Anders Olsen Bratset - Anders Olsen Bratset

Started by Elin Forvik on Tuesday, March 17, 2020
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts

Noen kilder til opplysningene om denne familien?

Da må du leite i kirkebøkene etter vielser, dåper og begravelser. Ingen folketellinger før i 1801. Skifter like etter at de dør kan også være en mulighet.

Det er nå funnet ut at foreldre og videre forfedre av Anders Olsen Bratset er feil.
I følge vielsen til Anders Olsen Bratset og Guri Ellingsdatter Ørsjødal,skulle de bosette seg i Alset,
Kilden er Hermstads notater og Reinsklosterets gårdsarkiv.
Det var to Anders Olsen Alset i Skaugdalen,Rissa på den tiden. Den ene var født 1707,den andre 1721. Han som ble født 1721 giftet seg med Guru E.Ørsjødal.
Anders sine foreldre i følge Hermstads notater var Ole Thoresen 1682 Rissa+1723 Rissa.Fødested Finli,Skaugdalen,Rissa.
Skifte fant sted 13.07 1724.
Gift med Gunhild Knutsdatter 1682 Rissa.
Deres bosted Bratset,Skaugdalen,Rissa.
Gunhild andre gang gift med Joen Olsen Haugen.

Ettersom det er nedskrevet,vil jeg tro at det er riktig. Noen som har andre meninger?

Jeg har lagt ut kilder under "Bilder".

Jeg ville prøvd å få verifisert disse sekundære kildene du viser til (Hermstads notater) med primærkilder som kirkebøkene.
Altså finne dåpene, vielsene og begravelsene i kirkebøkene. Det burde ikke være så vanskelig nå når du har datoer og årstall. Skiftekortet er fint, men selve skiftet burde du og prøve å finne og lenke til.

Du får prøve å gjøre treet korrekt etter kildene du har funnet.

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion