Jan og Johan er i prinsippet samme navn. Det var flere innvandringsbølger fra svenske til norske jernbruk. I 1698 kom hammersmeden Johan Hanssen Gasmand til Dikemark Verk ("Dichemarchs Jernwærk") Norge fra et svensk jernbruk. Innvandringen er omtalt i en eksaminasjon over svensker i Aker og Follo fogderi i 1734. Han ble etter kort tid "Forskreven af Salig Geheime Raad Husman (Hausman) til Bolwigs Jernværk".
I Norge ble slektsnavnet Gatzman endret til Gadzmand/Gasmand (flere varianter), og mannsnavnet Johan ble på 1600- og 1700-tallet nokså konsekvent endret til Jan.
Med vennlig hilsen Oddbjørn Johannessen
Det finns ingen Johan heller född i Silvbergs församling.
Kanske i Stora Tuna som var moderförsamling till Silvbergs församling.
Det fanns en släkt Gassman i Uppland. De kan ha invandrat till Norge. Sverige är fullt av järn-, koppar- och silverbruk vid den tiden. Hans är också jättevanligt namn i Sverige.
Så hur vet man att denne Jan/Johan är son till Hans Gatzman i Silvberg församling?
Med vennlig hilsen,
Karin Granqvist
Johan er nevnt som sønn i husförhör 1688 (gården Bygningen) og 1689 (Backgården u/Grängshammar bruk). Eksakt fødselsår er ikke funnet - så det er ikke dokumentert hvor han er døpt.
I husf¨rhör 1688 er Hans Gatzman registrert med hustru Anna Larsdotter og barna Johan og Margareta. Det må ha vært flere barn i husholdningen, men kun konfirmerte barn er tatt med. En steson Oluf Erichsson er også nevnt. Johan er nevnt først, hvilket burde bety at han var eldre enn Margareta. Dette er imidlertid ikke helt sikkert, for i husförhör 1689 er rekkefølgen omvendt. Der er Margareta nevnt først.
Med vennlig hilsen
Oddbjørn Johannessen
Okej, da vet jeg. Jeg skal sjekke kilderne for Byggningen.
Pussig at kun konfirmerte barn er tatt med. For jeg har ellers sett i andre sogn i Dalarna at alle barn er tatt med, da står det f.eks. "5 Brita. 3 Marcus. 1. Anna". Men det skifter fra årtiende til årtiende, så...
Intressant med Annas sin sönn. Hvis jeg husker skal jeg sjekke husförhörslängden å se på stesönnen til Hans.
Det var også interessant at Hans flöttet til brodern i Backgård, da ofte "Backegård". Familien bodde da i Byggningen för de flyttet til Backgård der de er 1689. I 1690 finnes de som sagt ikke i Backgård og det er da de dro avgårde til Norge, noen gang mellom 1698-1690.
Med vennlig hilsen,
Karin Granqvist
Oddbjörn,
altså jeg sjekker ikke kildene fordi jeg ikke trur på deg, men fordi det er interessant og göy å lese. Jeg er slekt med brodern Petter/Peter som blir igjen i Bråfall, ja han bor noen år i Aspeboda sogn hos konen sin og svigerforeldrene.
Jeg har siden fulgt noen av de andre sösknene og prövd söke opp kilder å legge opp ting som födsel- og dödsteder. Men da kom jeg over annen slekt jeg ikke funnet för, og da ble det slik at jeg tok tak i det isteden.
Men 'prosjektet' om å finne alle kildene tre-fire generasjoner foran til sösknene Gatzman i Bråfall skal jeg pröve å holde gåendes litt sånn da og da. Men de er jo så mange ;-)
Med vennlig hilsen,
Karin
Hei!
Mine kilder er blant annet fra Oddbjørn. Det er vel ofte slik at ikke alle data finnes lenger. Dokumenter kan ha kommet bort. Kirkebøker i Norge, mangler ofte, på grunnen av brann.
En annen ting om Gatzman-navnet. Jeg har funnet eksisterende mennesker i Tyskland/ Belgiaområdet.
I innvandrer papirer fra 18-tallet i USA, har jeg sett oppført George Gatzman, Bayern, Tyskland, f. 12. desember 1861. d.
23. juli 1913 i Reeds, Jasper county. Det står også far, August Gatzman. Informant er fru Clara Gatzman.
Kanskje det kan være en forbindelse der, langt tilbake? Jeg synes det er spennende å få vite hvor vår Gilius kom fra.
Det kan hende noen av slektningene til denne George G. har oppført noe på geni...
Eller så er det vel ikke umulig at opplysninger ble ødelagt under 2. verdenskrig.
Hilsen Kathinka
Hei,
Gattzman/Gatsmann er i hvert fall ikke svensk slekt. Problemet med Gatzman i Tyskland senere er at de kan isteden vaere slekt med Gassman i Uppland fylke i Sverige.
Og slekten Gatzman i Sverige har sjelden navn som George, August og Clara. Navn som Petter og Gilius burde ha vaert igjen i slekten vil jeg mene, selv i USA.
Så lenge det ikke finnes dokumentasjon er det umulig å vite ev. koblinger. Så bedre å la vaere.
Men hvis noen drar til Tyskland å leter og finner noe blir ting selvfögelig helt annerledes.
Hilsen, Karin