Karen Henriksdatter (Staur) - Kilder?

Started by Torbjørn Lund on today
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Hvilke kilder tilsier at Karen Henriksdatter Staur var gift med Hans Christophersen von Wrangel, Svend Pedersen og Moses Pedersen?

"ABEL DEN STORE MATHEMATIKERS SLEGT" - VED S. H. FINNE-GRØNN. (Kilde: Nasjonalbiblioteket):
Utdrag fra boken:

Elisabeth Hansdatter:
Af de familieopptegnelser, autobiographier og lignende, der samtlige - som ikke uvæsentlige kilder til slekten Abels historie - efterhaanden skal meddeles, er den ældste en i skind inbunden slægtebog fra det 17de aarhundrede.
I det andet avsnit følger fire hele blade med optegnelser om slegten Abels cognatiske ascendents for aarene 1666 - 1712. De lyder bogstavret saaledes:

"Anno 1606 den 9 Aprili bleff Jeg Elisabett Hans Datter fød på Reens Kloster Aff Erlig Egte, Forælldre, min Fader Hans Jørgensønn fogett offuer Renskloster godz, min Moder Karenn Hendricks Datter, hendes fader førige lamand offuer trøndhjems lenn, ock kalede vor Herre min sallige Moder der Jeg vor sex Aar gammell, da dem skreff Anno 1612."

Altså her står det at Karen Henriksdatters ektefelle var Hans Jørgensen fogd på Reins kloster, og ingenting om von Wrangel og de to nevnte herrer Pedersen som hennes ektefeller.

Create a free account or login to participate in this discussion