Torger Hagen - Er disse samme profil? Eller to søsken? Eller tre?

Started by Frode Evensen on Thursday, November 12, 2020
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

• Private
    Geni member
Showing all 10 posts
11/12/2020 at 1:04 PM

Det kan selvfølgelig stemme at det er tre søsken, men uansett må det flere detaljer og kilder på plass. Foreløpig virker det litt merkelig med barna:

Torger: Private
Torger Sigfred: Private
Sigfred: Private

Private User
11/12/2020 at 1:44 PM

Det må du nesten svare på selv, for det er du selv som har lagt inn profilene.

Har lagt inn datoer på Private, - de andre to profilene er det kun du som har tilgang til.

11/12/2020 at 2:04 PM

Takk for tilbakemelding Bjørn 👍

Jeg la inn profilene for 10 år siden da jeg startet med Geni, og var ikke like nøye med kilder den gang dessverre. (flaut)

Og selv om du sier jeg må svare på det selv, så har du indirekte gitt et svar med at du har dokumentert Private.

Skal søke litt til før jeg eventuelt fletter sammen. Siden jeg har vært så dum å ikke notere noen detaljer så er det ikke mye å gå på. Og siden du da tydeligvis ikke har registrert noen navnebrødre av han, så er det nok heller ikke noen - for du pleier ha kontroll 😉

11/12/2020 at 2:06 PM

Og siden det bare er jeg som har tilgang på de to andre ser vel ingen andre navnene heller. Det er "Torger Hagen" og "Sigfred Hagen".

Private User
11/12/2020 at 2:29 PM

Normalt pleier man å finne navn på barna på dødsannonsene til foreldrene som en ekstra kontroll, men jeg fant dem ikke. Har imidlertid lagt inn grav registreringene på dem hvis du vil komplettere de profilene.

Private User
11/12/2020 at 2:30 PM

Jeg fant forøvrig ikke dåpen til Torger Sigfred Hagen i Lardal, så jeg er usikker på fødested, men det er endel som er sperret i de kirkebøkene selv om det er før 1930

Private User
11/12/2020 at 2:48 PM

Fant dåpen til Torger Sigfred - -han ble døpt på Sagene i Oslo.

Private User
11/13/2020 at 12:58 AM

Forøvrig ble Torger født utenfor ekteskap, men foreldrene giftet seg på Sagene 9 dager før han ble døpt. Hun var da tjenestepike i Bjølsensgata 15. Vi får se om de fortsatt bor der når folketelling 1920 kommer om 18 dager.

Forøvrig anbefaler jeg sterkt å ignorerer MyHeritage profiler som "kilder", - de jeg har sett på har mye feil - de fleste har forresten en bror Torger Hagen som bror med de sammen datoene, så de har rått kopiert hverandre eller deg, Tror du trygt kan slå sammen de to andre profilene med denne. Har imidlertid ikke funnet noen dødsannonser hverken på ham eller foreldrene som vil vise andre enn søsteren, eller egen familie på ham.

11/16/2020 at 12:03 PM

Mange takk, Bjørn, setter virkelig pris på ditt engasjement og hjelp!

Hyggelig også at du fyller inn "Om"-delen på profilen med lesbar tekst, ikke bare lenker til kilder som noen gjør.

Jeg har slått sammen de tre profilene nå, og nok en gang skammer meg over dårlig kildekritikk for 10 år siden. Men lærer så lenge man lever. Det er ikke noe som kopieres fra MyHeritage nå, som ikke kan verifiseres med kilder.

Private User
11/16/2020 at 1:57 PM

Ingen vits å legge til kilder hvis man ikke også sier hva kilden sier og er kilde på.

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion