Hej Anders.
Den del at træet du arbejder med nu har jeg ikke været specielt involveret i. Jeg startede "min del" i nov. for 2 år siden, men har ikke haft den fornødne tid det sidste år.
Jeg her helt tryg ved, at du undersøger og finder frem til det bedste du kan.
Jeg vil benytte lejligheden til at ønske dig god arbejdslyst og en glædelig jul. mvh Vagn
Hej Erling
Det med efternavnet kan faktisk også diskuteres, men vi har registreret ham, som Knud Kristensen Løkkegaard og han er født i 1799 i Fræer sogn, Hellum herred, Aalborg amt. Jeg har klippet et stykke ud af kirkebogen og hæftet på hans fødsel. Hans far hed Christen Knudsen, men slægtsnavnet kan man finde langt tilbage som Lychegaard, så det kan være der har sneget sig en stavefejl ind i folketællingerne fra Vinderslev.
Vh/Anders
Hej Anders!
Her folketælling fra 1801 fra DDD. Den er ikke enig med dig, efternavnet på moderen ,samt alderen på faderen.
Samtlige personer i husstanden
Aalborg, Hellum, Fræer, Fræer, , 42, FT-1801, A0796
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Chresten Knudsen 31 Gift mand jordløs husmand og skræder
Karen Madsdatter 28 Gift hans kone
Karen Christensdatter 5 Ugift deres børn
Knud Christensen 2 Ugift deres børn
Med hensyn til stavemåder
der er det nok ingen retskrivningsregler på det tidspunkt, det blev nok ligesom den der skrev det, sporget har jo også forandre sig.
venlig julehilsen
Svend
Hej Svend
Mht. Konens navn er vi da overens, men jeg tror der har indsneget sig en fejl i folketællingen vedr. Chrestens alder. Hans søster, Mette, er født midt på året 1770, så han kan umuligt være født i samme år, med mindre de var tvillinger og præsten har glemt at indføre ham som født i kirkebogen. Det kan selvklart også være at jeg har fundet den forkerte Chresten i 1767, men det passer bare ligesom for godt, at Chrestens børn kommer til at hedde Karen og Knud ligesom Chrestens far og mor i 1767.
God jul og godt nytår
Anders
Hej Andres!
Det med konens efternavn, her har jeg iaget fejl af end anden profil,som havde et andet efternavn, undskyld Anders, Folketællinger er jo ikke altid til at stole på, folks skolekundskaber på det tidspunkt er nok ikke af nutidens stander,så regne- eller skrivefejl kan meget nem forekomme.
God jul samt et godt nytår.
Svend.