Itselläni on pääpuu MH mutta lisään myös geniin ihmisiä ihan vain että annan oman osani muiden käyttöön. Alussa en tiennyt miten näitä lisäillään mutta perus-genikin antaa aika hyvin oletuksena esim. tuon yksityisyys-asetuksen. Kuollella julkinen, elävällä yksityinen.
Lisään henkilöt puuhun vaikka olisi yksityisiä tietoja ja jos tyyppi on sama niin tulee se yhdistämis-ilmoitus ja siinä vaiheessa pyydän apua. Ei yksityisistä profiileista voi tietää onko se sama kuin mitä itse lisään vai ei. Monessa haarassa, jota olen päivittänyt on enemmän ihmisiä kuin mitä on muut lisänneet. Monilla tuntuu olevan tapana lisätä vain se oma sukulainen eikä sisaruksia ja itse haluan olla perusteellinen ja lisään kaikki.
Viite-tietoina lisään geniin vain tärkeimmät tiedot (syntymä, naimisiinmeno, kuollut) koska oma puuni on tosiaan MH:ssa.
Genin huonoja puolia on se että kuka vaan voi lisätä kenet vaan ja päivittää ketä vaan. Minut on lisätty Geniiin vain sen takia että olin lehdessä eikä minulta ole kysytty siihen lupaa. Sitten taas on yksi "sirpale-serkku" jonka mielestä hän on oikeutettu DNA:n perusteella päivittämään tietoja minun esi-isieni profiileihin vaikka minulla olisi parempaa tietoa asiasta. Ja lähdetietoja lisätessä voisi kiinnittää huomiota esim. siihen miten asiat jäsentelee että niitä on muidenkin helppo lukea eikä esim. lastenkirjat ja pääkirjat sekaisin allekain.
Toisinaan otan yhteyttä ylläpitäjiin jos huomaan omasta mielestäni virheen ja silloin saan kahdenlaisia viestejä, joko ovat tyytyväisiä että huomaan virheen ja korjaavat sen tai sitten ihmettelevät että kun on geni niin miksi en sitten itse korjaa. En haluaisi korjata "virheitä" itse, jos esim. ylläpitäjillä on parempaa tietoa. Esim. yhdestä profiilista on yhdistämisien ym. seurauksena hävinnyt kuolinpäivä eikä sitä tietoa ole enää saatavilla kun ei ole papereita tallessa.
Ja yksi ärsyttäviä puolia on se että kun tuolla tässäkin ketjussa mainistussa fb ryhmässä kysyy apua niin ensin ruvetaan linkkaamaan tietoja täältä genistä kuin nämä täällä olisi faktaa vaikka täälläkin on paljon virheitä. Toinen on se kuinka sitten jotkut ihmiset rupeavat tutkimaan mitä olen lisännyt geniin ja sen perusteella saan sanoa tai en saa sanoa mielipidettäni. Se ettei lisää geniin mitään vaan käyttää sitä vain apuna, ei ole kiellettyä vaikka onkin omasta mielestäni ikävää mutta jos pääpuu on toisessa softassa tai vaikka vain paperilla niin ei voi olettaa että jaksaisi pitää tietoja yllä kahdessa paikassa.
Ja mitä tulee tuohon vastaamiseen niin MH ei minulle ilmoita uusista viesteistä, voi olla joku asetus itselläni siinä kohtaa pielessä mutta vastaan kyllä kaikkiin kyselyihin. Minullekaan ei moni vastaa enkä tiedä miksi, onko jotain henk.kohtaista kun välillä on riitoja suvussa vai eivätkö vain huomaa että olen ottanut yhteyttä. Toisinaan sitten ylläpitäjä voi olla vaikka kuollut eikä sen takia vastaa. Sekä MH että genissä on niitä jotka pelkästään kopioivat tietoja eivätkä tarkista alkuperäisiä tietoja mistään. Silti minusta on väärin että haukutaan suoriltaan aina kaikki MH tutkijat vaikka ihan kaikissa netissä olevista palveluissa on sekä hyviä että huonoja tutkijoita. En minäkään aloittaessani tiennyt että kaikki mitä kopioin toisita puista ei ole välttämättä oikein. En silti ole sen huonompi tutkija nykyään kuin kuka muu tahansa, joka tarkistaa lähdetiedot ja siltikin käytän MH:ta. Ei 6000 ihmistä enää voi siirtää tänne tai mihinkään muuhunkaan softaan ja en kirjoita uusiksi niitä manuaalisesti mihinkään. Täällä genissäkään kun ei ole läheskään kaikkia lähisukulaisiani valmiina