Hvem som har ansvaret for hva?

Started by Kjell Odding on Tuesday, March 23, 2010
Problem with this page?

Participants:

Showing all 6 posts
3/23/2010 at 2:20 AM

Jeg har registrert en del profiler på GENi.com og forsøker å følge opp disse - særlig gjelder det hvis det dukker opp "similar profiles" der jeg tar initiativ til "merging". Jeg ser imidlertid i det store treet at det er utallige indikasjoner på "similar profiles" som bare er der uten at profiladministratorene rydder opp. Det jeg lurer på er om jeg bør ta initiativ til "merging" når jeg ser slikt (selv om jeg ikke har noe med profilene å gjøre) eller bør jeg overse det og la disse være administratorenes privatsaker?

Å starte en diskusjon om dette har også ett annet formål - å øke den enkeltes bevissthet om å følge med i sin del av treet og merge der det trenges. Dette fordi det optimale er at ingen er registrert mer enn en gang og det som er registrert bør være korrekt. I alle fall bør den/de som administrerer profiler ta ansvaret for å rydde opp hvis noen blir sin bestefars far eller lignende.

Private User
3/23/2010 at 7:08 AM

Desto flere som kan hjelpe til, desto bedre er det.
Er det data-conflicts du er usikker på overlater du den endelige oppryddingen til profileieren.

Bare vær obs på at det er noen slike profilsammenkoblinger som er feil, så vær sikker på at to profiler som flettes er ekte duplikater.

Vi plages med endel utlendinger som tror at gamle -sen/-søn/-datter navn er familienavn og merger bare fordi navna og navnet på faren stemmer.

3/23/2010 at 4:00 PM

Jeg har ikke noen god løsning på dette egentlig. Men selv har jeg
forsøkt å være konsekvent med å bruke son og dtr som ending og ikke
de mer helt norske varianter som sen,sønn, datter osv.

mvh
Tørres Sande

3/23/2010 at 5:45 PM

Hvis noen vil merge en profil med en som jeg har administrasjonsansvaret for, så mener jeg at det er mitt ansvar å sjekke at det er korrekt profil som merges inn. Den personen som sender forespørselen kan jo være i tvil og bør i så måte kunne forvente at administratoren har kunnskap om profilen en har ansvar for. I praksis er det jo det Bjørn også slår fast - "merge når du er sikker og ikke på autopilot" kan man vel si.

Jeg har for øvrig lagd meg følgende system som jeg har til hensikt å kjøre gjennom f.eks. en gang i måneden: Hvis man trykker på "relatives" i menyen øverst på skjermen og deretter på fanen "view profiles" og så trykker jeg på "show advanced controls" deretter på +tegnet fremfor "profile information" og fyller så inn mitt navn under "show only managed by". Resultatet, etter å ha trykket oppdater liste, er en komplett oversikt over de profilene jeg administrerer som pt. er 1150 navn. Gjør jeg dette en gang i måneden så har jeg rimelig bra oversikt.

Hvis jeg i tillegg sender mergeissues til andre administratorer når jeg tilfeldigvis kommer over "similar profilesindikatorer" i treet forøvrig, da antar jeg at jeg er med på å holde trykket tilstrekkelig oppe i forhold til å stusse treet. Jeg ser imidlertid at det er veldig mange som ikke svarer på mergeissues - hva gjør man med dem?

Private User
3/24/2010 at 3:19 AM

Du kan vise direkte hvilke profiler du er manager av under din User Statistics på din egen profil (og andres), og den viser for din del 2,527 profiler.

Nøkkelen til å vedlikeholde ett felles slektstre som dette er samarbeid.
Du samarbeider kanskje med noen jeg ikke samarbeider med og omvendt. Vi kan derfor hjelpe hverandre, og Pro brukere kan hjelpe ikke-Pro brukere med ting de ikke har adgang til, f.eks å kutte koblinger.

Selv har jeg per i dag 1132 samarbeidspartnere (collaborators) og 500 i utvidet familiegruppe. Hvis du ser under public og familie diskusjoner ser du mange temaer som er øremerket det å hjelpe hverandre, - enten for hjelp til fletting av spesifikke "problematiske" profileieres profiler, eller mer generelle brukere.
Jeg og ganske mange andre følger med der og hjelper til der vi har aksess, og mangler vi det så prøver vi å skaffe det. Det er for eksempel veldig mye lettere for meg å tilgang til andres profiler da mange nok har sett spor etter mitt arbeid ett eller annet sted, og ved å delta aktivet løsner det for de fleste. Det gjelder også å vøre tålmodig og høflig i sine henvendelser.
Pleier å si: Avslutter du en melding med "Have a nice day!" kan være avgjørende.

http://www.geni.com/discussions/6000000007138855554
http://www.geni.com/discussions/6000000007139588278

3/25/2010 at 4:06 AM

Takk Bjørn - her var det mye fin info. Fant for øvrig ut at det ligger en ferdigdefinert liste over de profilene man er manager for - den ligger helt til høyre i bildet under fanen "relatives"

Have a nice day :-)

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion