Maria Kustaantytär Stranden (Andersin) - Miten on mahdollista että joku erottaa henkilöt profilin ylläpitäjältä mitenkään kysymättä

Started by A.M. Järvenpää on Monday, January 6, 2020
Problem with this page?

Participants:

• A.M. Järvenpää
    Geni member
  • Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 9 posts

Kysyn nyt vain millä perustella on tehty tällainen toimenpide

"Juha Kuokkanen erotti henkilön Maria Kustaantytär Stranden (Andersin) tämän aviomiehestä Simon Wilke ja lapsista Johan Wilke, Kalle Wilke, Kaisa Karttunen (Wilki) ja Maria Simontytär Wilke.
22.8.2018 klo 1:40 iltapäivällä"

Tämä on nyt jo toinen proofili, jonka olen huomannut parin päivän sisällä, jossa perusteltu sukupuu on katkaistu ilman minkäänlaista keskustelua tai ilman minkäänlaista kyselyä profilin ylläpitäjältä. Tämä vie täysin pohjan pois luotettavien sukupuiden rakentamiselta.

Hei,

tätä kannattaa ilman muuta kysyä muutoksen tehneeltä henkilöltä. Maria Kustaantyttären profiiliin kannattaa tallettaa lähteet esim. avioliitosta ja muutenkin elämän varrelta.

Genin yhteisessä puussa voi toki tehdä korjauksia selkeästi lähteiden perusteella perusteltaviin virheisiin, mutta tässä tapauksessa perusteluja/lähteitä ei ole lisätty, mikä ei tietenkään ole tarkoituksen mukaista. Ainahan mahdollinen ylläpitäjä ei enää ole aktiivisena Genissä ja silloin lähteet "puhuvat puolestaan".

Simon Wilkelle lisätyllä vaimolla Maria Strandenilla on eri kuolinaika kuin tällä erotetulla pariskunnalla. Onko kyseessä siis eri vai sama Maria, voin auttaa yhdistämisessä jos tarvetta.

Yhteistyöterveisin, Mia J

Olen basic jäsen ja teen vakavaa sukututkimusta. Minulla ei ole oikeuksia tehdä muutoksia, joten toivon, että minut poistetaan ylläpitäjänä tästä profiilista, koska se se ei vastaa käsitystäni kyseisestä sukujohdosta. Ylläpitäjiksi sopii paremmin ne, jotka ovat muuttaneet sukututkimuksellisesti oleelliselta osin profiilia.

Siksi tarjosinkin apuani, että korjataan tämä yhdessä oikeaksi.

Kukaan muu ei pysty poistamaan ylläpitäjyyttäsi kuin sinä itse profiilin toiminnot alasvetovalikon kohdasta "ylläpitäjävalinnat".

Toivon kuitenkin, että korjaamme nämä yhdessä oikeiksi lähteiden kera.

Mia

Poistin itseni sieltä ylläpitäjänä. Kiitoksia neuvosta.

Tämä vain ei voi toimia niin, että kuka hyvänsä voi mennä katkaisemaan toisten vaivalla rakentamia yhteyksiä. Ratkaisu ei voi olla se, että pitää koko ajan tarkkailla vaivalla rakentelemiaan sukujohtoja, ettei niitä joku muuttaisi, ilman että ottaa mitenkään yhteyttä profiilin ylläpitäjään. Tällöinhän profiilin ylläpitäjällä ei ole mitään merkitystä.

Olen nyt parissa päivässä havainnut nämä kaksi tapausta, josta toinen korjattiin yhteistyössä. Pelottaa vain ajatella paljonko näitä on kokonaisuutena. Tätä toista en vitsi enää lähteä korjamaan, enkä tarkastamaan onko mahdollisesti vielä jotain muutakin muutettu. Kyllä näissä pitäisi olla jokin pelisääntö. Toki jokaisessa sukujohdossa voi olla vikojakin, mutta ne pitäisi ratkaista yhteistyössä ei selän takana.

Tämän Marian patronyymi on Kustaantytär. Simon Wilcken vaimon patronyymi vihityissä on Juhontytär. Onko siis kyseessä kaksi eri Mariaa?

Kiteen kirkonkirjat ovat hyvin aukkoiset. Se, että Maria on kirjattu Juhontyttäreksi ja talollisen tyttäreksi Niinikummussa on kyllä tiedossa. Niinikummussa ei ole tuon nimistä talollista eikä Mariaa Juholle, joten vihkikirjauksen patronyymi on ilmeisesti väärä. Missään muualla patronyymiä ei mainita Kiteeltä säilyneissä kirkonkirjoissa. Niinikummussa on kyllä Strandeneja isäntinä, mutta eri nimisiä ja Kiteen alueella on yleisesti ottaen paljon Strandeneja. Niinikummussa on myös kaksi aika sopivan ikäiseksi merkittyä Mariaa, mutta eri patronyymeillä ja joista toinen on oletettasti kuollut. Aukkoisten rippikirjojen takia Kiteellä ei voida usein miten rakentamaan täysiin aukottomia ketjuja 1700-luvulla. Tavallaan se lähde tieto, joka Genissä on nyt Wilken vaimon kohdalla ei sisällä em. negatiivista tietoa, että Mariaa Juholle ei löydy Niinikummusta siltä ajalta jolta jotakin kirjoja on. Patronyymi tai jokin muut tieto vihkikirjauksessa vaikuttaisi väärältä tai puutuvien rippikirjojen aikaan kätkeytyy jotakin, mitä emme tiedä.

On siis mahdollista, että on kaksi Mariaa ja voi hyvin olla, että mikrofilmiaikana tehty tulkinta on väärin. Nykyinen digiaika antaa paljon paremman mahdollisuuden etsiä ratkaisuja. Kitee on siis saman tyyppinen alue kuin Kuortane. Kattava aineisto alkaa varsin myöhään, joten varsinkin vanhemmassa sukututkimuksessa on arvauksia, jolle on perusteensa, mutta ei aukotonta näyttöä, koska rippikirjat tai jotkin muut kirkonkirjat puuttuvat ratkaisevalta ajalta.

Ongelmana on se, että jos irroittaa jonkun yhteyden, pitäisi siitä informoida ja kertoa peruste, miksi näin in tehty. Jos peruste on aukoton, niin silloinhan on vain hyvä asia, että sukupuu on korjattu.

En kuitenkaan halua olla ylläpitäjänä profiileissa, jotka eivät liity mitenkään omiin päätelmiini. Jos siis joku irroittaa yhteyden, haluan, että samalla profiilin ylläpitäjyys vaihtuu, koska se profiili katoaa havaintopiiristäni. En halua, että bittiavaaruudessa roikkuu profiileja, joista en tiedä mitään ja joihin minulla ei ole näkymää. Niitä on täysin mahdotonta yrittää metsästää pelkän muistikuvan varassa. En myöskään halua olla "allekirjoittajana -ylläpitäjänä" jossakin sukututkimuksellisessa ratkaisussa, jota en ole itse tutkinut. Tämä siis aivan siitä riippumatta, onko esitetty ratkaisu oikein tai väärin. En halua kunniaa, jota en ole ansainnut, enkä missään nimessä halua olla allekirjoittajana, jos ratkaisu vielä sattuisi olemaan väärä. Tämän vuoksi profiilin ylläpitäjää pitäisi informoida, jos profiilia muutetaan ja ylläpitäjäksi pitäisi vaihtaa se joka on muutoksen takana.

En siis halua, että joskus törmään tietoon, jossa olen tietämättäni viitattuna jonkun sellaisen profiilin perustajana/ylläpitäjänä, josta minulla ei ole aavistustakaan, aivan siitä riippumatta, onko itse asia oikein tai väärin. Tämä on aivan keskeinen asia sukututkimuksessa ja perus syy purkaukseeni.

Minulle sopii hyvin ratkaisu, että Simon Wilkkeen vaimon tausta jätetään auki Genissä ja että en ole Ewa Strandenin ylläpitäjä. Jos hänelle ja hänen tyttärelleen on aukoton ratkaisu, on parempi, että ko. henkilöt, jotka ovat sen löytäneet, ovat silloin profiilin ylläpitäjä ja laittavat sinne viitteet tai perustelut.

Kun ikää tulee hieman enemmän, luotto omaan muistiin alkaa horjua. Tässäkin tapauksessa, tein uuden profiilin Ewa Strandenille (ID 6000000117650870924 tämä pitäisi itseasiassa poistaa), koska kuvittelin, että en ole sellaista tehnyt. Sitten jokin vaisto laittoi googlettamaan, ja kas sieltä löytyikin johonkin aivan muulle kytketty profiili, jonka ylläpitäjänä olin. Oli tavallaan puhdasta sattumaa, että tulin googlanneeksi.

Toivomasi muutoksista ilmoittaminen on automatisoitu Genissä. Jos toinen käyttäjä tekee muutoksen ylläpitämääsi profiiliin, siitä tulee aina sinulle ilmoitus newsfeediin. Ketterä korjaaminen on yhteispuussa tiedon laadun perustekijä, siihen kannustetaan ja rutiinikorjauksia tehdään paljon. Niiden kyseessä ollessa monet käyttäjät jättävät ilmoitukset automaation varaan. Varsinaisesti ylläpitäjän "selän takana" ei siis kukaan pääse tekemään mitään, siitä pitää järjestelmä huolen.

Tarvittaessa on hyvä ottaa myös erikseen yhteyttä profiilin ylläpitäjään, etenkin jos kyseessä ei ole rutiinikorjaus tai ylläpitäjä ei ole ennestään tuttu yhteistyökumppani. Hyvän kommunikaation ansiosta turhia ristiriitoja ei pääse syntymään.

Suosittelemme lähdeviitteiden merkitsemistä profiileihin. Ne tulisi merkitä erityisesti silloin, kun profiilissa muuttaa jotakin, tehdyn muutoksen tueksi.

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion