Sinds een kleine week krijg ik vele nieuwe mogelijke stamboomovereenkomsten
https://www.geni.com/list/matches?filter=tree_matches
Het zijn allemaal vermeende overeenkomsten, namelijk alleen op Patroniem en niet op naam.
Is dit een nieuwe onvolkomenheid van Geni of is er ergens een optie die ik aan/uit moet zetten om dit te voorkomen?
groet,
Anton
Nee, die foute overeenkomsten worden vanzelf weer verwijderd.
Het is nu dus echt zaak even goed te controleren of het om dezelfde personen gaat als Geni aangeeft een mogelijke overeenkomst te hebben gevonden.
Controleer dus altijd even de ouders en andere familierelaties. Er worden nu dus veel foute overeenkomsten aangegeven tussen broers en zussen en bedenk dat als een kind jong is overleden een volgend kind van hetzelfde geslacht vaak weer de namen kreeg die dat jong overleden kind had. Het gaat dan dus om verschillende kinderen die niet samengevoegd moeten worden.
Als de ouders echt verschillen in naam dan is er bijna altijd ook geen sprake van dezelfde persoon en moet er dus ook niet samengevoegd worden.
Als er foutief is samengevoegd vraag dan om dat ongedaan te maken in deze discussie: https://www.geni.com/discussions/142423
Dank u Job voor de toelichting en idd zover waren we al mee.
De gewoontes van vroeger met de namen die dezelfde waren..... spijtig genoeg kwam dit in bepaalde periodes te vaak voor die kindersterfte.
K heb ze bij mij nog niet allen nagekeken maar ik moest er ook al weigeren omdat het niet om dezelfde persoon gaat.
Komt helemaal goed, dank u,
Daniel
Het is voor de Geni software polderen, dus wat werkt voor Franse locale gewoontes werkt niet voor de Nederlandse gewoontes op gebied van naamgeving.
Ook de naamgeving gebruiken in de 17de eeuw in de Nederlanden is anders dan de moderne tijd.
Het menselijke oog ziet soms meer dan een script, maar deze kan wel 100de profielen met elkaar vergelijken een mogelijke overeenkomsten vinden.
Ik hoorde van Mike dat er een aanpassing komt om Nederlandstalige patroniemen wat beter te herkennen (zodat bijvoorbeeld herkend wordt dat jans, jansz, janszn en janszoon met elkaar overeenstemmen).
Dat zou betekenen dat het een stuk gemakkelijker wordt om dat soort profielen te vinden en dat Geni dan ook gemakkelijker en beter overeenkomsten kan vinden.
Het zal helaas niet helpen om jong gestorven kinderen met dezelfde naam van elkaar te onderscheiden, dus het blijft nodig goed op te letten als Geni een overeenkomst gevonden denkt te hebben.
Het zal ook nog niet helpen bij verschillende patroniemen voor dezelfde persoon waarbij het ene profiel bijvoorbeeld de eerste voornaam voor het patroniem gebruikt en het andere profiel de roepnaam (bijvoorbeeld Johannesz en Jansz)
Het blijft lastig voor Geni om een goed compromis te vinden bij het zoeken naar overeenkomsten. Een te strikte vergelijking mist te veel overeenkomstige profielen, maar een te onnauwkeurige vergelijking geeft veel foute mogelijke overeenkomsten.
Er zal dus nog wel een tijd wat geëxperimenteerd worden om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen, maar het is met alle talen die Geni ondersteunt best lastig om een systeem te maken dat overal en voor alle periodes goed werkt.
Ik had alle (80+) vermeende overeenkomsten binnen mijn beheer opgelost.
Maar helaas is het probleem helemaal nog niet verholpen en ontstaan er nieuwe gevallen van mogelijke overeenkomsten, enkel op basis van het patroniem.
Deze is gisteren ontstaan en heb ik vandaag verwijderd:
https://www.geni.com/search/matches/6000000147425243822?group=removed
Dus het handmatig opruimen van de rommel heeft nog niet echt zin.
Geni heeft de handen er vol aan (het heeft bijvoorbeeld ook gevolgen voor de GEDCOM imports).
Ze moeten aanpassingen ook nog proberen te testen. Ik weet dat ze er hard aan bezig zijn.
De planning was afgelopen vrijdag dat er vandaag (Amerikaanse tijd) een aanpassing in productie zou gaan (als die goed door de testen heen zou komen).
Dus met wat goede wil zou dat morgen of overmorgen merkbaar moeten zijn.