Olika byar som underprojekt?

Started by Dan Albert John Koehl on Wednesday, May 19, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 2 posts
5/19/2021 at 2:21 AM

Jag har under forskning i Ångermanland sett avsevärda fördelar i att lista personer på olika gårdar i by projekt, Det ger en sammanhållande översiktlig bild av byns utveckling, samt hur hur de olika är personerna är släkt, och om och när de flyttar till annan by efter gifte, listar jag dem på båda ställen, men tillhörigt de byprojekt där de dör. Jag språng på detta Uppland projekt just nu, med en person född på gården Vallskoga 1, i Tolfta socken i Tierp,av en amerikansk släktforskare listad som född på Tofta i Adelsö. Se Anna Helena Lena Andersson

I syskongruppen har en del syskon tom varit angivna som födda i Tofta i Halland. När sådana grova felaktigheter kvarstår under många år, frågar jag mig varför denna person har varit ansluten till Projektet Uppland, och varför ingen har upptäckt felen,

Man frågar sig nästan vad poängen har varit att ansluta denna person till Projekt Uppland, med sådana fel, och som inte blivit upptäcka och korrigerade. sannolikt för att man inte har en översiktsbild. Jag vill gärna föreslå att fler intresserar sig för att under projekt Uppland skapa by projekt, och mer aktivt samarbeta för att hitta fel och dubbletter. Efter att jag började med detta i Ångermanland, har jag hittat ett dussintals dubbletter som jag slagit ihop, och kunnat rätta till felaktigheter. Det blir mycket mer hanterbart och intressant med projekt för byar där man listar personer födda i gård 1, gård 2, gård 3, osv, och lägger till mer exakta födelse- och dödsreferenser, så att man förstår från vilken gård en person kom.

Det vore intressant att höra vad andra anser. Jag ch korrigerar alla felaktigheter i henens familj, med uppgifter om syskon födda i Halland, Adelsö etc.och tar nu ut denna person Anna Helena Lena Andersson från projekt Uppland och placerar henne i Projekt Byn Vallskoga i Tolfta, o https://www.geni.com/projects/Byn-Vallskoga-i-Tolfta-socken-Uppland...

9/21/2021 at 12:49 PM

Jag är helt ny på detta men tycker du resonersr klokt. Fast byaar tycker jag är ganska snävt. Däremot om det blir socknar. Men både du som jag kan skapa projekt. Om jag förstått det rätt är Genis ide att medlemmar bygger upp mötesplatser i projek. Har själv rötter i Tolfta och har även varit på besök i socknen. Skulle vara väldigt bra med ett projekt med socknar i norra Uppland där mina rötter finns. Men kan själv för lite för att starta upo det.

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion