En ny bruker har importert en håndfull profiler som finnes fra før, som jeg holder på å slå sammen. I sammenheng med dette har jeg kommet over en del profiler der suffix-feltet brukes til fødselsår eller kallenavn. Jeg har sendt brukeren det gjelder en melding om dette, og fikk en ganske ufin melding tilbake om at han bruker det til å skille profiler fra hverandre, og kommer til å fortsette med det.
Jeg ble også advart mot å slå sammen profiler fra dette nye treet med "hans" profiler, og ble fortalt at han holder profiler fra 1600- og 1700-tallet private for å unngå at noen "hacker" dem (de jeg har slått sammen har vært fra 1800-tallet og enkelt å finne riktige kilder for). Denne personen har lagt inn over 24000 profiler, så det er klart at her kan det være en del feil bruk av felter.
Jeg antar det er lite å gjøre noe med, jeg blir bare så frustrert over at folk ikke forstår at dette ikke er et privat slektstreprogram, og at om samarbeidet skal fungere så må folk følge retningslinjene.
En ting er å være uenig i enkelte uklarheter og hvordan man håndterer det, og som ny kan man fort gjøre feil. Men når en erfaren bruker og slektsforsker, som nok sitter på mye verdifull informasjon, gjør dette?