Sverige / Sweden

Started by Reijo Mitro Savola, Geni Curator on Sunday, September 26, 2021
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 16 posts

Har du røtter i Sverige? Velkommen til Sverige -prosjektet!

Do you have roots in Sweden? Welcome to the Sweden project!

https://www.geni.com/projects/Sweden/4479025

Hei Reijo, jeg har en masse slekt på Finnskogen, oppdaget gjennom DNA-test. Jeg vet ikke akkurat hvordan jeg har slekt i Sverige, det er vanskelig å finne ut av fordi det sannsynligvis dreier seg om noen på 1700-tallet.

Utfordringen er at sannheten neppe står i skriftlige kilder. Men gjennom DNA-tester og triangulering er det likevel mulig å finne ut av. Jeg leter derfor etter fellestrekk mellom slektstrærne til mine svenske slektninger.

Folk har i flere århundrer giftet seg på kryss og tvers av grensen og gjør det egentlig fortsatt. Så det er litt spennende.

Jag är svensk med rötter från norska tiden här i Bohuslän min anfader är Kung Håkon.

jeg har røtter i sverige Jokmok, arrjeplog, virri den første som kom til norgr var åne larsen

Hej, jag er slekt i prinsesse Ramborg Knudsdotter, då hun gifte seg til Lagmann Gard Toreson Garå, i Talje, Finnøy kommun vid Stavanger, Vest-Norge. (1200-talet.), Fins nogra slektningar?
Helsing
Arne Andreas Ree Herigstad
Kristiansand, Norge

Jeg tror vi skal huske på at mer eller mindre alle har linjer tilbake til kongene i middelalderen, så det forteller ikke så veldig mye. For at man skal være i slekt i en meningsfull forstand må de nesten være innen 5-8 generasjoner, altså fra starten av 1700-tallet, omtrent.

Som jeg sa over, det er spennende å se hvordan folk har giftet seg på kryss og tvers av den norsk-svenske grensen både i tiden under dansk, svensk, og norsk konge. Likevel fikk man dem til å krige mot hverandre gang etter gang etter gang.

Hei! jeg har mange slektninger i Sverige, noe jeg ser på mine DNA-treff, men jeg har ikke satt meg noe særlig inn i det ennå. Jeg blir gjerne med på prosjektet.

Mvh Unni Løvlien, Hamar, Norge.

Har funnet flere som har etternavnet Altermark i Sverige. I Norge er det ikke mange med det navnet. Etter det jeg har funnet ut finnes det personer i alle fall Malmø og Uppsala med dette etternavnet. Er det en tilfeldighet, eller finnes det et svar der ute?

Må oppklare en vesentlig detalj: Jeg, Per Harald Altermark er mannen til Henny Bye. Det er stort sett jeg som drifter Geni.

Jeg skylder vel nå å si at jeg svarte over som om Reijo hadde sendt meg en privat melding i forbindelsen. Så jeg vet egentlig ikke hva prosjektet Sweden egentlig skal handle om, men det er vel et fint sted å stille hverandre spørsmål om slektsgransking og ressurser i Sverige.

Det aller viktigste er vel at vi hjelper hverandre og sørger for å lete grundig etter eksisterende profiler før vi lager nye, spesielt gamle.

I have relatives both in Norway and Sweden,,,, so like to follow.

rgds Voti

I have some DNA matches in Finland too, Private User,, and a lot of people with backgrounds in the FInnskogen area, shared between Sweden and Norway.

My personal interest is to find out why I am as Swedish as I am, as I must be more closely related to Swedish lines than previously thought. Genealogy is at its most challenging - but fun - when we try to identify relations that are not documented in written sources.

I would be most happy with some help on Finnish trees and can provide insights into Norwegian resources. By analyzing commonalities on both sides, our Most Recent Common Ancestors (MRCAs) could be determined.

Min tippoldefar er fra Sverige, men kommer ikke særlig lenger pga ukjent far.

Hei Trine, klart det er vanskelig, men DNA-tester kan gjøre det mulig å finne ut hvem det er gjennom å se etter fellestrekk mellom dine svenske slektninger. Hvis veldig mange svenske slektninger trekker mot en bestemt bygd eller familie, så går det an å nærme seg et svar, ihvertfall. Det er det jeg forsøker å gjøre selv.

Jeg kan også sende invitasjoner til prosjektet. Bare gi meg beskjed.

Showing all 16 posts

Create a free account or login to participate in this discussion