Problemer med norske bokstaver og spesial tegn

Started by Jarl Mosand on Wednesday, April 14, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 19 posts
4/14/2021 at 12:04 PM

Er det noen som vet hvorfor norske bokstaver og spesial tegn vises feil i hyperlenke format ?

Jarl

Private User
4/14/2021 at 2:45 PM

Fordi det er ulovlig tegn i en nettadresse, - de må derfor strippes eller %-escapes (som utf8), - ø i mitt navn er for eksempel %C3%B8

Private User
4/14/2021 at 2:46 PM

Noen nettlesere, f.eks Google Chrome viser riktige bokstaver, men som sagt er det ikke det som brukes.

4/14/2021 at 6:32 PM

Finst det nokon tabell med omsetjing av ulike bokstavar og teikn til gyldige kombinasjonar i html-adresser? Evt. lurer eg også på om det finst nokon stad der ein rett og slett kan lime inn html-adresser frå Chrome-basert nettlesar og få dei konvertert til gangbare html-adresser.

4/14/2021 at 9:04 PM

Vanligvis vil nettleseren automatisk omdanne de norske bokstavene i adressa når man kopiere adressa fra adressefeltet.
Eksempel: I den norske Wikipedia-artikkelen om Æsop ender adressa på ...wiki/Æsop
Når man kopierer adressen fra adressefeltet får man følgende: https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%86sop
(I eksemplet er det Google Chrome som har omdannet adressa)

Her er "kodene" for æ, ø og å:
æ = %C3%A6
ø = %C3%B8
å = %C3%A5

Her er link til en online converter, men bruk den kun på ordet i adressa som inneholder den/de norske bokstaven(e). Hvis man limer inn hele nettadressa vil den endre skråstreker og kolon til "koder" også, og da virker ikke nettadressa lenger.
https://www.charset.org/url-encode

4/14/2021 at 10:19 PM

Jeg var uklar i min opprinnelig melding.
Problemet jeg sikter til er sider som inntil i går viste riktige tegn men nå viser kodene som er nevnt over. Er det bare min nettleser.

Se følgende side https://www.geni.com/projects/Folketelling-1801-Tvervogen-Tverv%25C...

Vises den riktig til dere?

4/14/2021 at 10:30 PM

For å være enda klarere
I hyperteksten har jeg skrevet «år». Nå viser nettleseren «år»

Se screenshot av siden her https://www.geni.com/photo/view/6000000032354521146?album_type=&amp...=

4/14/2021 at 10:43 PM

Dette er en feil, ja. Koden for Å skal være %C3%A5, mens det som kommer opp i nettleserfeltet er %25%C3%25%A5 - dvs du har fått to eksra %25 inni der, som gjør den til ulovlig UTF8.

25 er prosent, så noen har antagelig gjort URLencode to ganger på tittelen.

Jeg har sendt inn en melding på Genis hjelpesystem - så får vi se om de reagerer fort på den.

4/14/2021 at 10:51 PM

Takk🙏

4/15/2021 at 8:34 AM

Det har dukka opp eit anna problem, nemleg at all lenketekst på Geni blir forkorta. Eg har lagt inn eit utal kjeldereferansar som lenker i "Om"-feltet, og desse blir no sjåande f.eks. slik ut:

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr....

i staden for

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 15 (1779-1806), Skifteprotokollside, Side 291b-292a, venstre side

Johannes Johannesson Bell Kalstad

Eg kunne ha tenkt meg at denne endringa blir reversert, eller evt. at det blir mogeleg å klikke "meir" for å kunne sjå heile lenka. Er det nokon som kan ta på seg å få meldt dette inn til programmerarane som har gjort denne endringa?

4/15/2021 at 10:14 AM

Problemet som Torbjørn peker på angår meg også. Veldig uheldig.

4/15/2021 at 3:33 PM

Elegant løsning, Torbjørn, men som dessverre ble fullstendig meningsløs nå. Enig i at endringen bør reverseres.

Private User
4/15/2021 at 3:42 PM

Etter min mening er lenketeksten unødvendig lang. Flytt endel utenfor,

4/15/2021 at 10:35 PM

Etter min mening kan jeg ikke se noen praktisk grunn til at hyperteksten skal forkortes. For min del berører det et par tusen hypertekst lenker jeg har skrevet. Det har vært en løsning som var mulig som mange har benyttet seg av. Skal man gjøre endringer som berører så mange bør det begrunnes. Jeg ser ingen gode argumenter.

Private User
4/16/2021 at 12:58 AM

Det er ikke praktisk med en lenke som må brytes over flere linjer, og tror noen nettlesere kan ha problemer med det. Jeg ville bare i dette tilfellet ha brukt Skifteprotokoll som lenke.

Men, det er bare å bruke din Pro status til å rapportere dette som en fail.

4/16/2021 at 4:50 AM

Det vil i dei fleste tilfelle sjølvsagt vere mogeleg å lage kortare lenker, men samstundes meiner eg at denne kuttinga av lange lenker er heilt unødvendig. Iallefall har lenkene tidlegare blitt vist korrekt i dei nettlesarane som eg har prøvd, både på PC og mobil.

Det største problemet er likevel at eg ikkje har noko mogelegheit til å finne tilbake til alle dei profilane som eg har redigert for å få retta på problemet. Når eg har lagt inn lenker har eg tenkt ein del på mogeleg lenkerote, og har difor lagt inn fyldige kjeldereferansar med permanente lenker, og i ein del tilfelle lenker som går via Wayback Machine. Men at sjølve lenketekstane brått skulle bli kutta av Geni kom som lyn frå klår himmel.

Det er ikkje kvar dag eg skriv på engelsk, men eg har no sendt inn ein "ticket" der eg tar opp problemet. Eg nemnte også at den same oppdateringa har ført til ein del problem med nordiske bokstavar, slik som at Igelkjøn er blitt til Igelkjøn her:

Kolbein Olsen Følling

Så blir det spennande om eg får viljen min eller ikkje.

4/16/2021 at 3:46 PM

Det er mye bedre å skrive kildereferansen med vanlig tekst og ikke som en link. Kildereferansen er: "Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 15 (1779-1806), Skifteprotokollside, Side 291b-292a, venstre side".
Lenken er: " https://www.digitalarkivet.no/sk20081127620295 "

Da er problemet ditt løst.

4/29/2021 at 9:56 AM

Eg har no fått melding om at feilen med forkorta lenketekst er blitt fiksa i dag. Den andre feilen var allereie ordna

4/30/2021 at 12:44 AM

👍

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion