Ingeborg Svensdotter - Ingeborg Svensdotter ( Änka )

Started by Bo Sidén on Tuesday, April 8, 2025
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts

Det finns fler Ingeborg Änka i Anundsjöboken på CD 20200615. (författare Paul Olsson), som står för gården.

Mellan 1582 och 1587 Risbäck 1:1, (sid 222 Anundsjöboken)
Mellan 1597 och 1598, (Brukare av Kubbe-jord, som uppgått i andra hemman)( sid 132 Anundsjöboken)
Mellan 1599 och 1621, Kubbe 3:1, (sid 117 Anundsjöboken)
Mellan 1619 och 1633, Ödsbyn 1:1, (sid 336 Anundsjöboken)
Mellan 1619 och 1624, (Brukare av Bredbyn-jord, som uppgått i andra hemman) (sid 61 i Anundsjöboken)
Mellan 1633 och 1644,Österfannbyn 6:1, (sid 366 Anundsjöboken)

En del av änkorna är uppenbarligen int samma person, men vilka?

Hur kom man fram till att hon var från Skalmsjö och dotter till en Sven Svensson

Jag har länge haft med denna koppling att Ingeborg Svensdotter varit gift med Olof Persson. Förnamnet och födelseåret samt hon var bonde på Kubbe 3:1 fick jag ca 2005 av Paul Olsson (en av medförfattarna till Anundsjöboken, han styrker även giftermålet men att det råder osäkerhet.
Det finns inte några exakta sanningar här utan sambanden måste även om det finns en hel del logik i det ses som osäkra. Vore naturligtvis av intresse om ny fakta dyker upp får det ses som en hypotes i brist på något bättre.
Sven Svensson 1530, hans uppgifter kommer från Erik Näslund. Kopplingen mellan fader och eventuell dotter vet jag inte så 20 år efter var det kommer ifrån.
Vad jag kan bidra med
Lars Olsson

Alla änkorna fanns under rätt tidsperiod, men den änka som 1697 -1698 brukade Kubbe - jord, som uppgått i andra hemman, verkar någorlunda sannolik.
Svårt att säga något om de andra.
Även att hon skulle vara Olof Perssons änka ställer till vissa tveksamheter, men annars tack för att du delade med dig av vad du kände till
/Bo Sidén

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion