaren for å få se om vi kan få en utskrift av de arkelogiske utgravingene. Vanligvis var det folk av høy byrd som ble gravlagd i kirkene.
Artig om det hadde vært Nils Svendsøn Tordenstierne.
Da kun man tatt ett DNA ekstrakt og sammenlignet den med den danske.
Love til og drømme ikke sant.
Det ville avgjort feiden mellom de norske og danske genealoger!

5/3/2011 at 2:23 PM

den gamle runesteinen,fins godt dokumentert.
http://www.historieboka.no/Modules/historiebok_tidsepoke_tema_artik...

men som du er inne på,det skrives en del om gravsteinene også rundt om på nettet ser jeg.
men ingen info om de.

5/3/2011 at 2:26 PM

Navnet på bygda vår har ikke alltid vært Sylling.
Skrivemåten har variert i
dokumenter fra tidligere tider.

- Syllinge (1552)
- Syllingadalr (1393 og 1399)
- Swillingadalr (Eysteins Røde Bok, 1400-tallet)
- Swillinghedal (1391)

ikke rart man blir forvirret

5/3/2011 at 2:38 PM

mulig dette er en av grav steinene :
NEDLAGTE KIRKER I LIER
HUSEBY KIRKE og Huseby sogn nevnes i middelalderen. Kirken var viet St
Olav og lå på en av Husebygårdene. Kirkens byggemåte og utseende er ikke
kjent. Sikre spor etter kirken finnes ikke. Men en gravsten av middelaldertype
som framstiller jomfru Maria, med inskripsjon: ”Ave Maria - Her ligger
Ragnhildr doter sira Jons” skal ha stått her. Den skal ha stått på Sylling
kirkegård.

å så den som det er linket til,har jo havnet et sted :
Fra N. Nicolaysen, norske fornlevninger, fra 1862-1866, side 165:
Den forrige kirke som ble nedtagen i 1851 var af sten; bag alteret var i veggen
innmuret en sten med indskrift av runer i 2 linjer, som Arendt i begynnelsen af
dette hundredeaar læste saaledes; Aslak markadi mik og Sailgardr hvilir her
Gud gn(l) de s(al) thina.
Dette tydet Arendt til; Aslak merkede eller ristede mig-Sailgard hviler her. Gud
glæde din sjel.

å så ser man,at de lærde ikke er helt enige her :
Da kirken ble bygd i 1851 stod det visstnok en runestein på kirkebakken. På
den stod det: "Aslak ristade mig. Gud hjelpe hans sjel i himmelen". Steinen er
i dag borte. Den ble kanskje brukt som fyllmasse i den nye muren.
Denne steinen kan være den steinen som forveksles med steinen som skal ha
eksistert i forbindelse med sagnet om Siri Sara. (Se sagnet.)

Private User
5/3/2011 at 2:47 PM

Sender av en email til Riksantikvaren!
Gullaug Gård, soknet til Sylling kirke så dette blir spennende, Martin!

Private User
5/3/2011 at 2:56 PM

Email avsendt :)

5/3/2011 at 3:03 PM

kan bli interisangt å høre (lese) hva de svarer deg :-)

mulig disse har noe også,om dette :
http://www.sylling.no/historie/sylling-kirke-1/

for mye rar historie,ute i de Lier traktene.

Private User
5/3/2011 at 3:13 PM

Spennende blir det å se om hva slags svar vi får!
Er det slikt jeg håper er jo det en spennende nyhet for oss etterkommere av Tordenstjerne!

5/3/2011 at 3:22 PM

får krysse fingre og tær :-)

Private User
5/3/2011 at 3:27 PM

Har kontakter i Biokjemi og er det Tordenstjernem vil jeg anbefale at vi, hvis det er kvalitet godt nok i benmasse, tenner, og ta en extract av DNA, og så kontakte våre danske kollegaer, for se om det er matcher eventuell DNA de har av Lystrup Slekten.,
Det vil jo ta knekken på den debatten!
Så la oss ha et aldri så lite håp her.

5/3/2011 at 3:31 PM

om man får DNA på banen her,ja da blir det klart svar da.
for enten eller.

1/10/2013 at 1:05 PM

Oppdaget for noen dager at jeg (i følge Geni.com) er "12th great grandson" av Nils Svensen Tordenstjerne. Begynte derfor å lese litt mer om dette, og kom over denne diskusjonen deres.

Jeg må innrømme at det var jeg som opprinnelig stod bak utsagnet "knokler fra tidligere Sylling-folk". Selv er jeg vokst opp på Sylling gård som nabo til Sylling kirke, hvor jeg i likhet med mine foreldre er døpt, konfirmert, gift og alt det der. Og når den tid måtte komme havner jeg nok også på kirkegården i Sylling, i likhet med mine forfedre :)

Men ang. knokler fra tidligere Sylling-folk:
Jeg var selv i Sylling kirke under oppussingen i 2001 og fikk ta disse knoklene i nærmere øyesyn. Dette var ganske så nøyaktig lørdag 10. mars 2001. Alle gulvplankene var fjernet og det var bare bjelkelaget som stod igjen, rundt 0,5-1,0 meter over jordgulvet. Det meste av knokler var bare små benrester, knapt på størrelse med små krittstumper. Unntaket var en ganske intakt underkjeve. Slik jeg tolket det var ikke dette noe som ble gravd frem fra jordunderlaget på noen som helst måte, men benrester som kom frem i dagslys da gulvet ble fjernet.

Jeg har stått bak nettstedet Sylling.no siden 2000, og skrev i 2001 en artikkel om bygda Sylling på nevnte nettsted, hvor blant annet "knokler fra tidligere Sylling-folk" ble nevnt. Nøyaktig den samme teksten la jeg inn på Wikipedia-saken om stedet Sylling i mai 2005:
http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Sylling&oldid=171796

Personlig synes det virker litt søkt at disse benrestene skal stamme fra Tordenstjerne. Jeg sier ikke at det ikke er umulig, men man må huske på at det fra Tordenstjernes død og frem til den nye kirken ble bygget i 1851 gikk nærmere 300 år. Og selv om høytstående personer gjerne ble gravlagt under kirkegulvet, virker det for meg usannsynlig at dette er noe som bare ble gjort hvert 300. år når det dukket opp en adelsmann, og ikke når det var andre høytstående personer i lokalsamfunnet.

PS: Som en kuriositet: Grunnen til at jeg husker datoen i 2001 var at jeg hadde mitt første stevnemøte med min nåværende kone samme dag som jeg var i kirken og så på oppussingsarbeidet (vi hadde riktignok kjent hverandre siden førskolen). Og i mars 2012 kom vår lille datter til verden. Og hva er så spesielt med det? Jo, hun ble født på Gullaug, stedet hvor nettopp Tordenstjerne skal ha holdt til. Hun kom til verden på en kald parkeringsplass i nattemørket med meg selv som jordfar.

Showing all 14 posts

Create a free account or login to participate in this discussion