@Odin Jonas Olsen Turbækmo (Tokstad), født 1832 i Trondheim eller Ørlandet.

Started by Vibeke Gjønnes on Tuesday, May 4, 2010
Problem with this page?

Participants:

Showing all 7 posts

Det hersker uvisshet om hvor min tipp-oldefar er født og hvem hans familie er.

Han er oppgitt å være født både i Trondheim og på Ørlandet.

Han er oppgitt å være sønn av matros Ole Jacobsen og Karen Johanna Pedersdatter, begge fra Trondheim.

Odin Jonas Olsen Turbækmo/Tokstad var født 23.09.1832, d.1908. Var gårdbruker på Stranda, Stjørna ved folketellingen 1908.

Han hadde vært fostret opp der hos Anders Paulsen Stranda, gift med Ingeborg Stormo, datter av Kristoffer Stormo den eldre. Anders og Ingeborg hadde ikke egne barn, og fostret opp Odin.

Det er noe usikkert, men Tokstad/Togstad-navnet tok han fra Orkdalen, blir det sagt, etter han fikk kjennskap til sin far.

Litt mer info om Odin:

Mor til Odin, Karen Johanne Pedersdatter, kom til Ørlandet fra Trondheim? og døpte sin sønn Jonas Odin i 1832. Faren var Matros Ole Jacobsen. Moren og barnet bodde da på Innstrand.Seinere blir han komfirmert i 1848 med etternavnet Stranden. Antagelig er han allerede da gjeter på gårdsbruket Stranda i Sørfjorden.

Odin giftet seg med Gunelie Guneriusdatter Kleven.

Dessverre , Vibeke , jeg har intet å bidra med .
Johan Pettersen

Takk for svar:-)

Jeg leter videre...

Vibeke

Husk også at du kan legge inn slike etterlysninger på Slektsforum hos DIS Norge, men det har du kanskje allerede gjort?

http://www.disnorge.no/slektsforum/

Jeg fant http://www.geni.com/people/Odin-Jonas-Turb%C3%A6kmo/600000000748293... i kirkeboken der han er døpt - riktignok heter han Jonas Odin i kirkeboken. Linken til kirkeboken har jeg kopiert inn på fødselen han i tidslinjen.
Det står en linje i kirkeboken under foreldrenes navn som jeg ikke greier å tolke og dessuten vil du se helt til høyre på høyre side i kirkeboken at det er gjort ekstra notater. Jeg har mistanke om hva som står der men tror jeg overlater til deg å tolke (det er ikke min sterkeste side). Jeg vil gjerne vite hva du kommer frem til.

Lykke til.

Nå begynner jeg å lure jeg...har også ført Ole Jacobsen i mitt slektsprogram, men står det ikke Ole Sivertsen på den dåpen i kirkeboken da...er det tolket rett tro

En god ide å høre med DIS om de kan hjelpe oss å tolke skriften i kirkeboka, Randi!

Skal høre med de jeg:-)
Forøvrig så har jeg sendt ut etterlysninger både her og der, så langt uten særlig hell.
Kjell, jeg klarer dessverre ikke å tolke krusedullene helt til høyre...men skal prøve å få hjelp til d!:-)

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion