Lisätkää itse profiilit projekteihin tai kuitatkaa edes projektilisäämispyynnöt, kiitos.

Started by Private User on today
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member

Kun törmään profiiliin, jota ei ole lisätty yhteenkään projektiin, lähetän sivulla sitä varten olevan linkin kautta profiilin ylläpitäjälle/ylläpitäjille pyynnön lisätä henkilö tiettyyn projektiin. Osa käyttäjistä kuittaa pyynnön heti tai lähiviikkoina (suurkiitos heille), osa ei ikinä. Olen muutaman viime päivän perannut toisille käyttäjille lähettämiäni kuittaamatta jääneitä avoimina olevia lisäämispyyntöjä – lähtötilanteessa pyyntöjä oli 492 kpl viimeisen viiden vuoden ajalta (Avoimet pyynnöt/Lähetetyt). Osan deletoin ihan surutta, koska profiileihin ei ollut sinistä sukulaisuuslinjaa. Ei jaksanut enää kiinnostaa. Valtaosa päätyy nyt projekteihin kuraattoriavun kautta paikkakunta kerrallaan. Suurkiitos siitä, Eerik. Jos toisen käyttäjän lisäämää profiilia ei ole lisätty yhteenkään projektiin, lisääminen ei onnistu ainakaan Basic-käyttäjältä.

-----------------

Genin peruskäytänteisiin kuuluvat mielestäni lyhykäisyydessään nämä asiat:

1. Henkilölle tehdään profiili.
2. Henkilölle lisätään lähteitä.
3. Henkilö lisätään projekteihin (jos et kuulu johonkin projektiin, liity siihen).

-----------------

Ongelma on siinä, että minä en yksinkertaisesti ymmärrä, miksi projektilisäämispyyntöjä ei kuitata. Joukossa on toki myös passiivisia käyttäjiä, jotka ovat aikoinaan joskus 10 vuotta sitten lisänneet muutaman profiilin eivätkä todennäköisesti ole olleet kirjautuneina vuosikausiin (osa ehkä jopa kuolleita). Suurin osa pyyntöjen vastaanottajista on kuitenkin ollut kirjautuneena lähikuukausina tai jopa viimeksi eilen. Joskus joku on katsonut profiilia pyynnön jälkeen sitä kuitenkaan mihinkään lisäämättä. Joissakin profiileissa pyynnön vastaanottajina 4 ylläpitäjää, jotka kaikki ovat saaneet saman pyynnön esim. elokuussa 2022. Mitään ei tapahdu.

Minulla nämä avoimet pyynnöt näkyvät sekä sähköpostissa että Genissä eli en voi olla huomaamatta niitä.

Olen joskus aiemminkin nurkunut tästä, ja minua on kehotettu lähettämään ylläpitäjälle yhteistyöpyyntö, että voin sitten mielin määrin lisäillä hänen lisäämiään profiileja projekteihin. Yhteistyöpyynnön lähettäminen olisi todennäköisesti ihan yhtä hedelmällistä kuin projektilisäämispyynnön lähettäminen. Olen laittanut osalle aktiivisista käyttäjistä viestin sille varatun linkin kautta muistutuksena toiveestani - ei tulosta, ei vastausta. Olen kirjoittanut asiasta ylläpitäjän vieraskirjaan – ei tulosta, ei kommenttia. Asiallisen neutraaleja viestejä tyyliin ”Hei, lisäisitkö henkilön YY projektiin Paikkakunta X. Kiitos.” Faktana tiedän sen, että osa Geni-käyttäjistä ei ole koskaan huomannut Saapuneet viestit -kansiota.

Ihanteellista olisi tietysti se, että kun käyttäjä kuittaa lisäämispyynnön, hän sen jälkeen havahtuisi pohtimaan, pitäisikö profiili kenties samalla lisätä johonkin toiseenkin projektiin.

Nyt joku sanoo: ”Miä en ymmärrä, mitä hyötyä miulle oikein on siitä, että miä lisäilen henkilöitä johonkin ihme projekteihin”. En ole koskaan osannut ajatella tätä mistään hyötynäkökulmasta, vaan ihan siitä näkökulmasta, että näin Genissä toimitaan. Minulle tämä on aivan saman arvoinen asia kuin esim. syntymäajan ja -paikan lisääminen henkilölle. Parhaimmillaan oheishyöty tulee siitä, että hyvin ja systemaattisesti hoidettu paikkakuntaprojekti saattaa olla parempi tietolähde kyseisen paikkakunnan historiaan ja asujaimistoon kuin esim. 1980-luvulla julkaistu järkälemäinen henkilöhakemistoton pitäjäkirja pappeineen ja kunnanisineen. Kaikki kunnia heille. Ymmärrän kyllä sen, että käyttäjissä on eroja – osaa kiinnostavat oman sukupuun suoran linjan esivanhemmat ilman lähteitä ja projekteja, osaa laajemmin esim. tietyt pitäjät, ammattikunnat, muuttoliike ja DNA.

Toivon vain, että itse kukin muistaisi lisätä luomansa profiilit projekteihin heti profiilin tekemisen jälkeen ja vilkaisisi välillä avoimia pyyntöjä. Näppituntumaprosenteilla tämä pyyntötoiminto on Genissä lähes hyödytön.

t. P.

Create a free account or login to participate in this discussion