Yleinen kysymys (esiäitini Anna Johansdotter)

Started by Anders Gunnar Karlsson on Thursday, April 30, 2020
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 8 posts
4/30/2020 at 1:28 PM

Yritän selvittää esi-äitini juuria. Hän kuoli Rauhalahden Rajalan torpassa 1865, mihin hänen tyttärensä oli avioitunut. Kysymykseni ei nyt suoraan liity tähän ryhmään.

Olen jäljittänyt tämän Anna Johansdotterin reittiä taaksepäin vuoteen 1849, jolloin hänet löytää Kuhmoisten Paaterista, ja maininta että tullut 3.3.1849 Sysmästä. Muuttaneiden kirjasta löytyy että muuttoilmoitusnumero on 4. MUTTA eikö löydy oikeata muuttokirjettä mistään. Luulisin saavani tieto sieltä mistäpäin Sysmää tullut.

Tämä Anna on ollut liikkuvaa sorttia, ei koskaan avioitunut, synnyttänyt kaksi lasta, josta toine on Hedda Mari joka tuli Adam Karlssonin vaimoksi Rajalan torppaan,

Annani löytyy tästä Anna

Kiitos, Anders

Private User
4/30/2020 at 9:58 PM

Olet jäljittänyt mutta profiilissa ei ole ensimmäistäkään lähdettä?

Projektin https://www.geni.com/projects/Helppo/44405 ohjeilla pääsee alkuun.

t. Pekka Neva

Private User
4/30/2020 at 10:50 PM

Nyt on Annan ja kahden Sysmässä syntyneen lapsensa lähdetiedot Sysmän osalta koossa, oli tullut Sysmään Kuhmoisista. Lisääkin Sysmän lähteitä saattaa toki löytyä, nämä löytyivät pikaisesti.

Huomioita:

- sekä Kustaa että Heta Maria syntyivät Sysmässä Saarenkylässä (ruotsiksi Saris tai Saaris) mitä kastekirjaan ei ole ollut tarvetta merkitä kun kaikki ovat tienneet että Lipola on siellä, GENI:in kyläkin on syytä merkitä

- suomenkielisten ihmisten nimet pitäisi kirjata myös suomeksi (Juhontytär, Kustaa Annanpoika, Heta Maria Annantytär) Suomi-paneliin (tai oletus- eli English-paneliin), ks. ohjeet projektissa https://www.geni.com/projects/nimistandardi/46000

- lähetin yhteistyöpyynnön sekä kutsut Sysmän ja Saarenkylän projekteihin sekä Kuhmoisten projektiin, myös Kuhmoisissa on projektit kylillekin, hae niihin itse

- jos olet Facebook:ssa, hae tämän ryhmän jäsenyyttä (vastaa 3 kysymykseen):
https://www.facebook.com/groups/keskisuomipirkanmaahame/

t. Pekka Neva

Private User
4/30/2020 at 11:02 PM

Vielä pieniä lisähuomioita:

- myös maa (Finland) on syytä merkitä paikkatietoihin, GENI on globaali

- oletus että sekä Kustaan että Heta Marian isä on sama N.N. on aika rohkea: Anna on muuttanut Sysmään vain 1 kk ennen Kustaan syntymää eikä hänen liikkeistään ennen Hetan syntymää ole tarkkaa tietoa; DNA-tulkintojen helpottamiseksi olisi kummallakin parempi olla eri isä, N.N.-isät voi sitten yhdistää, jos ilmenee että isä ovat sama

-pn

4/30/2020 at 11:56 PM

Kiitos vastauksesta. Olin kyllä lisäämässä lähteet mutta en ehtinyt ennen sinua. Sain paljon enemmän tietoa kuin osasin odottaa. Muutoskirjeet ei varmaan ole digimuodossa missään...

Nyt tämä vaatii vähän sulattelemista.

5/1/2020 at 12:49 PM

Private User lisäsin Kuhmoisten loppuosaa, ja kahlasin läpi Kuhmoisten kirkonkirjat vuodet 1827-39, jotta löytäisin mistä hän tuli Sysmään 1832, ja löysin hänet. Mutta hän tulee taas Sysmästä v 1828 Kuhmoisiin...

Olen samaa mieltä että tuskin on samaa isää molemmille lapsille. 1832 kun hän lähtee Sysmään 1832 hän taitaa olla jo raskaana, ja kysymys on että löytyykö (ei taida) mutta onko isä Kuhmoisten Ruolahden Rantalalta.

Toinen havainto on että syntymäaika on sama jo 1828, eli 4.1.1807. Sillä päivämäärällä ei löydy syntyneistä ainakaan Kuhmoisista, Sysmästä eikä Jämsästä...

Mietintämyssy päähän ja untenmaille...

Private User
5/1/2020 at 10:25 PM

Anna syntyi Sysmässä, kaivelin lapsuuden lähteitä, olin profiloinut vanhempia.

Isä jääkäri Johan From joka kuoli (?) Suomen sodassa 1809, yksikköä en tiedä.

Suosittelen että käytät digihakemisto.appspot.com -palvelun antamia lähdeviitteitä sellaisenaan (sivun yläreunassa on (lähdeviite) -painike) hajottamatta niitä osiin (otsikoissa olevia ylimääräisiä kyliä/taloja/torppia/hlöitä olen itse poistanut).

SSHY:n puolelle saa aika vastaavan laajennoksen Chrome ja Firefox -selaimille, vaatii vähän enemmän omaa työtä mm. mahdollisen sivunumeron merkitsemisen ???-merkkien paikalle (tai tuon osan poiston jos ei ole sivunumeroa) sekä otsikon suhteen enemmän tarkistamiseta.

www.ysj.fi -sivustoon kannattaa tutustua (mm. poikkemat) ja lukea sieltä ohjeet !

Em. laajennoksista lisätietoja: https://www.ysj.fi/glossary/sshy-selainlaajennus/

t. Pekka Neva

5/2/2020 at 2:13 AM

Tosi isot kiitokset tästä. Innolla lähden tästä eteenpäin (tai taaksepäin).

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion