Lowijs D. Roozemond - burgemeester

Started by Hubert de Vos on Thursday, September 2, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 7 posts

Private User schreef in "Over mij":

"Ik wilde er een hoge hoed in plaatsen, echter weet ik eigenlijk niet wat hij in het burgemeestersproject doet, ook niet via logboek. Moet voorlopig verwijderd worden tot e.e.a. wel blijkt. Beroepscategorie van hem en zijn vader zijn ook geen aanleiding voor dit beroep of nevenfunctie, nl. timmerman en vader metselaar. Idem zijn zoon Jacob welke bij huwelijk arbeider is volgens https://www.openarch.nl/zar:8D30EA99-ADC6-485C-8F09-D2738E4996E4"

Hij was weldegelijk burgemeester. Als zodanig wordt hij genoemd in het weesregister van Stavenisse 1734-1796, blz.153 (scan 167) bij leven, en blz.154 (scan 168) na zijn overlijden. Beide scans zijn nu toegevoegd. (voor zo'n klein dorp hoefde je niet belangrijk te zijn om burgemeester te worden).
Geef hem gerust z'n hoge hoed.

Heb niet zo'n hoge hoed op van je genealogie-kunsten en hoop dat het verder klopt !! Je maakte overigens maar weer snel en onnodig een eigen profiel vandaag aan d.m.v. aanmaak Hendrik Janse Ockerse die Johannes de Clercq opvolgde. Geweldig dat je weer eens primaire beheerder bent, zij het niet dat je zondig gedrag weer wordt afgestraft. Er stond nl. duidelijk een verwijzing in mijn profiel Hendrik Okkerse naar de juiste afstamming vmet een vader Cornelis en moeder Verheije. door een vermelding van de kandidaatsstelling voor het ambt https://www.openarch.nl/zar:26358d92-19ce-3a39-328f-c6b86aa55616/nl

:-) voor de eerste opmerking.
Ik had niet gezien dat jij ook die dag al een profiel aangemaakt had voor een andere Hendrik Okkerse. Alle twee the personen hebben duidelijk bestaan, maar de vraag is nu wie de burgemeester was.
https://www.openarch.nl/zar:26358d92-19ce-3a39-328f-c6b86aa55616/nl heeft op zich de beste papieren, maar er is iets vreemds aan de hand. De gegevens zeggen dat hij geboren was op 01-02-1807 van de betreffende ouders. Hij zou dus 21 jaar oud zijn toen hij burgemeester was. Dit lijkt een beetje jong, zeker gegeven dat de burgemeester al wethouder was van 1825-1828 (zie https://adoc.pub/archief-van-het-dorp-en-de-gemeente-stavenisse-194... ), dus hij was geen varensgezel bij zijn benoeming.
Daarnaast staat bij de benoeming "Gzn". Je zou verwachten "Czn" of "Jzn"
Het feit dat Hendrik Janse Ockerse in 1832 overleed, verklaart waarom hij zo kort burgemeester was.
Voor Hendrik Okkerse is het belangrijk dat we inzage hebben in de voordracht tot burgemeester (waar komt die opmerking vandaan?). Daarnaast zou het mooi zijn als we meer wisten over zijn eerdere en verdere leven (getrouwd? kinderen? enz.).
Mijns inziens moeten nog wat meer onderzoek doen voordat we kunnen concluderen welke Hendrik de burgemeester was.

Hendrik Okkerse blijkt al voor de benoeming van de burgemeester van Stavenisse te zijn overleden.
De geboortedatum in de opmerking correspondeert met die van z'n broer Anthonie Okkerse Deze Anthonie is wel familie van Hendrik Janse Ockerse maar niet heel dichtbij; dus wat hij hier doet is mij nog een raadsel.
Sorry, ik kan je verder niet helpen met je eigen frustraties. Succes verder.

Jij bent aan je stand helemaal niets verplicht, hoewel je persoonlijke, niet geni-dingen beter netjes p/mail zou uiten.

Private User heeft "over mij" voor Hendrik Okkerse aangepast die strijdig zijn met eerdere observaties van mij (zie hierboven):

"Hij had een tweelingbroer Anthonij, geb. op dezelfde dag met dezelfde beroepen

Kandidaat burgemeesterschap

Hij en een broer Jan zouden met ±5-6 wkn ertussen zijn gestorven, mogelijk is er sprake van een vergissing"

Waaruit blijkt dat Hendrik een tweelingbroer had, geboren rond 27 juni 1800 (alleen hij werd gedoopt); of dat Anthonij en tweelingbroer had, geboren rond 1 februari 1807 (alleen Anthonij werd gedoopt)?
Zoals in een bovenstaande post van mij beargumenteerd is dit niet the burgemeester(skandidaat).
Waarom zou er een vergissing zijn met het overlijden van zijn broer Jan? Beide overslijdensaktes zijn duidelijk. Verder heeft Hendrik geen verdere kinderen gehad na de eerste twee zover ik kan zien.

* twee moet drie kinderen zijn (geen kinderen na zijn overlijden op 2 augustus 1828).

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion