Hei.
Projektissa Luumäki on nyt uusi alaprojekti https://www.geni.com/projects/Siirtolaiset-paikkakunnalta-Luum%C3%A...
Voit lisätä projektiin "mihin maahan tahansa minä ajankohtana tahansa" Luumäeltä ulkomaille muuttaneet ja myös ne, jotka ovat myöhemmin jostain syystä palanneet takaisin. Henkilön ei tarvitse olla Luumäellä syntynyt. Joukossa on myös Lemillä ja Räisälässä syntyneitä, jotka ovat koukanneet Luumäen kautta Amerikkaan. Tällä hetkellä projektissa on 23 henkeä - suurin osa minun sukulaisiani.
Luumäen historia -kirjassa (s. 352) on mainittu, että Luumäeltä lähti Amerikkaan "maailmansotaan mennessä puolisensataa" - näistä on nyt jäljitetty 22. Luumäen Amerikan-kuume iski vasta 1900-luvun puolella eli vuoteen 1899 loppuvista rippikirjoista ei ole hyötyä. Henkikirjoissa saattaa olla merkintä "Amerikassa", kuten henkilöllä Taavetti Heikinpoika Näivä Jos näitä merkintöjä tulee vastaan eikä henkilöllä ole profiilia/juuria, voi ilmoittaa minulle (kaivelen juuret) tai vaikka tehdä itse oksan ensi alkuun.
Siirtolaisuusinstituutin passiluettelohaku antaa 15 hakutulosta haulla "Asuinpaikka ennen muuttoa Luumäki".
Projektin nimi noudattaa yleistä Genin käytäntöä maastamuuttaneille (vrt. Siirtolaiset paikkakunnalta Ylivieska, Siirtolaiset paikkakunnalta Kärsämäki).
Projektin esittelysivun alaosassa on siirtolaisuuteen liittyviä linkkejä. Niitä saa mieluusti lisäillä. Nuo ovat omista kirjanmerkeistäni.
terveisin Pauliina