En tunne laskentaperusteita, joten en osaa vastata. Testitulosten luotettavuus kärsii, jos tulokset poikkeavat merkittävästi. MyHeritagessa olen ollut vasta noin vuoden ajan mukana ja seurannut vain suurimpia match-lukuja. Kaikki eivät ole tehneet molempia testejä, joten vertailua ei myöskään voi tehdä.
Kokeilenpa minäkin onneani tällä foorumilla. Nimittäin olen ihmetellyt sitä, miksi lähimmät geeniserkkuni ovat kaikki N-231:iä ja N-232:ia, kun itse olen N-178. "Omiani" eli N-178 löytyy listalla jossain ties kuinka kaukana. Kyselin asiaa taannoin FTDNA:lta, mutta sain vastaukseksi vain, että Y-37-testillä ei päästä kuin 330 vuoden päähän. Se ei ymmärtääkseni selitä asiaa. Kantaisän (1500-luvulla) jälkeläisissä on juuri noita 231:iä ja 232:ia, mutta miten voivat 178 olla listalla niin paljon kauempana. Osaisiko joku väännellä vähän rautalankoja niin, että minäkin voisin tajuta.
Toinen mielenkiintoinen juttu on äitilinjassani oleva mutaatio, joka löytyy useamman äitilinjan kirjaimessa. Tähänkin olisi kiva saada lihaa luiden ympärille.
Kiitos jo etukäteen sille, joka asian pystyy selittämään.
I've been a member of both FTDNA and MyHeritage for a few years now. I use MyHeritage for the autosomal DNA and FTDNA for mtDNA and Y-DNA. After evaluating the initial results, I paid for both full mtDNA and Y-DNA. I was searching for my father's unknown father around Turku and had a DNA match with a half-brother of my father, so Y-DNA was very worthwhile. I have now been able to re-construct both my paternal grandmother's AND grandfather's genealogy back to the late 1600s and have solved our biggest family secret dated 120 years ago. On my mother's side, mt-DNA has traced her lineage in both Sweden and Norway back to the original Forest Finns over many paths. But I have a brick wall linking past my great-great-great grandmother Kari born in Våler, Østfold, Norway in 1788 and died in Moss in 1862. mtDNA has identified three close relatives (genetic distance = 0) in Sweden (Sodermanland and Vastmanland) from Kari's generation but I haven't been able to make the jump to connect them. Other than that, both Swedish and Norwegian lineages go back past 1600. I may have to hire a professional genealogist to solve my bottleneck. My experience with DNA has been positive, but it can raise as many questions as it answers.
Onhan niin, ettei dna-testistä ole paljoakaan hyötyä useimmille, ketkä ovat saaneet kasaan jo kohtuullisen kokoisen sukupuun, Omalla kohdalla isoin oli 3,5% osumainen pikkuerkku, johon ei ole mitään yhteyksiä. Varsin paljon näyttää kuitenkin olevan niitä, joilla ei ole tietoa, edes toisessta vanhemmastaa, eikä monilla ole sukupuuta kuin kolme tai neljä nimeä.