Var virkelig Peternelle Olsdatter Qværnevigen, mor til Johannes Lindgaard Christophersen, eller var det Olava Jonsdatter, Strand, 1745-1830?
Hermund Pedersen sier i "Etterkommere etter Ole Eriksen Trones", utgitt 1996, at Johan var sønn av Christopher Johansen Kvernvig, gift 1774 med Peternelle olsdtr. De var bosatt i Kvernvika, Salsnes, i Fosnes kommune, legg merk til at han sier ikke at hun er moren til Johannes Christian Lindgaard Christophersen.
Her er min Påstand eller det jeg tror skjedde:
Johannes Christian Lindgaard Christophersens far Christopher Johansen Tranaas, giftet seg 1774 med Peternelle Olsdatter Qvernevigen.
Christopher Johansen Tranaas som nå "heter" Qværnevigen er angivelig gift 2g. 08.07.1779 med Olava Joensdatter Strand, og Christopher er trolig død eller begravet 11.04.1784,
Skifte etter Christopher Johannssen Qværnevigen. holdt18.12.1784:
Skiftet holt 18.12.1784: Christopher Johannssen Qværnevigen.
Enke: Olava Joensdtr.
Barn: Johannes Christopherssen, 5 år gl.
Christian Christopherssen, 3 år gl. Formue: 223 - 0 – 5 ½
Gjeld: 96 - 1 - 18
Til deling: 126 - 2 - 11 ½ - Formynder for Johannes og Christian: Lars Joenssen Strand.
Skiftet:
https://media.digitalarkivet.no/view/77803/4421?indexing
Her er det to viktige opplysninger: Christopher Johannssen Qværnevigen. har to sønner, Johannes Christophersen, 5 år gl. og Christian Christopherssen, 3 år gl. Har Hermund Pedersen slått disse to barna sammen til en nemlig, Johannes Christian Lindgaard Christophersen?. Han nevner vel ikke noen bror Christian Christophersen.
En annen ting er at Olava Joensdatters, bror blir formynder for Johannes Christopherssen, 5 år gl. og Christian Christopherssen, 3 år gl.
og hun blir angivelig gift 1785 med Ole Larsen Bergum. Hvorfor blir Lars Jensen formynder for barna til Peternelle? eller er det fordi Olava Jensdatter er moren?.
Ifølge Nærøy bygdebok, er Lars Joenssen Strand, f. 1740 og Olava Joensdatter,f. 1745, barn av Joen Larsen, som var gift med Ellen Olsdatter: .
https://www.nb.no/items/0c22ac9ee9aa7a76ad640ba99d610eb7?page=363
Her er det ikke mange nye kilder, for uten skiftet, som bare er en avskrift. men likevel tror jeg det er Olava, og ikke Peternelle som er mor.
Det hadde vært inntresant å prøve å få flere kilder angående disse to ekteskapene. Jeg har bare funnet dette på My-Heritage, der var det selvfølgelig ingen kilder utenom det nevnte skiftet.
Er det noen som er gode til å lete i kilder? og jeg vil gjerne høre deres synspunkt på "diskusjonen" jeg prøver å få i gang her.
mvh. Anders Lindgaard Dahlberg