Treg nettside

Started by Stig Ove Voll on Friday, July 15, 2022
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 26 posts

Jeg opplever ofte at nettsiden til Geni låser seg fullstendig (normalt etter en times bruk), og at jeg i slike tilfeller må avslutte nettleseren for så å åpne den igjen. Da kan det humpe og gå en time til. Irriterende i seg selv, men det resulterer også i at jeg må logge meg inn igjen på de andre nettstedene jeg hadde åpne i nettleseren.

Så jeg lurer på om dere også har dette problemet. Oppgi gjerne hvilken nettleser du bruker; jeg benytter Safari 15.5 for MacOS.

Kan det være du må slette cache i nettleseren?

Clear the Web Browser Cache - Safari
Click on the Safari drop-down menu and select Preferences.
Click the Advanced tab. Select the Show Develop menu in menu bar checkbox and close the Preferences window.
Select the Develop drop-down menu. Click Empty Cache.
Note: You may want to also clear your browser history.

Bruker Windows 11 pro Insider og den norske nettleseren Vivaldi samt Opera.

Svært få problemer med skikkelig operativsystem og gode nettlesere.

Takk, Private User. Det er dette jeg gjør ved hver restart. Jeg skal forsøke å benytte Chrome, og se om det hjelper.

Bruker edge over 3 skjermer. Har ikkje hatt noko problemer med låsing.

Jeg bruker Edge nå, etter at jeg måtte avinstallere Chrome pga stappfull PC.
Jeg opplevde at Geni var treg også på Chrome, og den er absolutt treg på Edge.

I rettferdighetens navn, så syntes jeg det er flere nettsteder som er treige for tida. Dette gjelder også når jeg bruker mobilen og nettbrettet (Chrome på begge).

Hei jeg bruker Google Chrome, og har også Windows 11 Pro Insider. :D
Funker bra 24/7 hos meg også. :)

Alltid bruk CHrome, den er rask og stabil.

Geni er generelt veldig tregt uansett nettleser hos meg og det har vært det i årevis. Veldig mye venting.

Det kan være at overgangen til nye servere ikke er helt ferdig. Ser ut som inni mellom at det foregår "justeringer" . Det er lovt at de nye serverne skal gi mye bedre hastighet når alt er på plass. Så da er det bare å vente...

Opplever det hele tida på IPad og telefon med Safari. Sjelden problemer på PC.

Använder du Edge, Firefox eller Chrome på MACOS så använder du inte Safaris renderings motor dvs det är en helt annan webbläsare. Men tyvärr på IOS så får man inte använda någon annan renderings motor så där kvittar det Safari är inte den direkt bästa webbläsaren dom flesta sidor är anpassade för Chromium=EDGE eller Chrome som använder den renderings motorn. Själv lämnade jag MAC för 10år sedan, det enda jag saknar är designen resten är mer myt o blind kärlek ;)

Det raser avgårde på Chrome her nå, så det kan meget vel være en Safari-greie.

Jeg har vært Pro på livstid siden 2009. Geni-siden har vært opp og ned i kapasitet noen ganger. Jeg bruker oftest Opera webleser. Jeg syns den er kjekk og grei.

Hvorfor ikke laste ned og installer rense program for maskinene? Blir maskinene brukt dag etter dag vil dem bli full av all slags dritt.
Til og begynne med er det et meget godt program som heter Ccleaner og det er laget for både PC og Mac.
For PC; https://www.pchelpsoft.com/static/lp/pc-cleaner/no/?tracking=PH_NO_...

For Mac; https://www.ccleaner.com/ccleaner-mac

Bruker CCleaner jevnlig, men opplever likevel Geni som tregt og ustabilt. Så for meg hjelper CC ikke.

Javel. Bruker du PC eller Mac?

Jeg hadde problemer med Geni for ca 1 mnd siden, før dem hadde et stort vedlikehold eller hva det var.
Siden da et alt stabilt og mye raskere.
Jeg bruker PC en hele dagen og har veldig små problemer.

Har programmer på PC for Uninstalling som fjerner alt dersom jeg fjerner et program. Programmet tar bort alt som ligger i minnet på maskinen etter at programmet er fjernet. Jeg bruker kun den Norske nettleseren Vivaldi og Opera som ble laget av samme mann, men solgt til USA.
Disse to nettleserne er nokså like, men en kan ikke bruke SmartCopy like godt i Vivaldi som i Opera.
Med SmartCopy installert i nettleseren vil en ALLTID få fram ting som ikke stemmer når det gjelder alder personer seg i mellom. Det er mange foreldre på Geni som er langt under 12 års alderen og mange søsken som det er 2-3 mnd. mellom.

For øvrig skyr jeg skyr alle andre nettlesere. Det være seg Chrome, Edge, Firefox eller andre

Jeg bruker Microsoft edge og har samme problem og har hatt det i lang tid. Samme med Skype om det pågår en lang chat så låser det seg ikke men jeg kan ikke se hva jeg har sent eller lese svaret. Slik bør det ikke være. For Geni etter mye arbeid med en familie får jeg både 6 og 8 åpne faner med Geni så om en låser seg berger jeg ved å fortsette på de resterende åpne Geni fanene men irriterende likevel.

Jeg tror problemet til mange er for gammel/dårlig maskinvare. Å ha en full harddisk som Private User sier hun har vil skape treghet siden vekslefilen krever nokså stor plass på harddisken alt etter hvor mye RAM du har.

Å ha for lite RAM eller for gammel/treg prosessor vil gjøre at alt går mye tregere.

Jeg har en 2 1/2 år gammel laptop med Intel I7-9700, 32 GB RAM, 1 TB harddisk og har ingen problemer med å kjøre 15 faner med Geni oppe i tillegg til 10-20 faner til på det meste. Som Oddvar sier, så hadde jeg oppkoblingsproblemer med Geni for en måneds tid siden da de skiftet servere, men både før og etter dette har jeg ikke hatt noen problemer.

For meg er det hvilke tidspunkt jeg bruker Geni. Forholdsvis seine kvelder er alltid treigt.

Jeg har ikke slike problemer, men jeg har vansligheter med å legge inn opplysninger i Geni , systemet virker ikke særlig godt, derfor legger jeg ikke noe særlig inn, der, og de har ofte mange feil mht til opplysninger, som jeg får fra de. Jeg har lett etter en person i USA og de er ikke i stand til å finne personen som var sønn av en en som het Henrik Kvamme gift med Oline Andrea Kapstad og begge bodde i Syd Dakota, jeg har spurt flere om hvorfor det er så vanskelig å finne noen selv om de er død, når man har gitt de fødselsdatoer på de begge. Jeg vet bare at de fikk en sønn og Oline Andrea Kapstad født 30/4-1874 død 4/4-1965 i Aberdeen South Dakota
Med vennlig hilsen
Nils Petter Kapstad

For å finne avdøde personer i USA kan det være lurt å bruke "Find a grave".

https://www.findagrave.com/

Her er det opplysninger om millioner av gravlagte personer i USA.
En viktig forutsetning for å finne en person på Geni, er at det er laget en profil på vedkommende. Dersom det er det, så er det viktig at alle relevante opplysninger om personen er lagt inn og at disse er korrekte.
'Dette "syndes" det mye med. Mange henter/importerer ukritisk fra My Herritage og/eller bygdebøker uten å sjekke at det som står der er korrekt. Og så kommer andre og kopierer dette. Dermed blir feilen videreført. I mange tilfeller blir dette så igjen lagt inn som "matcher" på Geni. Og innimellom kommer det "kilder" fra danske eller svenske kirkebøker....
Hele greia med "matcher" fra MH burde vært fjernet. De er også med på å gjøre Geni tregt. Tar jo tid å laste ned tusenvis av "matcher".
Søkefunksjonen på Geni er dårlig. Den klarer ikke alltid å finne personer man vet at det er profil på. I mange tilfeller kommer det opp helt andre personer.

Har brukt Opera for Windows i 10 år og har aldri hatt problemer på Pc,men har ingen formening om hvordan den er angående nettbrett bruker også Ccleaner ett meget bra gratisprogram som renser godt der må man også huske å kjøre register minst 1 gang i uken

Angående søk i Usa og find a grave ,så var det mange som skiftet etternavn noen tok hjemstedsnavnet,gårdsnavnet samt mange skiftet fornavn F.eks Anders ble gjort om til Andrew. Johannes til John ,Peder ble Peter osv

Har aldri før opplevd Geni så rask som nå etter de nye serverne har stabilisert seg.
Maskinvare og status på OS har mye å si.

Bruker Chrome på Macbook Air over mobilnettet (riktignok 5G).

Dette ble visst en diskusjon som begynte å sprike i alle retninger, men jeg får bare konstatere at Safari må ha vært problemet, og at det fungerer aldeles utmerket med kombinasjonen iMac og Chrome. Takk for meg ;-)

I use Safari also and have extreme slow response
Also selections will be blank
Having to sign in again is aggravating

Showing all 26 posts

Create a free account or login to participate in this discussion