Prosjektet her har lagt litt dødt, så jeg ser om det kanskje kan blåses litt i live igjen. Jeg fikk nylig resultatene fra min grandonkel Ivars BigY700-test, og han kom ut med haplogruppe R-Y47252 (under R1b/M-269). Han har ingen nære treff, den nærmeste er en danske med felles ane fra ca år 700, og han har 18 private variasjoner (mutasjoner) sammenlignet med danskens 10. Ivars eldste kjente ane er Iver Mikkelson Sperre født ca. 1745, og han er det ikke råd å finne foreldrene til via tilgjengelig dokumentasjon (han var sikkert på Sperre før han ble gift, og hverken far eller fødselsted er oppgitt). Iver Mikkelsson Sperre I følge bygdeboka kom han sannsynligvis utenbygds fra, i hvert fall er det få Iver Mikkelson født i tidsrommet i hele fylket. En kandidat kan være Iver Mikkelson Kjerstad Iver Mikkelsen Kjerstad - han er som sunket i jorden etter fødselen - men for å bevise det må jeg få testet en av Kjerstad-folkene i farslinje fra ham. Jeg er ikke kurator, så alle kandidatene er private for meg, men kanskje noen her kan hjelpe meg å indentifisere noen kandidater? Jeg kommer til å bestille noen flere autosomal-tester nå når FTDNA har salg snart, så hvis jeg kan få testet en kandidat, kan testen oppgraderes senere. Hvem kan hjelpe? Jeg kommer også til å kontakte administratorene på de gjeldende profilene.