Koble til eksisterende profil?

Started by Karianne Fog Heen on Sunday, September 6, 2020
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 19 posts
9/6/2020 at 9:30 AM

Jeg har nå surret rundt her i et års tid, fått gjort ganske mye på eget tre, og driver for tiden og "rydder" i ymse grener som har behov for det. Det er mulig det er noe som har gått meg hus forbi, men er det virkelig ikke mulig å legge til en eksisterende profil som nær relasjon?
Altså når jeg skal legge til faren til Ole Nilsen, så kan jeg bare koble til profilen til Nils Pedersen direkte, i stedet for å gjøre som nå, legge til en far til Ole Nilsen som heter Nils Pedersen, og så koble den sammen med den eksisterende Nils Pedersen?

Private User
9/6/2020 at 9:49 AM

Hei

Det er dessverre blitt nye regler ifra juli 2020

9/6/2020 at 12:30 PM

Jeg vet desverre ikke, tror du må være pro for å gjøre det desverre. Jeg har begynt å benytte flere tre om gangen siden jeg ofte får problemer med at andre ikke har samme opplysninger som meg og det kan være ganske frustrerende når det blir så mange duplikater...hvis jeg har flere tre på forskjellige steder så er det lettere å holde oversikten når jeg har sjekket kildene selv, osv.

9/6/2020 at 12:55 PM

@karianne fog heen

Flyttefunksjonen i profilrektangelet dekker vel det meste?

9/6/2020 at 1:54 PM

Dette gjekk det lang tid før eg fann ut av, trass i at dette er banalt enkelt.

Dersom du står på ein profil har du ei lenke på høgre sida (under matchane) der det står "Vis slektstre". Klikkar du der får du opp trevisninga. På kvar profil/boks som du har tilgang til har du tre val, nemleg "rediger", "tre" og "mer". Klikkar du på "mer" får du følgjande val: "Legg til nærmeste familie" (som eg aldri har fått til å fungere), "Flytt denne personen", "Flett duplikater" eller "Avslutt". Klikk "Flytt denne personen". Du får då opp ein boks til høgre som du kan dra dit du vil. Denne boksen vil du ha med deg også dersom du opnar slektstreet i ei ny fane i nettlesaren og/eller er i eit anna slektstre/område i slektstreet. (Boksen kan evt. lukkast ved å klikke på x i øvre høgre hjørne).

Når du har funne den som skal vere far dreg du boksen oppå og slepper. Då får du følgjande val: "Far", "Ektemann eller partner", "Bror", "Sønn" eller "Det er samme person". Vel det som passar. Kontroller deretter at også mor vart rett ved tilkoplinga. Dersom det er barnet du flyttar på vil mor vere ektemaken til far gitt at han berre hadde ein partner. Dersom han hadde fleire koner vil det bli lagt til ein tom boks på mora, og du må flytte rett mor oppå den tomme boksen eller evt. velje rediger -> Relasjoner og velje rett foreldrepar der.

Om dette fungerer annleis for Basic-brukarar må andre svare på, eg har vore Pro sidan i 2016, og på det tidspunktet var eg ikkje klar over denne mogelegheita.

Eg håpar at dette var oppklarande.

9/7/2020 at 12:47 AM

Linda, det du gjør med å lage "egne" trær lager jo bare enda flere duplikater og merarbeid? Da er det bedre å bruke de profilene som eksisterer, og legge inn kilder til korrekt data. Hvis jeg ikke misforstod hvordan du jobber.

Takk Torbjørn, skal prøve det neste gang det blir aktuelt. Jeg har pro-konto, og kommer vel til å fortsette med det tenker jeg.

9/7/2020 at 12:49 AM

Måtte teste nå, og det funket. Herlig, det gjør jobben mye enklere!

9/7/2020 at 12:57 AM

Når en er så heldig, at det er brukt gårdsnavn som familienavn, er det enkelere. Så kommer navnelinheten inn i bildet, som i eksemplet til debatt starter. Selv i My Heritage "Theory of Family Relativity" finner jeg enkelte tilfeller som ikke kan stemme. I flere av disse tilfellene er teorien ned til 20% sikkerhet. Der stopper jeg. Og ser etter om det er en annen mulighhet for slektskap.
For mitt vedkommende, er det greit å forholde seg til prester og fogder. Der er etterkommere rimelig godt dokumentert, og vel som det.
Jeg klikker ikke på knappen for "Her er xx antall slektninger du kan legge til i ditt tre"
Det er ikke nødvendig å ha hele verden med i sitt tre. Forhold deg til familie i rett oppadstigende rekke.

9/7/2020 at 2:03 AM

Eksempelet i startinnlegget var kun en illustrasjon. Jeg kunne godt brukt unike navn med godt dokumenterte relasjoner som eksempel.
Men jeg har for eksempel også jobbet litt med slekt for inngiftede familiemedlemmer, og når jeg da kommer til et visst punkt er mye av jobben ofte gjort.

Her må vi også skille mellom Geni og MyHeritage, der formålet med Geni faktisk er å lage ett verdenstre, mens du i MyHeritage bare importerer/kopierer inn i ditt eget tre, som du kan gjøre som du vil med.

9/7/2020 at 9:18 AM

@ Linda, eg vil også advare mot å lage fleire dublikater. Husk at ingen kan ha sin egen lille stamtavle på Geni, det blir det berre et forferdelig rot av.

Private User
9/8/2020 at 1:03 AM

Apropos: "Det er ikke nødvendig å ha hele verden med i sitt tre", - vel, det er jo det som er hele poenget med Geni fra dag en: Et verdens-tre som bygges i fellesskap, så om du lager separate greiner så vil noen andre ganske fort koble dem dem til og/eller slå dem sammen med eksisterende profiler hvis de er duplikater.

Les mer om verdens-treet her: https://www.geni.com/worldfamilytree/learn-more

9/9/2020 at 9:34 PM

@I do not speak Norwegian only understand a couple I have my husband's surname by marriage his father Finn Rudolph Tollefsen was born in Norway as to his mother but his father was Swedish, I still like Geni!!!!! very much and Ancestry but a bit expensive, and have neglected it of late, I'd like to stay in contact please

9/10/2020 at 12:55 AM

@Karianne da jeg skrev at jeg lagde flere trær mente jeg på andre slektsider, haha! Men det kunnne selfølgelig ikke du vite. Hadde bare ikke lyst å si hvor av hensyn til Geni...litt frekt å reklamere for andre sider på deres forum, mener jeg... :-)

9/10/2020 at 12:57 AM

@Lars, tror ikke det er noen som elsker duplikater...

9/10/2020 at 1:05 AM

Betryggende å høre Linda! De fleste som holder litt på med dette bruker vel mer enn én side, selv om jeg for min del fokuserer på Geni som hovedsted.
Forøvrig er Geni eid av MyHeritage, så tror ikke det er noe problem å reklamere gjensidig der. ;)

Og ja, duplikater. Jeg drukner i duplikater...

9/10/2020 at 1:09 AM

Hehehe, da er vi enige Karianne :-D

9/13/2020 at 5:47 PM

@kobetil eksiserende profil? sorry I cannot comment on this as I do not speak or understand much norwegian only a couple of words please help me understand

9/14/2020 at 1:06 AM

@Glenda, she needs help to attach to an allready existing proile as a close relative :-)

Private User
9/14/2020 at 1:10 AM

Glenda Tollefsen - this project and discussions is dedicated those who want to take the discussions in Norwegian, so there will be no translations.

If you start your own thread in this project in English you will however get answers in English.

Alternatively: just unfollow the thread or the project.

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion