Savolaiset muuttomiehinä

Started by Private User on Thursday, October 7, 2021
Problem with this page?

Participants:

Showing all 5 posts

Palaan yhä riemastuneena Genoksen 1/2013 Veijo Salonheimon artikkeliin Savolaiset muuttomiehinä vuosina 1540-1700. Sotilasrullista näkyy yleensä karkurin etu-, isän-, sukunimi ja mahdollinen lähtösuunta. Retusaari ja Käkisalmen lääni nousevat esiin. Ihmeekseni kuulin, että vesantolainen pikkuserkkuni oli ollut miehensä kanssa ryhmämatkalla Suomalaismetsissä.

Hei, uskomattoman hyvä vinkki. Mistä löydän Veijo Salonheimon artikkelin?

En tiedä, onnistutko saamaan kirjastosta Genosin vuosikertoja. Ainakin täällä Tampereen pääkirjastossa uusimmat olivat kaapissa, kun viimeisin oli hyllyllä esillä. Edelliset vuodet olivat varastossa helposti saatavilla ja nidottuja. Olen aiemmin laittanut "seuraa" Veijo A. Saloniemen arkistoa. Ymmärsin kai väärin, että ne tulivat/järjesteltiin julkiseksi Salonheimon kuoleman jälkeen. Ja ps Aina minä unohdan tuon Retusaaren, jossa olen käynnyt. Siis Kronstad, jonne menin Terijoen hiekasta rakennuttua tietä pitkin etelään. Sinne oli perustettu merikadetti/merisotakoulu. Minusta kaikki oppilaat olivat orpoja. Heillä oli hienot luokkahuoneet, tietokoneet yms. Ja meillä varsinaiset kekkerit koulun johtajan kanssa. Käveltiin myös saarella ihmettelemässä maisemia.

Veijo A. Saloheimolta on myös ilmestynyt Rautalammin historia. Myös Savon hopeaveroluettelot ovat mielenkiintoiset. Sotilaskarkureita oli, heitö sanottiin vaikka löpat bort. Täytyy vaan ihailla Saloheimoa. Niin loistavat indeksit ovat paikoista, aiheista ja henkilöistä!

I have now uploaded a document into this project with Veijo A. Saloheimo as author.
Very interesting to read.

/Peter

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion