Maria mainitaan vihkitiedoissa Ristiinassa 1749 Simontyttäreksi. Simo Haajasia löytyy, mutta ei sellaista, jonka tyttäreksi hänet voisi ajatella. Jos Simo olisikin sotilas? Mutta jostainhan pitäisi löytyä. Sukuforum-ketjussa ehdotettiin, että hän olisi kuitenkin Niilo Häkkäsen/Haajasen ja Vappu Valjakan tytär Mäntyharjun Toivolasta. Niinpä sijoitin hänet toistaiseksi niin. Onhan joskus niin, että vihkitiedoissa isännimen tilalla on isää edustavan lähimmän miespuolisen sukulaisen nimi; kyseessä olisi tällöin hänen veljensä Simo Häkkänen ()s. 1709-1715). Ristiinasta rippikirja puuttuu 1734- 1753 eikä henkikirjoista naisia juuri löydy. Mäntyharjun rippikirjoistakaan ei löydy Mariaa. Hirvensalmen rippikirjat ovat tuhoutuneet.
Hänen lastensa nimissä ei ole Valpuria, ei Simoa eikä Niiloa.
Onko parempia ehdotuksia?
Minulla on se tunne, ettei Maria ole Niilontytär vaan tosiaankin jonkun Simo Haajasen tytär.
Marian isä on todellakin Simo Haajanen, joka on n. 1738-1740 syntyneen Jaakko Haajasen veli (tai velipuoli) Hänet mainitaan Ristiinan henkikirjassa 1756 s. 223 Lintuniemessä Kalle Heikkisen lankona (svåger). Hän oli 1758 iältään 18 v, siis syntynyt 1740. Kalle Heikkinen oli kummina Jaakko Haajasen ja Kaisa Toivakaisen pojalle Jaakolle.
Mutta mistä tämä Simo oli lähtöisin?
Mäntyharjulla on kaksi iältään sopivaa Simoa, joiden vaiheita en ole pystynyt seuraamaan: :
1. Simo Tahvonpoika Haajanen, kastettu 16.11.1692 Mäntyharjulla, isä: Staffan Hojoin , son Simon (äidin nimeä ei mainittu).
2. Simo Samulinpoika Haajanen, kaste 8.12.1695, isä: Samuel Hajain son Simon kastettu toisena adventtisunnuntaina 1695.
Olisiko oikea Simo sama joka mainitaan sotilasasiakirjoissa? Ikä sopisi, on naimisissa:
Simo Nuutinpoika, sotilas nr 50 Karjalan rakuunaryhmentti nr 50 Menduharju syntynyt Viipurin läänissä 34 år, 20 år gift, ifrån Regementet Transporterat skin mal Malle 10 / 40 år gl 8 quarf som Majoren Segercrantz 20 Febr. Transportera till Kymmengord Compagne. Karjalan rakuunarykmentti Pääkatselmusluettelo 1725-1737 (WA1238-1239) Sivu 187 48-50 ; SSHY http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1969... / Viitattu 18.03.2021 =
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029158_00104#?c=&m=&am...
Minkä dokumentin perusteella tulit siihen tulokseen, että Simon Nilsson Häkkänen olisi ollut kahdesti naimisissa? Kovin lapsukainen olisi kyseinen Simo ollut, jos Maria olisi tämän 1709-1715 syntyneen Simon tytär. Miksei Maria-nimistä tytärtä mainita mainita Simon perheessä Mäntyharjun rippikirjassa? Ei myöskään Valpuria eikä Jaakkoa. Jaakko Simonpoika Haajanen on kuitenkin selvästi Marian veli tai velipuoli.
Mihin ne 1692 -1695 syntyneet kaksi Simoa joutuivat? Mikä oli Tahvo / Staffan Haajasen kohtalo? Entä Samuel Haajesen/ Häkkäsen? Tai Nuutti Haajasen? Simon Knutsson saattoi olla syntynyt muualla kuin Mäntyharjulla.
Minun puuni Simon Nilsson oli ensin naimisissa Cahrin Häckäin os. Pippuri kanssa mahdollisesti 1736 ja sen jälkeen Anna Häckäin os. Waljakka. Ihan vaan kirkonkirjoista olen katsonut ja hänen mahdollisesta lapsesta, Mariasta en tiedä mitään,
Alunperin löysin lapset Elisabeth / Lisa Simonsdotter Häckäin / Haajain joka olisi ehkä syntynyt 1745, Eric Simonsson Haajain (Häckäin) (oma esi-isäni) ja Matts Simonsson Häckäin 1749. Siitä on pitkä aika kun olen tutkinut enkä ole lähteitä merkinnyt mutta kuten sanoin, en ole löytänyt viitteitä Ristiinaan vaan sukuni on ollut pääsääntöisesti aina Mäntyharjulla
Ihan vaan sillä olen vastaillut kun ensin toisessa ketjussa näitä ihmettelit ja nyt tämä uusi ketju ja Haajaset mainittu. Puussani on joku Maria Nilsdotter Haajain, joka oli ilmeisesti naimisissa jonkun Heikkisen kanssa mutta vuosista en tiedä ja isä oli Nils Hajain/Häckäin syntynyt ehkä päivämäärien 1689 ja 1695 välissä ja kuollut mahdollisesti 1765.
Susan, tarkoitatko sukupuussasi olevalla tätä Maria Haajasta, joka on syntynyt noin 1725? Voi olla syntynyt Mäntyharjulla, Hirvensalmella tai Mikkelissä, koska Ristiinan syntyneiden luettelosta häntä ei löydy. Koska Sukuforumilla esitettiin, että hän olisi Mäntyharjun Niilo Häkkäsen tytär, hän on nyt sijoitettu paremman puutteessa sinne.
Maria Niilontytär Haajanen
Hei, en tiedä koska tuo Maria Nilsdotter Haajanen on syntynyt. Hänen veljensä ehkä 1717 mutta hänenkään syntymää en ole tutkinut.
Heidän veljensä Matts Nilsson Häckäin syntymäaikaan olen kirjoittanut "Noin 1716
Kuolleiden kirjassa lukee iäksi 49 vuotta eli olisi syntynyt 1716 eikä 1718 niin kuin on merkitty aiemmin"