Michael Ursin er trolig ikke sønn av Bjørn Ursin

Started by Hans Egil Hansen on Wednesday, September 8, 2010
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 36 posts

Etter oppfordring fra Ron Berg-Iverson så har jeg gått igjennom dette og det finnes overhode ikke noe som tyder på at Michael/Mikkel er sønn av @Bjørn Ursin.

Han er feks aldri nevnt i skifte etter Bjørn Ursin. Jeg kan heller ikke se at han noen gang bruker etternavnet Bjørnsen.

@Sara Ursin - søster av Bjørn Ursin vet vi var enke ved Bjørn Ursin sin død og det er nå kommet opp ett notat som nevner at Sara Ursin sin mann var død og etterlot to barn Anna og Michael.

Dette styrker min teori om at Michael er sønn av Sara Ursin.
Ett annet sted så ser jeg at Todal navnet er brukt på Michel Ursin - jeg kan ikke forstå annet en at det finnes en kilde på dette. Det er godt mulig at faren var av Todal familien, men jeg har ikke funnet utav det.

Er det da noen som har noen innvendinger mot at jeg flytter Michel til moren Sara? Jeg skal selvsagt dokumentere det mye bedre en dette.

Helt i orden for meg, og siden du har linket ham til denne diskusjonen vil profilen også peke på din begrunnelse her.

Min informasjon om Michael Thodal Bjørnssøn Ursin har jeg fra Ancestry. Der hevdes det at han er sønn av Bjørn Mikkelssøn Ursin og Maren Danielsdatter Hveding. Jeg kan ikke dokumentere dette noe bedre.

Michel Ursin Sørvik never used the name Todal or Bjørnsen in any church records.
Bjørn Michelsen Ursin had only 2 daughters with Maren Hveding.In Bjørns skifte
a son Michel / Michael is not listed.I agree Michel Ursin is the son of Sara Ursin
and Christen Larssen. Why he never used the name Christensen is a mystery.
But when Michel went to live with Nils Rafn he was called Ursin and Rafns were godparents
for his children.It is also possible Sara Ursin never married Christen Larssen and
her son and daughter were " uekte barn " We have been unable to find a marriage for Sara
in Helgeland anywhere.Or the births of Michel and Anne.

You can see only Bjørns daughters Anne Marie and Maren are listed in the skifte 1943

DÖD. 1743-före i Buksnes sogn. (skifte 23/4 1743, reg. 19/5 1742)
I skifte efter Biörn Mickelsen-Ursin, Jerstad, Buxnes prg, nämns
enken Madame Karen Giertzdatter, Barsóe, mandens barn med första
hustrun, Anne Maria Ursin, sal: Hendrich Móller Walnúms med hendis
laugverge Hans Hansen Ramswigen og Sallig Maren Ursins Sal: Hr
Thore Dreÿers efterlatte 2 sónner med deres formynder hr. Lenert
Sedenius Pastor for Buxnes Gield, Biórn Ursin Dreÿer 8 aar, og hr
Melchior Meldahl for Elias Schóning Dreÿer 3 aar.
Boens formue 1837 rd

2 gangs & 1 marriage 31 Oct 1751 say Mikkel Ursin in Trondenes
married Dorte Mathiasdtr.Trane. Father was Mathias Christensen Trane
Look at the children. None named Bjørn but 3 named Kristen, all died
Was Kristen possibly named after Christen Larssen?

Mathias Christensen Trane og Berthe Andersdatter Brønlund. Dorte Brønlund Mathiasdatter Trane giftet seg med Mikkel Ursin den 31 oktober 1751 i Trondenes, Troms; (21. søndag efter trinitatis).1 Dorte Brønlund Mathiasdatter Trane døde i 1784 i Sørvik, Trondenes, Troms.

Sara Mikkelsdatter Ursin f. 1752, d. 1787 named after mother Sara Michelsdtr.Ursin?
Mathias Mikkelsen Ursin f. 1755, d. 1837 named after Dortes father Mathias Trane?
Kristen Mikkelsen Ursin f. 1758, d. 1759 Christen Larssen?
Kristen Mikkelsen Ursin f. 1760, d. 1760 Christen Larssen ?
Anders Mikkelsen Ursin f. 1762, d. 1789 Anders Brondlund?
Kristen Mikkelsen Ursin f. 1766, d. 1766 Christen Larssen?
If Michel Ursin was Bjørn Michelsen Ursins son why no son named Bjørn?
Someone assumed Michel was the son of Bjørn Ursin and others copied the information
I saw Michel was not in Bjørn Ursins skifte ( Michel was 24 in 1743 ) which was strange..

Og den ene kandidaten vi har som Christen Larsen har også en bror som heter Anders - oppkaldt Michel sin sønn Anders?

Jeg skulle gjerne fått dette bekreftet ytterligere, vi har kun en omtale av moren Sara Ursin i div kirkebøker og Bjørn Ursin sitt skifte - slik vet vi hunvar gift på Helgeland.
Vi har ett notat om christen Larsen og Sara med barna Michel og Anne. Anne Christensdatter Ursin er kjent fra Helgeland.

Skulle gjerne sett Sara sitt skifte, men dette finner jeg ikke. Hun flyttet sansynligvis tilbake til Buksnes.

Denne profilen er nå flyttet tilbake til Bjørn Ursin igjen - selv om jeg har forsøkt å diskutere dette og vise til mangel på bevis.

Private User - det var du som endret foreldre sist. Kan du komme her og fortelle hva du brukte som grunnlag?

(endringen ble gjort i januar 2012, så det er en stund siden)

Kan dere sende linkene til det jeg jeg har endret?

Private User - Apropos link: Sjekk Profiles Mentioned kolonnen til venstre...

Lofoten Sorenskriveri Justisprotokoll No. 7: Sommer- og ledingsbergting den 17. mai 1749... Dj 19 dito blew Retten atter holdet til Rettens betiening fölgende forhen anförte LaugrettsMænd – hworda Passeret som fölger: Monsr. Erich Bredal Bloch fremkom for Retten som fuldmægtig paa afgangne Lector udj Christiansands stift Claus Ursin arwingers weigne og fremstillede 2de Mænd Nawnlig Iver Helt og Christen Hansen Möchelvig der ifölge en eragtning som af dend geistlige skifteRett i Bergen er afsagt udj Stærfboed eftter afgangne Lectorinde Madame Ursin angaaende hendes forhen afdöde husbonde Claus Ursin fordums Lector udj Christiansands stift i anledning af det mellem disse afdöde oprettede Testamente bör afgangne Lector Ursin arwinger wed et Low skikked Tingswidne at Legitimere deres arweRettighed; hwor da fornæwnte 2de Mænd forklarede eftter fölgende arwinger at wære i Liwe og eÿ fleere Neml. En Broders Börnebörn og 2de Söstre i Liwe og 2 Sösters Börn –1 Broderen til afgangne Lector Ursin som war Sorenskriwer udj Westeraalens fogderie afgangne Biörn Michelsen Ursins Börn Neml. 2 dötter; dend eene afgangne Maren Ursin der war udj ægteskab med Sal: Hr: Thore Drejer Pastor til Flagstad Præstegield udj Lofodens fogderie deres anden i Liwe wærende 2de Sönner Neml. Biörn Ursin Drejer hwis formÿnder er welærwærdige Hr. Leonard Sidenius Pastor for Buxnes Meenighed udj bemeldte fogderie og Elias Schiöning Drejer hwis formÿnder er Kongl. Maytts Sorenskriwer udj Westeraalens fogderie Sr. Claus Kiemmeler. Dend anden af afgangne Sorenskriwer Ursins Datter Anna Maria Ursin der og wed döden er afgangne og nu til sidst war i ægteskab med Lorentz Angel; boende paa gaarden Gierstad udj Lofodens Fogderie hwis Börn er 2de Sönner, Nawnl. Ole og Biörn Walnum, hwis formÿndere er deris farbroder Andreas Walnum boende udj Helgelands fogderie og een Datter wed nawn Anne Maria Angel som er omtrent 3 aar gammel.2 afgl. Lector Ursins ælst Söstre wed nawn Annichen Ursin i ægteskab med Sorenskriwer udj Westeraalens fogderie Sr. Claus Kiemmeler.3de Een Söster wed nawn Anne Elisabeth Ursin afgl. Anders Jacobsens Encke boende paa Schotnæs udj Lofodens fogderie.4 afgangne Martha Ursin Sal: Anders Schiöning der udj afwigte aar 1748 i Julj wed döden er afgangen; hendes Barn Neml. 2 Sönner wed nawn Gierdt og Claus Schiöning begge Studiosus, og een Datter Anne Schiöning gift med Ole Wold boende paa nest fornæwnte gaard Schotnæs.5 afgl. Sara Ursin der war udj ægteskab med Christen Larsen som war boende paa Anöen udj Helgelands fogderie, hendes eftterladte lewende Börn Michel Christensen opholder sig hos Sr. Rawn udj Senjen fogderie og en Datter Anne ChristensDatter gift med Thomas Christophersen boende paa gaarden Tinden udj Helgelands fogderie.At dette saaledis er Rigtig og Sandfærdig og at eÿ fleere arwinger findes i Liwe som kand wære berettiged til fornæwnte afgl. Lector Ursins arwepart end som för melt det bekrefttes de her foranförte 2de Mænd med Eed eftter Lowen, herom war Bredahl et Ting widne begiærende som han af Retten blew meddeelet paa Authoriseret Papir No 10 til 2rd.

Oppsummert: 5 afgl. Sara Ursin der war udj ægteskab med Christen Larsen som war boende paa Anöen udj Helgelands fogderie, hendes eftterladte lewende Börn Michel Christensen opholder sig hos Sr. Rawn udj Senjen fogderie og en Datter Anne ChristensDatter gift med Thomas Christophersen boende paa gaarden Tinden udj Helgelands fogderie.

Hvem Christen Larsen egentlig var og hvor de bodde - det har jeg enda ikke funnet ut. Men det er utvilsomt Michel Ursin vi har har med å gjøre. Søsteren Anne har jeg god kontroll på. Moren Sara finner jeg som dåpsvitne 2-3 ganger i Nesna.

Hans Egil Hansen kan du legge inn en peker til hvor dette kommer fra? Jeg er ukjent med hvordan man navigerer skifteprotokollene, så det hjelper meg med å lære ting hvis du lenker til hvor teksten kommer fra.

Skal gjøre det etterhvert. Først må han tilbake på riktig plass, så skal jeg jobbe videre med dokumentasjonen.

Han ligger fortsatt på feil plass. Det finnes overhode ingensakelig grunn til at han skal ligge som sønn av Bjørn.

Link til skiftet ligger på alle profilene

Hans Egil, er det denne linken, på profilen til Michael Ursin du mener?

http://arkivverket.no/URN:rg_read/31298/74/

Det kan være lurt å skrive i profilen hva det er ment å være lenke til.
Ellers finner jeg denne håndskriften vanskelig å lese, men det er ihvertfall materiale datert 1742 på denne siden, så det er ikke det samme som det du refererte ovenfor, som er fra 1749.

Ønsker du at vi skal fjerne foreldrene til Michel Ursin, eller ønsker du at han skal lenkes til en spesiell annen profil? Jeg vet ikke hvor Sara ligger i treet.

Jeg ser ikke noen endringer gjort av deg i "about me" hverken på Bjørn Michelsen Ursin eller på Michael Todal Christensen Ursin, så jeg er ikke sikker på hva du har lagt inn og hvor.

http://arkivverket.no/URN:rg_read/31298/74/ sier ikke noe annet enn at den 16. november 1742 så ble det holdt ordinært høstting på gården Walberg i Gimsøy, der retten ble betjent av constituert Sorenskriver Michael Ursin .....

Sara Michelsdatter Ursin

Michael Todal Christensen Ursin

Det jeg vil er å ha Michael tilbake som sønn av Sara Ursin og Christensen Larsen.

Den linken var sikkert feil - jeg skal sjekke det

Sånn da har jeg endelig fått sett på det. Det er ett slit å finne frem i skiftene, men dette er riktig link: http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31298/185

Bare for at ting skal være riktig. Det er ikke et skifte eller en skifteprotokoll Hans Egil har linket til, men en tingbok der et skifte fra den geistlige skifteprotokollen i Bergen er gjengitt. Tingboken som er linket til er Tingbok for Lofoten, nr. 7, 1A 05, 1739 - 1752, side 365. Hans Egil har allerede skrevet den av i denne debatten, se innlegg datert 26/11 2013 kl. kl. 2:44 pm.

Jeg oppdaget ett viktig poeng: Sara Ursin hadde en datter Anne Ursin. Hun ble gift med Tomas Elias Kristoffersen. Tomas er elste sønn av Kristoffer Paulsønn som igjen var gift med datter av Thomas på Sund - en storskipper som enken ble gift med Nils Tanke - opphavsmannen for alle Tanke familier på Helgeland. Kristoffer Paulsøn tilhørte Tenna-familien en storfamilie i Herøy.

Hei. Kom tilfeldigvis over denne diskusjonen og la merke til navnet Kristoffer Paulsen som tilhørte Tenna. Jeg har aner der ifra fra min morfar sin side og han har et papir med masse navn tilbake til 1500-tallet og jeg såg plutselig mange navn som var nevnt her som står på det papiret jeg har.

Nå er Michael Ursin flyttet tilbake igjen.

Det er så frustrerende.

Jeg ser at du enda ikke har skrevet noe i "Om meg" for Michael om hvem som er hans foreldre, og hva som er bevismaterialet om det. Vi har bare denne debatten.

Det første bud for å få profiler til å stå stile er at det er mulig å se utfra profilen hvor de skal være hen.

Michael Todal Christensen Ursin er linket til Bjørn Michelsen Ursin og Maren Danielsdatter Hveding dette er feil og bør vel rettes på. Skal vel være sønn av Christen Larsen og Sara Michelsdatter Ursin

Bjørn Michelsen Ursin og Klaus Michelsen Ursin skal ha hatt 2 brødre til Svend og Elisæus som blir nevnt i jordboken 1700 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48776/401/ som må ha dødd tidlig.

Se også debatt om Bjørn M. Ursin på slektsforum http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=134303

Harald - det stemer. Jeg prøvde å legge det inn på tidslinjen.

Sånn, nå er han tilbake! Og jeg har endret på "Om meg"

Showing 1-30 of 36 posts

Create a free account or login to participate in this discussion