Hvordan importerer jeg hertil og hvordan håndterer jeg at begrænse mit familietræ - og hvordan med familie over den bevægelige dansk tyske grænse i sønderjylland .......

Started by Pia Struck on Tuesday, April 8, 2025
Problem with this page?

Participants:

Showing all 10 posts

Jeg er ny på Geni - og faktisk også ny indenfor slægtsforskning.

Jeg har kun været i gang en måned.

Jeg har en del spørgsmål i denne tid.

1) jeg er ny her på Geni og har et en måned gammelt træ i My Heritage, hvordan importerer jeg det til Geni?

2) mit træ er løbet løbsk i diverse fætre og søskende af diverse rigtige slægtninge, som bare fylder min tid med ingenting omkring mine egentlige blodsbeslægtede bagud i tid.
Hvordan tænker I begrænsninger?
Hvor lægger du eller jeg en slags regel for, hvor mange sidegrene I gider bruge tid på af fætre og kusiner og deres bagud store familiedele?

3) Min mors forfædre er fra Sønderjylland som har været både på dansk og tysk side af den bevægelige grænse gennem årene.
Jeg har meget få tråde bagud at gå på overhovedet og jeg ved ikke, hvordan jeg kommer ind på de tysk danske registre om min familie før grænseændringerne - altså dansk eller slesvigsk i mellemkrigstiderne fra diverse krige.
Jeg har kun min mormor og morfars fødselsdatoer / detaljer og jeg synes, jeg bare ikke kan finde nogen som helst spor videre bagud i tid.
Har du erfaringer og tips du vil dele med mig?

Jeg håber mine spørgsmål er ok til dette forum.

Hjertevarme fra
Pia Struck født Madsen

Tag et skrenscotbaf de5 og så overfør det på Din egen side. Jeg har oprettet 2 familie sider. En som hedder Rasmussen fammilievtræ. Det er den ikke biologiskecsidev så har jeg en biologisk med DNA test der har jeg oprettet en familietræ nielrasmuseen 1 Jeg e4 heller ikke en ørn men det virker for mig og jo je* bruger meget tid men jeg er frygtelig nysgerrig. Derfor.

Hej Pia
Du kan downloade en gedcom fil fra MyHeritage og uploade den til Geni, men før du gør det, vil jeg anbefale dig at tage kontakt til din lokale slægtsforskerforening. De har garanteret et begynderkursus, du kan komme med på, det får du brug for.
Du får også meget hurtigt brug for alle dine registreringer af fætre, kusiner, onkler og tanter, specielt, hvis du vil til at arbejde med DNA i slægtsforskning og på Geni er der jo i princippet kun et fælles træ, så der kan du ikke vælge dem fra.
Kirkebøgerne i Sønderjylland er bygget lidt anderledes op end i kongeriget, så der får du sikkert endnu mere brug for slægtsforskervenner fra foreningen. Der er delte meninger om hvordan man registrerer det nationale tilhørsforhold, det samme gælder for Skåne, Halland og Blekinge i Sverige eller Bornholm og Gotland, men det kan blive en lang animeret diskution! Der er også nogen, der har skrottet amterne i Danmark, men der følger jeg nu Rigsarkivets digitale arkivalier og bruger sogn, herred og amt.
Venlig hilsen
Anders

Hej Pia
Jeg gjorde som Anders Hessel skrev ang impoterer af slægt træ.
Ang de sønderjyske/tyske aner. Har jeg fået fantastisk hjælp fra facebook af dansk/tyske forskere. For ca 3 år siden kom et gennembrud til min farmors tyske side. Ved hjælp af en som havde adgang til Archion som er den tyske "kirkebog" du kan også prøve at søge på ancestry som især har stor adgang til staterne, og her kan du også være heldig at finde tyske sider. Der er også Familysearch som også har stor adgang til de samme ting. Mangler du ellers hjælp så spørg endelig, der er altid hjælp at hente.
Anette

Pia Struck
velkommen i mysteriets verden.
På både MH og geni kan tingene let løbe fra en hvis man ikke holder sig fir øje hvad man vil. du skal være opmærksom på at du kan få mange vilde bud på hvem du kan være i familie med.

jeg har sat flg regler op for mig selv.
1)
aldrig at skrive noget ind som jdg ikke har tjekket eller andre jeg har været i kontaktmed har tjekket
2)
Ved direkte aner finder jeg deres søskende. fødsel evt død og ægteskab. Det kan bruges ved navnesammenfald. (to Annemarie Kristensen den ene barn af kresten Oedersen den anden af Kresten Jensen.
3) noter altid kilder ved data.

Som andre skriver er
Geni ET fælles træ for alle.
MH er en masse enkeltræer. med en masse forslg til match (her skal du holde tungen lige i munden)
MH beskriver Geni som førstehåndskilde, men husk alt er lavet af os amatører

Hej Pia.
Jeg har haft stor glæde af følgende link, der er adgang til kirkebøger og folketællinger m.m.

https://www.danishfamilysearch.dk/amtlist

Mvh. Jens

Hej Pia.
Jeg har valgt at bruge Brothers Keeper til registrering af personer og data, da det er nemt at bruge og hurtig at rette evt fejl i navne, datoer og sammenhænge mellem personer. Jeg bruger så fx MyHeritage, Danish Family Search og Geni til at finde personer og selvfølgelig også Folketællinger og Kirkebøger på nettet. Du spørger til evt. begrænsning - her er min erfaring at det er godt at have et bredt familiemønster med, for det hjælper i søgninger der er svære, især hvis man kan søge med flere aner til en person med et navn der er enkelt - fx jens jensen, niels nielsen o.l. Du skal være forberedt på, at der er mange fejlkilder i de baser man søger i, og det kan betyde, at de data man tror er ok, senere viser sig er fejlagtige - men det er jo også med til at gøre det til en spændende 'hobby'. Der findes flere slægtsforskningsgrupper på nettet, dem kan man også spørge om hjælp, hvis man er stødt på en knude. Der kommer hurtig reaksion hvis man stiller et spørgsmål. God fornøjelse.

Jeg vil gerne støtte den opfattelse, at søskende og fætre/kusiner er nyttige at registrere (minimum m. navn som døbt, fødsels- og dødsdato, gerne vielsesdato og ægtefælles navn samt sted for disse begivenheder). Dels hjælper det med at kontrollere oplysningerne ved navnesammenfald (og dem er der rigtig mange af), og navnlig er det nødvendigt for at få et indtryk af de direkte aners tilværelse. Et eksempel: min kones morfar var enebarn på en gård i Østjylland, men i nabolandsbyen havde han 12 fætre og kusiner, som hans mormor passede, og mindst to af dem bosatte sig i samme landsby som han selv. Så den familie var stor. Det havde jeg ikke opdaget, hvis jeg kun registrerede de direkte aner. Til syvende og sidst er det jo ikke så meget de nøgne data, som er interessante, men det indtryk, vi kan få af, hvordan vore forfædre levede.
Vh Per Fischer

Hej Pia.
Jag har også mange aner i S-H og Sønderjylland.
Da grænserne har veksler gennem tiderne har jeg valgt ved stedangivelse fx:
D-24983 Handewitt (Hanved)
DK-6300 Graasten-Adsbøl Sogn (Gravenstein-Atzbüll), Lundtoft Herred, Aabenraa-Sønderborg Amt
1. har altid det aktuelle land og postnummer først og skriver så "det andet" stednavn i parentes.
2. Det lidt tidskrævende, men jeg undgår misforståelser eller fejltydninger af kolleger. Der er mange sogne og byer, som hedder det samme - både i DK og D.
Hilsen fra Regensburg
Bo

Wauv - stor tak til hver enkelt af jer der har svaret mig med super skønne og værdifulde besvarelser.
Jeg synes I er gode og kyndige og jeg glæder mig til at bruge jeres råd. Det bliver godt.

Fra den 8. til den 20 april har jeg lykkes udvide med familiemedlemmer på min mors side og det er jeg glad for.

Og - sjovt nok via en kusine af en søster til en faster eller så, fik jeg pludselig det danske kongehus i 1700 tallet som langt-ude familie. Godt nok spøjst og overvældende og jeg tror ikke rigtigt på det. Så det er bare en morskab her i huset.

En fasters mand fik mig til en stor gruppe udvandrede til USA jeg så fik en enorm mængde relaterede af som indbefattede mennesker udvandrede fra Tyskland og Schweitz.

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion