Feilbruk av felter og private profiler

Started by Karianne Fog Heen on yesterday
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 13 posts

En ny bruker har importert en håndfull profiler som finnes fra før, som jeg holder på å slå sammen. I sammenheng med dette har jeg kommet over en del profiler der suffix-feltet brukes til fødselsår eller kallenavn. Jeg har sendt brukeren det gjelder en melding om dette, og fikk en ganske ufin melding tilbake om at han bruker det til å skille profiler fra hverandre, og kommer til å fortsette med det.
Jeg ble også advart mot å slå sammen profiler fra dette nye treet med "hans" profiler, og ble fortalt at han holder profiler fra 1600- og 1700-tallet private for å unngå at noen "hacker" dem (de jeg har slått sammen har vært fra 1800-tallet og enkelt å finne riktige kilder for). Denne personen har lagt inn over 24000 profiler, så det er klart at her kan det være en del feil bruk av felter.

Jeg antar det er lite å gjøre noe med, jeg blir bare så frustrert over at folk ikke forstår at dette ikke er et privat slektstreprogram, og at om samarbeidet skal fungere så må folk følge retningslinjene.
En ting er å være uenig i enkelte uklarheter og hvordan man håndterer det, og som ny kan man fort gjøre feil. Men når en erfaren bruker og slektsforsker, som nok sitter på mye verdifull informasjon, gjør dette?

Dette høyrest heilt forferdeleg ut, og er absolutt ikkje innafor. ALLE personar skal vere notert EIN og berre EIN gong i verds-treet. Dei som ikkje forstår det, får holde seg på sin private PC.

Einig!

24000 profiler? Hørtes ikke bra ut! Jeg er bare glad selv om noen kan legge til mitt slektstre med slekt jeg selv ikke har funnet! At denne personen har vært ufin tilbake sier mye om han, og ikke bli sjokkert, noen mennesker er bare direkte ufine!

Å herlighet..! Da blir det jo bare rot og ekstra mye arbeid for andre med å holde dette korrekt.. 🤯

På Geni finnes det, i likhet med alle andre steder, mange ulike personer med ulike meninger. Noe man man bare godta, andre ting kan man ikke godta.
Man tolker "regler" ulikt og da kan noen bli frustrerte. Geni har en "bruksanvisning", og ikke klare regler for alt og alle. Da kan det bli ulike bruk av felter, ulike innskrivningsmåter osv. Noen er flinke til å slå sammen dublikater og ordne datakonflikter, andre ikke..
Om Geni trenger mer tydelige regler kan nok diskuteres.
Når det gjelder den importen så ser det ut som sammenslåinger pågår.
Jeg har selv brukt suffiks-feltet for å skille personer fra hverandre. Har arbeidet mye med personer fra en kommune der samme for-og etternavn brukes av mange ulike personer. Da må man finne en måte å holde dem fra hverandre, blant annet for å hindre feilsammenslåinger. Alle Per Persen er ikke sammen person...

Det er jeg Arnfred Nilsen som i dag har sendt svar på en e-post via geni mail fra Karianne Fog Heen (Grønningsæter) der hun skriver at jeg bruker feil rubrikker til fødselsår. Dette liker hun tydeligvis ikke. Og viser til regler for geni-brukere.

Jeg svarte at årstallene er til å skille profiler med like navn fra hverandre. Dette hjelper meg i mine slektsgranskinger og gjør det hele meget lettere.

Jeg ser at hun har sendt en melding hit til diskusjonspanelet. Noe som er fint.

Arnfred Nilsen

Jeg skrev også til Karianne at hvis hun er helt sikker på at de profilene hun har slått sammen med de hun har funnet på geni.com laget av en annen bruker (som jeg ikke ønsker å skrive navnet på her) må hun også korrigere resten av dette treet etterpå. Slik at jeg slipper å gjøre denne jobben som jeg allerede har utført før.

I tilfelle dere ønsker kopi av brevvekslingen mellom Karianne og meg kan dere få dette tilsendt.

Man kan også gå inn i historikken for de profilene som er blitt slått sammen av Karianne. Og man kan se på hennes egen profil i "aktivitet" for å lese hva hun har foretatt seg de siste dagene.

Dette til orientering.

Dere andre som har vært inne på denne diskusjonen får stå for de uttalelsene dere ønsker å skrive inn. Dette bryr jeg meg ikke noe særlig mye om. Fortsett sånn hvis det er ønskelig, men det har ikke noe med slektsgransking å gjøre.

Ja i geni registrer enkelte det som passer for en selv uten å ta hensyn til hvordan det bør gjøres. Det er et stort felles slektstre som vi passer inn i på et eller annet sted. Enkelte gidder ikke å registrere fødsel eller dødsdata og hvor de ble født og hvor de døde og hva med kilder.
Jeg følger nøye med på endringer som blir foretatt av andre på mine direkte anelinjer og da retter jeg umiddelbart.
Jeg er glad for at jeg har et rendyrket slektstre i Embla, som inen andre kommer til.

Jeg må si jeg undrer meg over liknende privatiserings holdninger, eller hva jeg skal kalle det.
Plutselig dukket det opp korreksjoner på treet mitt der det ble innført frosset Patronymikon fra en sidegren til hovedstammen langt bakover.
Da jeg korrigerte fikk jeg en sint og uhøflig reaksjon om "hvorfor jeg "KLUSSET" med HENNES TRE....?"
Da jeg fremholdt at det hun mente var hennes i virkeligheten er felles for oss som har tilhold i samme tre roet det seg litt, men jeg har sett flere tilfeller av liknende misforstand.

Selve kjernen i Geni er å ha et verdenstre, der alle personer bare finnes én gang. I praksis er dette vanskelig, særlig der det er motstridende kilder og man velger å stole på hver sin.

Allikevel bør det gjøres så godt som mulig, slås sammen profiler man vet er like, og ikke minst legge inn kilder på all informasjon. Og selvfølgelig forsøke å bruke felt likt og til det de skal brukes til.

Spesielt kilder slurves det veldig på, men min erfaring er at når jeg legger inn godt med kilder på «riktig måte» (som kilder/sources, ikke i beskrivelse), så er det ingen feilredigeringer/feilsammenslåinger i etterkant.

De fleste som har svart med å ikke redigere i «mitt tre» har forstått at det ikke er sånn det virker etter at jeg har skrevet en hyggelig forklaring til dem.

Mitt hovedinntrykk etter å ha benyttet Geni i ca 15 år er at det er et hyggelig sted og jobbe med sin hobby, der man stort sett respekterer hverandre og fellesskapet.

Showing all 13 posts

Create a free account or login to participate in this discussion