Petrus Olai Gestricius (Olofsson) - Vilka är Petrus Olofssons föräldrar

Started by Private User on Thursday, February 11, 2021
Showing all 4 posts

Jag har köpt och läst Johan Bures släktbok digitalt och hittat följande text, om den stämmer är kopplingen till här nämnda familj och det ritar om hela mitt och många andras släktträd. Vad tror ni?

----------------------------------------------
Johan Bures släktbok som sökbar databas på USB. Fantastiskt samling jag är glad för, annars hade jag aldrig hittat det här som kan vara lösningen för en knepig DNA-fråga jag har. /Margareta (f. Hallin) Lundström

Uppgiften i G. Elgenstiernas stamtavla för adliga ätten Plantenstedt (nr 1623) att stamfadern Petrus Olai Gestricius, kyrkoherde och prost i Umeå, skulle tillhöra Bureätten saknar mig veterligen stöd i samtida källor. Enligt adelsgenealogierna var Petrus son till de i Gävle bosatta Olof Mårtensson och hustrun Karin Andersdotter, som var dotter till landsköpmannen Anders Persson i Grubbe, Umeå. Johan Bure anger dock att Karin Andersdotter i själva verket var gift med Olof Matsson – inte Mårtensson – i Gävle. Johan Bure redovisar makarnas barn, bland dem de kända opponenterna mot Johan III:s katoliserande liturgi, Martinus Olai Gestritius och Laurentius Olai Gestritius. Han nämner emellertid inte någon son Petrus i barnaskaran. I släktboken finns en Bureättling i Gävle vid namn Olof Mårtensson, född i Teg i Umeå, men inte heller bland dennes barn finns Petrus redovisad av Johan Bure. Det verkar som om det här skett en förväxling, kanske utifrån att också Petrus Olai Gestricius var en av opponenterna mot liturgin och att man därför antagit att denne var bror till Bureättlingarna Martinus och Laurentius. Eller därför att man i stamtavlan gärna ville ha en koppling till Bureätten, som på 1700-talet kommit att räknas som en av rikets äldsta adliga ätter.

Angående senare genealogiers uppgift att Petrus Olai Gestritius var son till Karin Andersdotter har Johan Bure i sin anteckningsbok Sumlen själv skrivit ned en uppgift som lämnats av denne herr Per i Umeå. De har alltså uppenbarligen träffats och talats vid under Johan Bures Norrlandsresa 1600–1601. Ändå har Johan Bure inte fört in herr Per som Bureättling i sin släktbok, vilket styrker att Umeåkyrkoherden inte tillhörde Bureätten. Bureus, Johannes (1886). Sumlen, s. 225

Jag glömde det lilla ordet fel dvs kopplingen till föräldrarna i den här posten är i så fall fel

Det är riktigt att det inte finns någon erkänd primärkälla till föräldrarna till Petrus Olai Gestricius.

Leif Boström tar inte heller med honom som son till Karin Andersdotter (https://familjenbostrom.se/genealogi/bure/olof/11-35221.htm).

Om vi kommer överens om det kan vi ändra hans far till Olof NN med okänd hustru.

Tack
Jag har läst någonstans att Johan Bure inte tog med honom pga någon osämja, men minns inte var och vet inte hur trovärdigt det är heller. Johan Bure är part i målet och jag vill höra båda sidor innan jag ändrar.

Om jag fattat DNA rätt har jag kopplingar till nu levande personer där vi går ihop i Karl Mosesson f 1510 i Bure om Petrus finns kvar som nu skrivet här på Geni.. Det är inte mycket till DNA så långt bak, men att slumpen får ihop flera DNA-testade personer i samma person är också lite märkligt

Därför blir det knepigare att reda ut om det inte stämmer med Petrus som det står nu, men rätt ska vara rätt och det är därför DNA är så kul

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion