Liisa Jaakontytär Haapasaari (Tanhuala) - Liisalla väärät vanhemmat

Started by Private User on Sunday, October 11, 2020
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member
  • Geni Pro
Showing all 7 posts

Ovat syntyneet 50 vuotta myöhemmin, kuin tyttärensä...

Minulla olevan tiedon mukaan Liisa on Jaakko Matinpoika Alatalon, k. 1733 ja Riitta Antintytären tytär. Liisa on syntynyt. n. 1725.

Tieto on peräisin Anneli Santtilan kirjasta "Esivanhempia 1700-luvulla - Alavieska tuntemattolalta vuosisadalta". Liisa mainitaan sivuilla 41 ja 83.

Minulla on tuo kirja kotona ...

täytyypä tutustua, kuten Anneli sanoo: tuntematon vuosisata, sen yli on vaikea päästä.

Tässä haarassa on paljon selvitettävää.

Olen Gothard Witzelin / Tanhuala jälkeläisiä sekä isän, että äidin puolelta. Takkusissa (äiti os. Takkunen). on paljon Haapasaarta ja Haapakoskea. Joten aika lähellä juuria ollaat.....

Juha

Juha

Liisan kastetiedot löytyvät Alavieskan kastekirjasta. Eli syntynyt ja kastettu samana päivänä 28.12.1724. Ädin nimi Brita Andersdotter eli Riitta Antintytär ja isä Jacob / Jaakko. Liisa lienee syntynyt Tanhualassa (Tanhua), mutta avioituessaan v. 1748 hän on asunut Alatalossa. Nämä löytyvät profiilin lähteet-välilehdeltä.

Olen joskus selaillut tuota Anneli Santtilan kirjaa ja vaikuttaisi siltä, että hän on aika hyvin perillä Alavieskan suvuista ja historiasta.

Liekö tässä sitten oikea äiti (ja isä): Priita Leena Antintytär Alatalo, Tanhuala

En osaa tältä istumalta sanoa mitään heidän tiedoistaan, kun en ole näitä ehtinyt vielä tutkia. Jos pitää paikkansa, niin Liisalla olisi ollut Matti-niminen veli.

t: Pasi

Liisalla oli Matti-veljen lisäksi Anna-sisar, s. 28.6.1729. Hänellä oli myös puoliso ja lapsia. Tuo äiti Riitta Leena Antintytär Alatalo kuoli 3.2.1744 Kalajoen rippikirjojen (Hiskin) mukaan Alavieskassa 54 vuotiaana, eli oli syntynyt noin 1690. Ja isä siis kuoli Santtilan mukaan 1733. Genissä näyttäisi olevan Matille oikeat vanhemmat, mutta kuolinajat voisi täsmentää ja lisätä Matille sisaret.
Tuo Homan-nimi on mielenkiintoinen. Sitä näyttäisi esiintyneen 1700-luvun alussa lähinnä Jaakkimassa. Olisikohan tuo Jaakko Karjalan poikia?

Mainittakoon vielä, että Jaakko Matinpoika ja Riitta Antintytär vanhempine lapsineen tulivat Alataloon 1727, eli Anna on syntynyt siellä.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion