Tuore ja innokas Geni-käyttäjä ilmoittautuu! Pahoittelut, jos tiedusteluni on väärässä paikassa - poistakaa, jos häiritsee tai koette, ettei asiani kuulu tänne. Joka tapauksessa: olen aiemmin rakentanut MyHeritagen puolelle puuta suhteellisen pitkälle, mutta loppuvuodesta päätin rekisteröityä Geniin ja katsoa, mitä täältä löytyy. Olen nyt siis nelisen viikkoa ihmetellyt, mitä kaikkea uutta tietoa Geni tarjoaa suvustani. Olen ehtinyt täydentää joitakin lähisukuani koskevia profiileja sekä myös lisännyt jonkin verran kokonaan uusia profiileja, joista saattaa olla iloa/hyötyä muillekin.
Hieman kaukaisempia isovanhempiani kartoittaessani tuli äskettäin vastaan haara, joka paljastaa mm. (von) Wehreneitä, Bretholteja, Swertingejä, Silkentoppeja, Zobbereita sekä muita aiemmin minulle tuntemattomia keskiaikaisia. En suotta laita tähän koko ketjua, koska uskon minua lähemmän pään olevan melkoisella varmuudella oikein. Tämmöinen pötkö on Genin mukaan olemassa (läheisimmästä kaukaisimpaan):
Anna Margareta Moras
Elisabeth Seger
Johan Johansson Såger
Elin Petersdotter Såger
N.N Reiher
Casper Reiher, Sr.
Catarina Kampferbeck
Catharina von Dellingshausen
Margaretha von Wehren
jne. jne.
Tuossa mietityttää ainakin pari paikkaa: ensinnäkin Johan Johansson Såger, onko hänen äitinsä todella Elin Petersdotter Såger? Mikäli ei ole, loppuketjulla ei sinänsä olekaan merkitystä, sillä äidin puolelta tuo pötkö jatkuu noihin mainittuihin keskiaikaisiin. Tämänhetkisen Geni-tiedon mukaan tämmöinen sukulaisuussuhde kuitenkin on olemassa, mutta muutamat eri lähteet näyttäisivät olevan keskenään eri mieltä asiasta. Oma pääni on jo sekaisin kaikesta lukemisesta, joten ajattelin rohkaista mieleni ja kysyä, josko joku täällä olisi sattumalta perehtynyt tähän polkuun.
Toinen paikka on luonnollisesti heti perään, nimittäin tuo mystiikkaa uhkuva N.N Reiher, Elin Petersdotterin oletettu äiti. Hänestä ja vanhemmistaan tiedetään joidenkin lähteiden perusteella jotain, muutamasta paikasta kävin lukemassa, mutta onko tieto mielestänne riittävän luotettavaa? Ajatus oikein olevasta tiedosta on sinänsä kiinnostava, sillä sieltä jonkin matkan päästä sitten puolestaan löytyy hansakauppiaita, pormestareita, porvareita yms. kiinnostavia heppuja ja heputtaria.
Löytyykö näitä samoja henkilöitä jonkun muun suvusta, ts. oletteko painiskelleet samojen asioiden kanssa ja tulleet johonkin lopputulokseen? Pahoittelut vielä kerran, mikäli tämä kyselyni tuli aivan väärään paikkaan. Jos joku kumminkin tietää tästä aiheesta ja haluaa esimerkiksi yksityisviestiä paiskata, luen kernaasti lisää. Saa myös ohjata jonnekin muualle, jos tiedätte paremman paikan kysyä tätä asiaa.
Suuret kiitokset pienimmistäkin tiedonmuruista ja mukavaa alkanutta vuotta kaikille! :)
Jukka-Pekka Berg
Kangasala