Else Marie Andersdatter - Else Marie eller Else

Started by Søren Kaae on Sunday, February 13, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 13 posts
2/13/2022 at 1:58 PM

Hej alle administratorer - hvor er begrundelsen for at kalde denne Else for Else Marie??
Ved alle hendes dåb i Horsens sogn/kirkebog står hun kun som Else??
Er der belæg for Else Marie??

Og hvor kommer de meget forvirrende referencer i afsnittet "om" fra?? De er for mig at se helt forkerte - Else Andersdatter født i Tylstrup har jo ikke forældre boende i Særslev på Fyn samtidig med at hun bliver født i Nordjylland - tror jeg i hvert fald ikke på.

Er der belæg?

Med venlig hilsen
Søren Kaae

2/14/2022 at 3:46 PM

Hej,
Jeg er enig i at der er en konflikt og to profiler som forskellige grupper slægtsforskere har to forskellige slægtstræer på. Du kan se historikken i fanebladet "Ændringer". Hvis du går ind under "udforsk denne profil" kan du se at der er to grupper af amatør-slægtsforskere der fordeler sig ligeligt imellem to teorier om slægtskab.
Så det er måske en fejl at vælge den ene teori, men jeg ved ikke hvordan man konkluderer dette? Fordi man ikke er enig?
Vi er under alle omstændigheder i "spekulations-tidsalderen" hvor kilderne ofte er mangelfulde. Men vigtigt; der er ofte sekundære kilder, f.eks private kilder i denne periode, eller som du selv henviser til, tidligere slægtsforskere med enten kvalificeret spekulation eller hvor de har haft andre og ligeså gode kilder end de få kilder der findes scannet på SA.

Vi er nok mindst to "religioner" her på Geni; Dem der kun anerkender primære kilder fra SA og vil have at Geni.com er en ren konsolidering af primære kilder og så den jeg nok hører til; at Geni.com OGSÅ er et værktøj til at udforske og samarbejde om teorier om slægtskaber og sekundære når der mangler primære kilder. Nogle fisker med net , andre med krog og nogle fisker slet ikke :-)

Jeg er ikke sikker på at man skal "opløse noget". Hvordan kom I til den konklusion så hurtigt?
Man kan altid som administrator fjerne et sæt forældre, en ægtefælle eller en søskende. Men man bør have denne diskussion mellem administratorer først før man farer afsted.

Skal vi ikke istedet blive enige om hvad vi ønsker skal være slutresultatet før vi "opløser noget"?
Lad mig høre hvad du ønsker og lad os se om vi kan blive enige om de nødvendige rettelser.

mvh
Michael

2/14/2022 at 7:20 PM

Hej Søren,
Kender/bruger du denne artikel med gode kilder og en enkelt usædvanlig kilde ...?

https://www.ole-munk.dk/webtrees/individual.php?pid=I18985&ged=...

Her spekuleres der i en anden kendt fader fra ålborg. Det passer måske med de få kilder der er på at det er Anders Olufsen der er fader og med hendes fødesogn ?

2/15/2022 at 12:39 AM

Jeg kender godt Ole Munks slægtsdatabase, som er veldokumenteret, og jeg kender også hans notater om Else Andersdatter.

Ifølge slægtsbogen "Slægten fra Holtegaard i Dronninglund sogn, om Jens Larsen, født 1804, og hustruer, deres forfædre og efterkommere. (Nordisk Slægtsforskning, 1984).", og hos Klitgård og Værnfeldt i artiklen om Lyngdrup, som også er nævnt i afsnittet "Om", er hendes ophav usikkert.
I ovenstående slægtsbog skriver de:
"Else Andersdatter skal ifølge Carl Klitgård og Kr. Værnfelt være født på Tylstrup Vestergård i Ajstrup sogn som datter af Anders Olufsen, der sad som fæster af en part af gården, da hans far Oluf Andersen i 1646 døde. Snarere er Else Andersdatter dog datter af den Anders Madsen (i øvrgit muligvis samme person), der i matriklen 1664 opføres som fæster på Tylstrup Vestergård sammen med en Ole Madsen (muligvis en bror). ".

Men altså usikkert - både fader og moder,

Men sikkert er det dog, at det var Vesterladen i Horsens sogn hun boede i og døde fra, mens Vodskov, på denne tid lå i Hammer sogn, og først i 1985 blev et selvstændigt sogn

Og jeg mener også det er sikkert, at "vores" Else ikke hedder Else Marie.

Jeg vil prøve at følge hendes børns faddere og navneopkald hos børnene, for at se om der kan være nogen spor, men det må lige vente lidt.

Det jeg i første omgang har været ude efter, er at få rettet hendes navn, da jeg ikke kan se noget belæg for at kalde hende Else Marie.

M.h.t.hendes ophav mener jeg hun er fejlplaceret i den fynske familie, hvor faderen nok har det samme navn som hendes formodede nordjyske fader. Den Else Andersdatter der (formentlig) er født i Tylstrup (det er også det der står i Geni-profilen) kan ikke have en fader og en moder der samtidig bor i Særslev på Fyn - hvilket de gør ifølge deres profil på Geni.

Med venlig hilsen
Søren

Private User
2/15/2022 at 7:44 AM

Hejsa!
Jeg har med stor interesse læst diskussionen. Jeg har undersøgt mit træ fra stammen og op til min 6. tipoldemor, (Else eller Else Marie) og ønsker som jer ikke fejl i stamtræet.

Michael du skriver, citat: "Hvis du går ind under "udforsk denne profil" kan du se at der er to grupper af amatør-slægtsforskere der fordeler sig ligeligt imellem to teorier om slægtskab".

Michael har du mere viden om de to teorier, hvem er de to grupper af amatør-slægtsforskere der fordeler sig imellem to teorier om slægtskab. Hvem høre til den ene og anden gruppe? Hvem af administratorerne høre til den ene eller anden gruppe?

Jeg har udforsket profilen og set i ændringer, der er enkelte af profilens administratorer der har fortaget ændringer, har tilføjet, flettet og ændret. Det vil være perfekt, hvis dem der har ændret kommer med en kommentar, hvad de ved om navnet, hvorfor det er skrevet som det gør eller hvorfor det er ændret.
Jeg mener dåbsattesten er gældende.

Det er et godt bud at se på navne i slægten, for oftest bliver børnene opkaldt efter forfædre, hvilket er ret almindeligt i min slægt. Jeg har en anetavler hvor mine forfædre kan føres langt tilbage. Else er ikke et almindeligt navn i Abel - Bering - Foss - og Brønnumslægten men forekommer, selvom det er meget sjældent. Marie eller Maria er mere almindeligt blandt mine forfædre.

Med venlig hilsen
Hanne Abel

Else Marie Andersdatter is Hanne Abel Nielsen's 7th great grandmother!

Hanne Abel Nielsen (Møller)
→Poul Abel Møller, your father
→Frederik Abel Møller, his father
→Ursille Cathrine Abel Møller, his mother
→Jacobine Claudine Christensen Gadensgaard, her mother
→Anna Cathrine Bering, her mother
→Margrethe Foss Brønnum, her mother
→Anders Christensen Brønnum, her father
→Johanne Andersdatter, af Laden, his mother
→Else Marie Andersdatter, her mother

2/15/2022 at 8:38 AM

Hej Søren. Jeg er enig i at vi skal/kan betragte det som en fejlplacering og at Ole Munk og hans kilder kan ligges til grund som bedste kilde pt. "Forældrene på Fyn", mine 8th direkte forfædre har heller ikke nogen primære kilder der understøtter ehde som datter.
Jeg foreslår at jeg/Vi bare fjerner forældrene og lader dem stå som ukendte. Som sagt, min interesse er slægten på Fyn.
Jeg skal gerne stå på mål for min rolle her :-) Jeg rettede en Masse fejl å den fynske side og fandt flere søskende som nu er dokumenterede, som I ville kunne se i den fynske del. Desværre lavede jeg også fejl da jeg benyttede en slægtsdatabase der på andre områder har vist sig at være nem/god at verificere og fik en fejl ført med over. Selv de bedste kilder for denne periode har spekulative profiler (som også Ole Munk arbejder med) Det skal jeg gerne beklage :-)
Så jeg foreslår at jeg fjerner hendes nuværende fynske forældre?
Er det hvad vi gør?
mvh
MIChael

2/15/2022 at 10:54 AM

Jeg ved ikke hvad der er bedst - at tilbagerulle en fletning eller rette.
Men mest korrekt ville det vel være, at tilbagekalde fletningen?
Men hvis du retter, så er det fint at fjerne de fynske forældre, at fjerne de 4 "sources", som ikke giver mening mere, og fjerne hendes mellemnavn "Marie".
vh Søren
ps
Hvad mener du iøvrigt med "primære kilder fra SA " - hvad er SA?

2/15/2022 at 1:17 PM

Hej Søren,
Man kanfakrisk ikke "tilbagekalde" eller "tilbagerulle". Kuratorerne har værktøjer til større oprydninger hvor man populært snakker om "tilbagerulning" af flere/mange fletninger på een gang.
men dette er en meget lille enkel rettelse som jeg nu allerede har gjort. :-)
Lad mig høre om der er andet...

SA er Statens Arkiver, https://www.sa.dk sa.dk også kendt som Rigsarkivet hvor alle de indscannede Danske samlinger, f.eks, kirkebøgerne findes.

2/15/2022 at 3:00 PM

Hej Michael - jeg er ret ny som aktv her på Geni, så jeg er ikke helt klar over, hvad man kan og ikke kan. Måske det er en enkel rettelse, men jeg har nu tilladt mig at slette de "misvisende" henvisninger til "my heritage" i "Om" og fjerne mellemnavnet "Marie". Om man så kan genskabe de ophavsoplysninger der var før, ved jeg ikke. Mht SA / Rigsarkivet - - så er det opklaret.
mvh Søren

Private User
2/16/2022 at 2:05 AM

Hej Søren og Michael.
Prøv at se her, det må være den fletning Michael har udført der er grunden til navneændringen fra Else til Else Marie.
To profiler er blevet forvekslet, to profiler ved navn Else og Else Marie er flettet sammen.

Kopi fra profilen, set under ændringer.
Geni Pro badge
"Else Marie Laursen (Andersdatter) blev flettet med Else Andersdatter af Michael Gaardboe.
apr. 29, 2021 at 3:26 PM · se ".

Det er min stammoder Else Andersdatter der er blevet forvekslet med Else Marie Andersdatter..

Elisabeth Brønnum Vognsen, har den 7. maj 2011 oprettet den profil som er i mit slægtstræ.
Elisabeth Brønnum Vognsen is Hanne Abel Nielsen's fourth cousin once removed!

(Følger man profiler i Elisabeth Brønnum Vogsens og mit stamtræ vil I opdage at der er mange, der hedder Brønnum.)

Michael har du mange profiler med efternavnet Brønnum I dit stamtræ? Eller har du først fået det efter din fletning af Else Marie flettet med Else?

Jeg håber ikke, at der ved fletningen der er foretaget den 29. april 2021, er ændret på forældre og / eller fjernet søskende. Det vil medføre et stort arbejde for at genoprette den profil der er blevet flettet med en Else Marie fra et andet stamtræ.

Man bør aldrig cutte i stamtræer fjerne profiler uden et veldokumenteret kendskab til sammenhængene mellem profilerne. Benyt dåbsattester, folketællinger mm.

To forskellige slægtstræer er muligvis blevet flettet sammen.
Jeg anbefaler at Michael opløser fletningen foretaget 29. april 2921.

Når fletningen opløst, skal børnene bringes til rette familier.

Mange hilsner,
Hanne Abel
Medlen af Danske Slægtsforskere København Nord.

2/17/2022 at 5:54 AM

Hej Hanne,
Der er korrekt og allerede erkendt fejl og rettet.
Din stammoder Else Lauridson er stadig din stammoder genem Brønnum linien, nu frigjort fra det fejlagtige link til "fynske forældre" (Mine direkte forfædre). Jeg har ingen brønnum linie i min fyske familie og din stammoder har ingen dokumenterede forfædre.

Man skal ikke altid splitte en fletning. Ikke hvis en fletning fjernede een eller flere profil der ikke skal være der alligevel.
Vedr. en Else eller Else Marie på Fyn. Ingen kilder angivet eller som jeg har kunne finde på min fynske stamforældre angiver at det er var en datter der hed Else eller Else Marie i søskendeflokken og den profil der var, havde under alle omstændigheder fejl. Søskende flokken på begge sider ser ud til at være rigtige nu. Derfor valgt jeg slette Else Profilen på myn fynske side. og lade jeg have profilen på jeres jyske side. Skulle der være nogle der for første gang kan dokumentere en Else Marie eller Else på de fynske side, skal den så oprettes igen.

Situationen var dog at de mange/flere eksisterende geniprofilerne omkring denne person var netop uden kilder og med en hel del fejl, og den fejlagtige fletning skete da profilen og profilen omkring den allerede indehold "sammenblandede" data, herunder dødssted.
Jeg foretager en hel del fletninger. Det er min erfaring at det fremmer et godt samarbejde og en fjerne en masse blindspor, samler en masse tråde og fjerner meget unødvendigt arbejde og en masse rod fra GEDCOMs. Der er ikke altid meget anerkendelse for dette arbejde eller for Genis hovedformål; at samarbejde om at lave eet og kun et slægtstræ.
I dette arbejde er der også en fejlprocent. Heldigvis væsentligt lavere end pt i Geni.com.
Håber alt er på plads...
Mvh

Private User
2/18/2022 at 7:30 AM

Hej Michael.
Tak og glædeligt at du fik rettet, så vores aner igen er på rette sted på Genis store stamtræ. Jeg er enig i det du skriver, jeg har forresten aner ved navn Else på min mors side men i yngre udgave.
Else Andersdatter fra Nordjylland er stammoder fra min fars gren på slægtstræet. Måske finder vi fælles aner fra Fyn, som vi kan samarbejde om. Både min mormor og morfar er født og opvokset, Assens på Fyn. De flyttede til Østerbro i København, hvor min mor er født og opvokset.
Tak også til Søren for at begynde diskussionen og god weekend til jer begge. Mvh Hanne.

2/19/2022 at 4:52 AM

OK. Til alle; sagen ser så ud til at være lukket til alles tilfredshed. tak til Private User som ikke er med her i debatten for at først påpege den nødvendige rettelse til mig og tak til jer her i debatten for den gode tone og det gode samarbejde.
Vi arbejder videre...God weekend til alle.
mvh
Michael

Showing all 13 posts

Create a free account or login to participate in this discussion