Navn med STORE BOKSTAVER

Started by Kjell Odding on Tuesday, January 5, 2010
Problem with this page?

Participants:

Showing all 8 posts
1/5/2010 at 6:16 AM

Jeg har merket meg at noen skriver navnene med store bokstaver mens de fleste skriver første bokstaven i navnet som stor og resten med små bokstaver. Andre skriver etternavnet med store bokstaver og fornavnet med små. Jeg er nok av dem som misliker disse store bokstavene for de virker temmelig skrikende. Det er nok en grunn for alt og da kunne det være greit å få litt informasjon om hvorfor noen skriver navnene avvikende - kanskje blir min misnøye borte når jeg får kunnskapen inn :-)

Private User
1/5/2010 at 7:57 AM

Enig. Liker best små bokstaver.

Har mere info som slekta som jeg legger inn. Dette har jeg fått hos Knut H,Svendsen(da han levde, tror det var i 1997-98 jeg fikk dette hos han)
Men hva sysn du hvis 2 er søsken skal jeg legge inn deres foreldre etc. 2 ganger? blir dobbelt opp.
Odd Vikingsson og søstra Aurgunna Vikingsdatter(tror ho het det)

Private User
1/5/2010 at 8:26 AM

Det ser ut som Private User tar noen grep her: http://www.geni.com/discussions/6000000007295742137?msg=60000000072...

1/5/2010 at 12:06 PM

Glimrende Bjørn. Her har vi settingregler for det meste og kan konkludere med at vi ikke skriver navnene med STORE BOKSTAVER. For dem som måtte lure på det så finner man også stoff om patronymer og hvilke felter hvilke deler av navnet skal inn i også.

Private User
1/5/2010 at 12:14 PM

Jeg må imidlertid skyte inn at mange av disse "reglene" også det mot store bokstaver er basert på en vestlig tenkemåte og navne-tradisjoner, og passer slettest ikke alle.

En av våre samarbeidspartnere, Mimi Arcala skrev engang en god begrunnelse på hvorfor hun alltid brukte store bokstaver, men finner den ikke igjen.

1/5/2010 at 12:33 PM

Har hørt en begrunnelse relatert til import og eksport via Gedcom-filer. Da ble det sagt at et annet program automatisk gjorde om navnene til kun store bokstaver og da valgte vedkommende å la alt være slik men det hadde ikke noe med Geni.com å gjøre.

1/7/2010 at 6:58 AM

Mange dataprogrammer for slektsforskning bruker bare et felt for navn, blant annet norges mest brukte slektsforskningsprogram Brother's Keeper. For da å kunne skille mellom hva som er ansett som fornavn, mellomnavn og etternavn, så skriver vi etternavnene med store bokstaver. Når så databasen fra slektsforskningsprogrammet ditt blir eksportert som gedcom-fil og denne igjen blir importert i Geni, så vil alle etternavn bli med store bokstaver. Dersom du da har noen tusen navn, så gidder du ikke å redigere dette etterpå. Så der har du den mest sansynlige forklaringen.

Private User
1/7/2010 at 7:20 AM

Om jeg får lov til å blande meg inn her også: det viktigste er at det er flere grunner til at noen profiler har STORE bokstaver - men at det normale er å skrive navn korrekt med stor forbokstav og resten i små. Dette kan vi gjøre etter hvert som vi kommer bort dem gjennom merge, tilføyelser av kilder og informasjon. Ikke stress, ta det etter hvert.

Det er ellers mange mange tips i diskusjonen startet av meg som Bjørn linker til over her. Ingen av rådene er totalt absolutte, men viser hvordan der vanlig å gjøre det med de navnemuligheter og -begrensninger vi har i dag.

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion