Olbert Gunerius Olsen Skjærvik Hei. Jeg holder på å registrere kilder på en profil og er akkurat nå ferdig med å føre inn kildehenvisning på forskjellige hendelser hos denne profilen. Kildene jeg har brukt er for det meste fra Digitalarkivet og DIS Norge sin gravminnebase. Når alle kildene nå var på plass og datoer og navn er riktig i henhold til kildene så la jeg merke til at fødselsdatoen hadde endret seg opp gjennom livet til denne profilen. Ikke akkurat noe å rope høyt for fordi det er snakk om kunn en dags forskjell. Men så er det det å få det mest mulig korrekt da. Fødselsdatoen på denne profilen er 6. september både ved dåp og konfirmasjon.
Men når vi kommer til folketellingene 1910 og 1920, samt ved død(Folkehelseinstituttet: Døde 1951 - 2014 på Digitalarkivet) og gravminner så er datoen 7. september. Jeg har, enn så lenge, satt datoen på profilen til 6. september med begrunnelse at denne datoen ble oppgitt ved dåp og konfirmasjon og er nærmere i tid med tanke på fødselstidspunktet.
Hva mener dere er riktig her? Profilen det gjelder er Olbert Gunerius Olsen Skjærvik f.1876
MVH Rune Andre
Hei! Jeg har opplevd det samme. Da har jeg søkt i kirkebøkene og brukt datoen der. Men noen ganger har jeg opplevd at fødsels- og dåpsdato er den samme selv om det ikke er snakk om hjemmedåp. Da bruker jeg Digitalarkivet eller Gravminnebasen, selv om opplysningene derfra nok ofte stammer fra kirkebøker.
@Rune André Nygård bruk fødsel og dåp fra primærkilde som f.eks skannede kirkebøker, da var hukommelsen sterkest hos den som som har notert datoene. På 1700-1800 tallet visste man skjelden nøyaktig hvor gammel en person var. Spesielt vanskelig var det for yngre igjenlevende hvis bestefar var 100 år eller der omkring. En person kan også ha blitt hjemmedøpt først og igjendøpt i kirken når helsa på barnet var stabil. Jeg ville benyttet primærkilden skannede kirkebøker. Gravstener kan inneholde feilskrift. Det har skjedd før.
Jeg bruker alltid primærkildene, det har jeg også gjort i dette tilfellet da jeg bruker den fødselsdato, altså 6. september, som er fra dåpen og konfirmasjon. Det som er så fascinerende her er at datoen 7. september brukes konsekvent etter konfirmasjon og jeg er rimelig sikker på at vedkommende selv alltid har brukt datoen 7. september som sin fødselsdato der han måtte oppgi det.