Ser at folk er inne og korrigerer korrekte opplysninger til feile data.
Hvordan kan man få rettet opp dette?
Dessuten unngå slikt i fremtiden.
Å bruke Geni blir jo håpløst på denne måten, i mitt slektsarbeide.
Kan ikke ha det slik i fortsettelsen at hvem som helst kan korrigere data.
Geni må gjøre tiltak her, blir jo ubrukbart.
Hilsen
Konrad A. Spica
Det burde være helt naturlig slik som Tore Pedersen sier her. Slik pleier jeg å gjøre det også, hvis jeg ser at det er helt klare feil i en persons profil, og da snakker jeg om historiske profiler, så sender jeg melding til administrator av profilen. Det var et tilfelle jeg minnes hvor et av barna til profilen var født samme året som en av foreldrene. Og dette ble rettet opp på denne måten.
Det kan ein nok ikkje unngå, like lite som ein kan unngå at folk korrigerer feil data så dei blir rette..
Alt som blir endra bør følgjast av lenker til dokumentasjon av kjelder. Og hugs at verken MyHeritage eller bygdebøker er kjelder!
Det er ei løysing å få oppretta hovudprofilar på stader der det er påviselege feil i bygdebøker; desse har ein tendens til å kome tilbake.
Det er litt av fordelen og ulempen med Geni. Det er et samarbeidsprosjekt. Jeg jobber sammen med flere, og har noen dager hundrevis av sammenslåinger og redigeringer. Det sier seg selv at jeg ikke kan sende melding til profilmanager (som ofte ikke er aktiv lengre heller) og vente på respons for hver av disse. Men en av mine hovedregel for sammenslåing og endring er også at jeg ikke endrer informasjon med mindre jeg finner dokumentasjon på det. Utfordringen er når jeg slår sammen to profiler med noe ulik og begge udokumentert informasjon.
I tillegg kan kilder også variere. Ved transkribering ser jeg ofte variasjon mellom tallene 1 or 4, 2 og 5 og 3 og 8, for eksempel. For ikke å snakke om transkribering av gotisk skrift. Og i tillegg variasjon i staving ved folketellinger og andre hendelser.
MEN, det man kan gjøre er å
1) Dokumentere opplysningene godt i profilen, med lenker til tilgjengelige kilder.
2) Hvis det er en spesielt aktuell profil som mange er involverte i, gjøre den til MP og låse dokumenterte felt.
Hvis man skal ha full kontroll på opplysninger i eget slektstre må man nok holde det i et privat program og ikke på en samarbeidsside.
Har irritert meg over det samme. Da oppretta bruker her var drt allerede lagt inn opplysninger om meg, min sønn og samboer, og administrator er folk æ ikke kjente,har fått sletta alle bortsett fra ho som har oppretta det. I tillegg var det endel feile opplysninger, og i ettertid har det også vært lagt inn opplysninger som ikje stemmer til min store frustrasjon. Vi vet hva som stemmer pga har dna via myheritage. Håper dette kan endrrs slik at det kun er meg selv som kan endre på min profil
Jeg vil legge til en viktig ting her og det er at man følger opp meldinger fra andre som har samme forfedre og som ønsker sammenslåinger .Disse trenger ikke å være 100 % like ,men dette kan rettes opp etter sammenslåingen.
Har erfart at mange verger seg med å godkjenne sammenslåinger grunnet mnd og dag er snudd opp ned f.eks 05.06.1856 blir 06.05.1856/65
En annen viktig ting er at man er Aktiv på Geni Altså mer en 1 gang pr år.
Det er dette som skaper problemer med sammanslåinger da man ikke hører fra motparten
Jeg overfører profiler til de som er mest aktive innen familien når administrator har vært borte
fra Geni i mere enn 2 år
Ellers så anbefaler jeg å legge inn kilder fremme på oversikt
Jeg personlig legger inn all kilder jeg kan finne i kirkeboken samt tellinger og gjør siden disse
profilene til MP (Masterprofiler) vel og merke etter at jeg har funnet dåp, konfirmasjon ,død etc
Hvis samme person forandrer mye på treet og man mener dette er feil ,så ta kontakt med
denne personen snarest og få han til å legge frem kilder
Hvis man ikke oppnår kontakt
send profilen til meg eller andre Curatorer for Geni så skal vi prøve å hjelpe
Jeg ser det allerede er noen som har sagt det jeg tenkte å si, men jeg sier det likevel.
Jeg har flere ganger forsøkt å kontakte administratorer av ulike profiler uten å få svar, og det er frustrerende. Men vi vet ikke årsaken til denne mangelen på respons, og det kan være så enkelt som at vedkommende er død, er blitt alvorlig syk/ sykdom i familien, eller av en annen gyldig årsak ikke lenger har anledning til å bruke tid på Geni.
Så når jeg vil endre noe på andres profiler, så gjør jeg det ofte nå uten å kontakte admin. Men i hovedsak er det jeg gjør, faktisk å gjøre jobben admin. ikke har tatt seg bryet med å gjøre: nemlig å lete opp og legge inn kilder. Jeg retter også opp navn der jeg vet det er feil.
En annen ting jeg av og til gjør, er å fjerne gårdsnavn fra personnavnet. Når det står både to og tre gårdsnavn bak personens navn, så blir profilen vanskelig å lese, og det blir et voldsomt mas fra Geniprogrammet og "barn med ulike etternavn" osv.
Det er også viktig å huske på at gårdsnavnet ikke var et etternavn, men en adresse. Noen tok gårdsnavn som familienavn, og det er greit. Men når en mann, hans kone og deres barn en rekke ulike gårdsnavn så det ser ut som de ikke er i familie overhode, så blir det hele for rotete og dumt. Men viktigst av alt, er at verken Geni eller MyHeritage (og sikker flere program) sliter med skandinaviske navnetradisjoner, og presser fram et felles familienavn for hele familien, for århundrer dette ikke eksisterte i Skandinavia.
Smart matches fra MyHeritage viser spesielt dette. Der er det lagt inn familienavn på alt og alle, selv om dette er feil.
Jeg og noen av mine nærmeste står med feil navn i noen MyHeritagetrær. Jeg har tatt kontakt med alle de angjeldenede administratorene, men kun én svarte meg og endret informasjonen.
I dette tilfellet står jeg maktesløs, fordi jeg ikke er på MyHeritage, men her på Geni vil jeg fortsette å rette opp beviselige feil.
En siste ting: når en profil står med ett navn på Geni og et annet navn på gravstøtten sin, så må man jo anta at familien som ordnet gravstøtten opplyste riktig navn til steinmakeren.
Jeg forstår det.
Problemet er når noen går inn og retter korrekte opplysninger til feil.
Da blir det bare rot for alle sammen.
Rettinger bør ikke være åpne for alle, ønsker man noe rettet opp, bør det bli gjort av den som står som eier.
Rotet medfører at mange dropper Geni , det er vel ikke det man ønsket seg.
Får jo varsler om feil, som var rette tidligere.
Konrad
Jeg forstår frustrasjonen. Utfordringen er at der ikke er noen «eier» av profiler (unntatt dem som er brukere selv), kun «administratore».
For at Geni skal virke etter hensikten er det viktig at man får hjulpet hverandre med å bygge opp profiler og data.
Etter at jeg har lagt inn detaljerte kilder for hvert enkelt felt, så har jeg ikke hatt minimalt med (så godt som ingen) korrigering av feil data.
Er enig i det meste som skrives her. Bruker mye tid på å rydde i profiler som mangler kilder, eller at de ikke er plassert der de skal være.... under Kilder. Mye er gjort hvis man har Kirkebøker som viser
- Dåp
- Konfirmasjon
- Ekteskap
- Dødsfall
Her tror jeg imidlertid at mange ikke helt skjønner at man skal trekke ut alt som er av info fra disse kildene. Har man en Kirkebok for Dåp, så har man også Fødselsdato, Navn, Etternavn, Foreldre, Foreldrenes bosted og fødselsår osv. Tror rett og slett det mangler litt kunnskap om hvordan dette skal gjøres og det er ikke helt rett frem heller hvis man er innom en sjelden gang. Administrerer man en profil hvor kilder er korrekt lagt inn, blir det en kildekonflikt dersom noen gjør endringer som er feil.
Forøvrig sletter jeg unna alle godkjente profiler fra My Heritage som ikke tilfører nye kilder eller informasjon.
Angående etternavn hvis man er i tvil .Jeg personlig bruker det første etternavnet i første kilde som etternavn ved fødsel og ett etternavn ved død .og det stemmer i de fleste tilfellende
For øvrig så lønner det seg stort å sammarbeide med de man deler forfedre med
Har satt ett tak på 10 generasjon og hver gang jeg finner en person som har samme forfedre som meg eller en slektning under så sender jeg forslag til sammarbeid
og har nå ca 3000 stk som jeg nå sammarbeider med og som jeg har ett slektsrelatert forhold til
og det gjør jobben med slekttstreet my enklere
Når det gjelder My Herritage så har jeg funnet opp til 50 kopier med samme feil, så jeg holder meg langt unna ,men man kan bruke My Herritage som en pekefinger på hvor man kan lete etter kilder
Enig med Konrad.
Især irriterende med fejlagtige accept af match.
Det burde være således at korrektioner først finder sted når en administrator har accepteret/godkendt korrektionen.
Geni burde sende alle korrektioner der foretages af andre end administratoren til godkendelse/accept hos administrator inden de realiseres i slægtstræet.
Et problem er at mange brukere, både nye og gamle, ikke har gjort seg kjent med og følger "reglene" for Geni som står i denne "bruksanvisningen":
https://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-norsk/3288
Her ser man klart at Geni er et samarbeidsprosjekt og at man ikke ha sitt eget private tre. Man må bare godt at andre kan legge inn opplysninger eller endre. Er det feil, må man da selv endre tilbake. Å slette profiler opprettet av andre er ingen god løsning. Om det er "lovlig" eller ikke, vet jeg ikke.
Mange har ikke kjennskap til navneregler og tror/mener/ synes det skal være slik de har skrevet det inn uavhengig av regler fordi" bestemor har sagt det...".
Et annet problem er dem som legger til og legger til og... profiler som allerede er i treet. Noe slår sammen dublikatene, andre gjøre det ikke. Noen ordner datakonflikter, andre ikke.
Og så er det alle importene, som ofte er hentet fra My Herritage og har med seg alle feilene derfra.
Fikk inn over 1000 mulige dublikater for kort tid siden. Mange av disse er vanskelig å slå sammen pga inaktive brukere, den ene profilen står som privat, profiler mangler opplysninger som kan gi sikkert svar om de er identiske osv..
Å tro at dersom en profil gjøres til Master vil hindre eventuelle fremtidige endringer, er feil. Det er hundrevis av MP profiler som står med uløste datakonflikter og andre feil.