Pystyy - ensin tiedot pitää siirtää FTDNA:han. Täällä ohjeet: https://www.ysj.fi/geni-ohjeet/dna-tietojen-siirto-myheritagesta-ta...
Onnistuuko siirto ilman mitään jäsenyyttä? Miehellä serkkutesti MH:ssa. Nyt olen tilannut hänelle FTDNA:lta Y-111-testin. Itselläni on genissä Pro-jäsenyys ja FTDNA:lla tutkittavana Family finder ja mtDNA. Vai pitääkö molemmilla olla jäsenyys, että tietoja pystyy hyödyntämään mahdollisimman monipuolisesti? Minä olen molempien meidän sukupuun tiedot syöttänyt miehen puolesta. Toki geni-kuraattorin avustuksella.
Minä olen kokeillut varmaan 20 kertaa yrittänyt siirtää serkkutestin tuloksia MH:sta Family Finder :Iin. Se onnistuu kyllä mutta en ole saanut Geniin siirrettyä Family Finder :sta. Olen jo luovuttanut.
Mikä on se testi millä löytyy tuo Genissä oleva dna (oletettu muiden tekemien testin perusteella jaettu minulle)
MyHeritagen testi on autosomaalitesti eli serkkutesti. Sen datan voi siis ladata FamilyTreeDNA:han, kuten edellä jo vastattiinkin. Ja sitä kautta yhdistää myös Geniin.
Samalla tavalla FamilyTreeDNA:han voi ladata serkkutestin datan myös muista testifirmoista (Ancestry, 23andMe, jne.), ja sieltä edelleen Geniin.
Mutta Y- ja mt-haploryhmätietoa (isälinja/äitilinja) ei FamilyTreeDNA:han saa ladattua muista palveluista, kuten 23andMe. Eli jotta Genissä näkyisi nuo haploryhmät, pitää tehdä FamilyTreeDNA:n isälinja-/äitilinjatesti.
Ok. Kiitos tiedosta. Harmi kun aloittelijana menin tilaamaan MH:sta serkkutestin. Nyt jos tilaan Family Finder :n kautta mtFull testin joudun lähettämään näytteen uudestaan.
Mikä jos tilaan MH:n tuon mtFull testin niin ei taida tarvita ottaa uutta testiä.
Ja saako sitten siirrettyä mutkan kautta Geniin?
No nyt tuo siirto ei enää urputa odottelusta, mutta nyt se sanoo näin
Currently, you have no DNA test results on Geni and there are no relatives with DNA test results that can be propagated to your profile.
Kummallista, vaikka olen tehnyt y-111 testin.
Pitäiskö tässä kuitenkin katkaista genistä yhteys FTDNAhan ja yrittää uudelleen?
Anneli Nurmi, haploryhmistä on Genissä lähinnä se hyöty, että näkee että miten laajalle ne leviävät, ja toisaalta muiden testitulokset leviävät omiin esivanhempiin (tai joskus jopa omaan profiiliin). Serkkutestin siirtämisestä Geniin on enemmän hyötyä itselle, koska nopealla klikkauksella näkee, että mihin osumiin löytyy verisukulaisuus ja mihin ei.
Hei Ville-Matti!
Kirjoitit tuosta haploryhmän leviämisestä sukupuussa. Näin huomasin, kun laitoimme meidän haplot Geniin.
Osaatko selventää miten Geni teknisesti toimii, jos esi-isä saa eri haplon kahta reittiä pitkin? Tuohan on täysin mahdollista, jos sukupuussa. Miten Geni valitsee kumpi on oikea haplo?
T:Kristiina
Minulla olisi vielä yksi kysymys.
Onko Genissä mitään toimintoa, jossa samalle raportille saisi eri oksilla olevien esi-isien DNA tiedot?
Selvinnys: Nyt tiedän että isän isä linjassa on I-M253. Olisi kiva nähdä yhdestä raportista mikä DNA muiden oksien esi-isillä (tai äidellä)
on. Onko sellaisesta raporttia olemassa maksullisissa tai ilmaisessa Genissä?
Itsellä ilmainen käytössä.
T:Kristiina