Jannetje Cornelis Pelle - Achternaam van de 2de vrouw van Cornelis Adiraans Duijvelaer

Started by Private User on Tuesday, May 4, 2021
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 16 posts
Private User
5/4/2021 at 9:56 AM

Private User schreef eerder vandaag in "Over mij":
"Wie het weet mag het zeggen, maar dan wel onderbouwd met goeie bronnen die mijn verandering naar 'Pelle' ipv 'Blocks' weerleggen, dan kun je het opnieuw terugveranderen, zij het 'dan' niet schaamteloos en kan ik uiteraard uitstekend leven met die verandering als dat de juiste is. Echter is een evt. doopakte niet meer waard dan een notariele akte, dus kom daar s,v,p, niet mee aan !"

Dit profiel startte met de naam "Jannetje Cornelis Blocks".
Er is nu een afschrift van een testament toegevoegd waar haar naam vermeld staat als "Jannetje Cornelis Pelle". Een eerdere gedachte van mij was, dat dit mogelijk om een derde vrouw van Cornelis Adriaans Duijvelaer zou kunnen gaan, maar de kinderen van de tweede vrouw staan vermeld als haar kinderen (een eerdere dochter van haar man erft niet van haar deel).
Bij haar huwelijk en bij de doop van de meeste van haar kinderen staat zij alleen met voornaam en patroniem vermeldt, maar bij de doop van Cornelis Cornelisse Duijvelaer op 8 februari 1654 staat zij vermeld als "Janneken Blocks" (Maria Melis Foljon de schoonzus van haar man is vermeld als getuige).
Op 23 augustus 1654 staat "Janneken Cornelis Block" vermeldt als getuige bij de doop van Adriaan Duvelander (zijn moeder is Maria Mels Foljon, dezelfde die 6 maanden eerder getuige was bij de doop van haar zoon).

Op dit moment hebben we dus twee bronnen voor "Block(s)" en één voor "Pelle".

PS. Ik weet niet waar haar zus Maijken Cornelis Pelle (op dit met de dubbele achternaam Pelle Block vandaan komt of waar zij voorkomt).

Private User
5/4/2021 at 10:27 AM

Ik heb Jannetje Cornelis Pelle/Blocks toegevoegd met een op dit moment los staaande tak. Ik heb geen idee of zou mogelijk dezelfde persoon zou kunnen zijn.
Ik zou het op prijs stellen als zij op dit moment (nog) niet samengevoegd wordt met de bovenstaande persoon.

Private User
5/4/2021 at 10:52 AM

Nog een vermelding van haar achternaam; deze keer "Blocq":
Op 19 maart 1650 staat "Janneken Cornelis Blocq" vermeldt als getuige bij de doop van Marinis Cuijper (zijn moeder is Catharina Adriaens Duijvelaer de zus van haar man).

Private User
5/5/2021 at 4:51 AM

Het mag duidelijk zijn dat tot nog toe in de kerk de naam Blocks of een patroniem 'Cornelis' wordt gebruikt, wellicht door dezelfde inschrijver beschreven, of door overname uit vorige gegevens of vanwege de plaatselijke bekendheid in die kringen. Mogelijk is de moeder genaamd 'Block' als dit bijv. een voorkind is of sowieso buiten dit huwelijk verwekt. De naam 'Pelle' wordt voor zakelijke doeleinden gebruikt in het testament als zijnde de juiste, In een testament is het uiterst belangrijke de juiste persoon te definieren als erfgenaam etc. Daar komt het er juist meer op aan, en zou in die zin doorslaggevender zijn als slechts een doopakte waar dat er minder tot doet qua consequenties in een toekomst.

Er bestaan weeskamer-akten voor een Janneke en een Maijke :
https://www.openarch.nl/thl:06dd6199-bbe0-492e-a743-c0617fa4017d/nl

https://www.openarch.nl/thl:53700d7d-fb79-436e-881a-bcd3b7a7378d

Nog te onderzoeken verder: https://gw.geneanet.org/hvanderbend?lang=nl&pz=hermannus+herman...

Private User
5/5/2021 at 5:44 AM

https://www.geni.com/photo/tag_uploaded?album_id=6000000033567881640
Als deze verwijzing niet werkt, zie s.v.p. de foto onder 'media' van een enigszins willekeurige afleiding, maar in zekere zin misschien toch niet zo toevallig hoe het haar dochter vergaat als het gaat om Pelle Vaak wordt er in met mensen uit dezelfde families getrouwd in achtereenvolgende generaties.

Private User
5/6/2021 at 5:33 AM

* i.t.t wat ik eerder zei is het 'geen' voorkind met moedersnaam Blocks

* De naam stamt van haar grootmoeder Blocks om het onderscheid van andere Pelle-takken te maken. Dan is Pelle de hoofdnaam en een verbijzondering of toenaam 'Blocks'

*Namen in rollen:

Eigen huwelijk: patroniem Cornelisse
Doop meeste eigen kinderen: patroniem Cornelisse
Testament: Pelle
Weeskamer Janneken div. ,malen : Pelle
Weeskamer Maijcken div. malen: Pelle
Weeskamer Lonis Cornelisse: Pelle
Huwelijk dochter Catharina: partner Pelle
Getuige op Doop van derde (sch.-zus): Blocks

*Voorlopig is er geen enkele aanleiding om haar Blocks te noemen en dus moet het 'Pelle' worden. Daarbij opgemerkt dat doopgetuigen vaker vaag benoemd worden, denk aan vermelding 'juffrou Campe' bij de doop van een Nicolaszn Boulijn+C. Gillis(Klippe) in Middelburg
Hetgeen zakelijk belang heeft wijst naar Pelle of de vader Cornelis gezien de not. akte en de weeskamervermeldingen en een uitzonderingsfeit verwijst slechts naar een Blocks. Ook het feit dat dochter Catharina Duyv. met een Pelle trouwt wijst erop dat de naam Pelle niet slechts als een bestaand patroniem mag worden beschouwd, maar als een bestaande achternaam van een familie.

Voorstel om onze voorouders Pelle te noemen. Als ooit het tegendeel blijkt kan het alsnog worden veranderd.

Private User
5/6/2021 at 8:03 AM

Het zou echter kunnen dat er elders en later nog een Jannetje Blocks bestond

Evt. bruikbare bronnen:

Er is een blijkbaar een andere latere Janneken Blocks geb 1633
Ik heb al div. malen dingen gezien die uitdrukken dat er sprake van verwarring kan zijn, zoals het trouwen van duyvelaer met deze latere Janneke Blocks uit Scherpenisse die bij het huw. Te jong is (16j) in 1649. Ook hier de opmerking “is deze persoon wel dezelfde” 1649 09 15
Den 15 September met attestatie van St. Annelant bevestigt alhier.
Cornelis Duijvelaer weduw. van Magdaleentje
Antheunis, met Janneke Cornelis, j.d. Poortvliet, woonachtich in St. Annelant.https://gw.geneanet.org/ez?n=blocks&oc=&p=janneke+cornelis
https://gw.geneanet.org/neha?lang=nl&pz=gherijt&nz=godevaer...
https://people.zeelandnet.nl/jvdmale/Kwartierstaat%20van%20Izaak%20...
¬¬

Private User
5/6/2021 at 1:25 PM

Eerst de eind conclusie (dat maakt het lezen wat gemakkelijker): Met alle informatie die we nu hebben, is het voor mij nog onduidelijk wat haar 'echte' achternaam is; Block(s) of Pelle? Maar er is niets voor haar huwelijk dat op Block wijst. Maar ik denk dat het niet onredelijk om haar Pelle te noemen en haar samen te voegen met Jannetje Cornelis Pelle/Blocks (dit profiel heeft al een aantal van de weeskamerakten in de vorm van scans als bronnen): https://www.geni.com/merge/compare/6000000107790315959 (René, voel je vrij om deze samenvoeging door te voeren als je er in kunt vinden).

Nu meer per punt van nieuw naar oud:
Ik heb het er mee eens dat Janneke Cornelisse Block (geb 1633) niet dezelde is: gedoopt in Scherpenisse (en zeer waarschijnlijk geboren in Scherpenisse; haar ouders zijn daar getrouwd en bij verschilende van haar broers en zussen staat Scherpenisse vermeld als geboorteplaats) en je jong. Ook zijn er over een weer geen doopgetuigen en geen vernoeming naar haar moeder.
(overigens zijn de namen in het electronisch afschrift van het Thools archief niet altijd juist: bij Janneke's huwelijk in 1649 staat ze als Janneke Cornelis Block vermeld, maar de scan toont alleen Janneke Cornelis (zoals jij ook in het bovenstaande berichtje aangeeft)).

Voorstel voor naamsverandering naar Pelle accepteer ik.

Er heeft duidelijk een kind Janneken Cornelis Pelle bestaan en als we haar niet met deze Janneke verbinden is er verder niets van haar bekend.
De naam van haar grootmoeder, geeft in ieder geval een reden waarom ze later ook 3x Block genoemd wordt (anders om kan ik geen reden vinden).
Ik ben het er mee eens dat Pelle geen patroniem is maar een achernaam; hetzelfde geldt overigens voor Block(s) (Uit alle archief gegevens blijkt dat Pelle en Block beide als familie namen voorkomen in Poortvliet (en Scherpenisse)).

Voor mij is het testament niet doorslag gevend, maar ik heb er geen verklaring voor waarom ze daar Pelle wordt genoemd en Block haar echte achternaam zou zijn. Uit eindelijk kan ik me vinden in: Pelle en "Als ooit het tegendeel blijkt kan het alsnog worden veranderd." Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik al het onderzoek gedaan heb wat ik kan doen zonder in echte archief van Tholen te gaan zoeken (daar zijn nog een groot aantal documenten die nog niet ingescand zijn).
Vind je het goed als de display naam "Janneke Cornelis Pelle/Blocks" wordt? en alle overige namen kunnen in "ook bekend als" vermeld worden (volgens mij staan de meeste daar al).

Private User
5/6/2021 at 3:18 PM

Ik denk dat je de verwarring met die andere in stand houdt hiermee en gaan mensen het zelft invullen als Blocks of Pelle. M.a.w. zij houden een keuze en moeten de mensen op geni en andere platformen zich ook weer over onjuiste samenvoegingen buigen en zich inleven hoe het zit en waarom !

Private User
5/6/2021 at 3:33 PM

Ik heb grootmoeder/ov.grtv Jansdr. Block resp. Jan Block aangevuld. Idem "mocht ooit anders blijken..."
Ik denk zelf ook dat dit goed is

Private User
5/7/2021 at 4:19 AM

f 12 6/11/1561 Akkoord van Cornelis Pelle, uit naam van zijn huisvrouw Maeyken Adriaens, over het
onderhoud van de twee jonge kinderen van Maeyken Adriaens en haar eerste man
Willem Thonis, genaamd Maeyken Willemsn en Janneken Willems; Cornelis Pelle zal ze
11 ponden in één keer geven en ze onderhouden tot meerderjarigheid, onder verband
van zijn roerende en onroerende goederen. Schepenen: Marinis Thonis en Leyn Jans.
8 juli 1565 uitkoop door Cornelis Pelle ten overstaan van Coppen Thijs en Adriaen
Adriaense Mijlucht als voogden van de wezen van Willem Thonissen bij Maeyken Jacobs
[!], uit het sterfhuis van Maeyken Jacobs; hij zal de schulden betalen en de goederen
behouden, bahalve haar kleren, zal het vaderlijk erfeel aan de voogden uitkeren en
daarnaast een gedeelte aan Dimmen Pelle, zijn broer, waarvoor Coppen Thijs en
Dingnus Pelle de kinderen zullen onderhouden tot meerderjarigheid en dan hun erfdeel
uitkeren; borgen: Cornelis Cornelisse Grotenaer en Cornelis Geerts. Schepenen: Bartel
Cornelisse, Marinis Reyns en Jacob Cornelisse Duijm.

Private User
5/7/2021 at 4:35 AM

Zie media (kan tekst niet kopieren!) bij Lonis Cornelisse mbt Mattheus Jannsen Blovck zijn oom en ook over waarsch.lijk zijn broer Pancraes Lonisse Pelle op http://tholen-schakerloo.nl/Eig_Bew_Tholen_Schakerloo/tholenii-thol...

Private User
5/7/2021 at 4:43 AM

Het patroniem van Matheus Block is 'Jans' en niet 'Lonisse'. Dus is Matheus niet een broer van Cornelis Lonisse's vader maar is dan broer van zijn moeder

Private User
5/7/2021 at 8:37 AM

Ik heb de tekst uit http://tholen-schakerloo.nl/Eig_Bew_Tholen_Schakerloo/tholenii-thol... naar beide profielen kunnen kopiëren (ik heb aangenomen dat je Cornelis Lonis Pelle bedoelde, niet Lonis Cornelisse.
Mattheus: voor een broer van z'n vader had zijn patroniem "Cornelisse" moeten zijn (z'n vader is Lonis Cornelisse Pelle). Dus je conclusie dat het waarschijnlijk een broer van z'n moeder is, is nog steeds juist.

Private User
5/7/2021 at 10:23 AM

Ja een oom van zijn vader. Teveel haast ! Kwam er ook niet direkt uit, vandaar die gecombineerde naam met vraagekens zoiets als Adriaantje Jans?/ Mayken Adriaans? of zoiets ! Die je dus hebt gecorrigeerd. Ok !

Showing all 16 posts

Create a free account or login to participate in this discussion